Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hornbrott på get  (läst 6647 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: hornbrott på get
« Svar #20 skrivet: 09 apr-12 kl 11:05 »
Ja, såvitt jag kan se på hornen rör det sig om en get på drygt 1 år som har fått bra foder.  Kroken som ska vara syns ju tydligt på det vänstra hornet.  Men jag tycker mig se en skillnad mellan de båda hornen, och det är just ovanför den lite mörkare delen, den som växt under det senaste halvåret.  Där är en färgförändring och en större böjning, jämfört med det andra hornet.  Just i hornbasen kan jag inte se någon skillnad alls mellan höger och vänster.

Om man tänker sig våld av något slag, om hon fastnat eller stångats, och hornet varit lite svagare just där, och så gick det av.  Men inte helt, utan "skalet" av horn töjde sig, medan det hårdare benet innanför knäcktes.  Om det är så, så borde det kunna läka fint.

Snygga bilder.  Vad säger vetr om att ta del av dem?

Även jag har problem med forumet idag.  Tydligen överbelastat.  Man får spara sin text innan man klickar på Posta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #21 skrivet: 09 apr-12 kl 12:41 »
vad menar du med:  Snygga bilder.  Vad säger vetr om att ta del av dem?

menar du att ja skulle maila bilderna till någon veterinär, eller?

tror dessvärre inte hornet är av, även om ja så önskar att de var av i hornet, men som sambon säger så kändes hornet löst vid skallbenet när vi insåg att något var fel  :'(
även en blind höna hittar ett korn...

Trollmor

• -
« Svar #22 skrivet: 09 apr-12 kl 14:38 »
Med snygga bilder menade jag att de var tydliga och lätta att se något på !  ;)

Och ja, jag tänkte ett mejl till vetr, om hän tycker det.

Men om det känns löst vid fästet till skallen (det är ben inuti hornet ända fram till cirka 10 cm före hornspetsen), hur ser det då ut där?  Inget sår eller annan möjlighet för oönskade mikrober att ta sig in?

Problemet med hornbrott på get är egentligen att benet inne i hornet har direktkontakt med håligheterna inne i skallbenet (sinus?).  Så en eventuell infektion har "rutschbana" rakt in i huvudet på djuret!

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #23 skrivet: 09 apr-12 kl 17:08 »
jo det är det som oroar mig :( men allt är hel omkring hornfästet, inga öppningar, inga sår... hoj de är inge kul om de skulle bli nå tok pga detta!
läst mig till att det kan gå ner i bihålorna på något vis, men hittar ingen info om liknande fall.
Det tråkiga är väl att de flesta veterinärer inte häller vet speciellt mycket om det hela, skulle man ringa hit veterinär så kan de ju inte se mer än oss, och det skulle nog kosta en hel del pengar för att ändå bara måsta "vänta och se".

håller så klart sten hård koll på hennes välbefinnande, beteende osv. för börjar man märka att något är fel med henne så får man ta nästa steg på en gång då och ringa!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #24 skrivet: 09 apr-12 kl 20:21 »
Bara för att jag är nyfiken vad för pH-värde har det vatten getterna dricker?  I övrigt tror jag hon redersig utmärkt med den goda vård hon förefaller att få. Bilderna vittnar om det, om än stumt!  Lycka till!/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• -
« Svar #25 skrivet: 09 apr-12 kl 20:39 »
Låt mig gissa, Torptomten, du är ute efter om hornet eller benet inne i hornet var försvagat pga av vattnet?  Intressant.  För som jag har fattat det, är dessa mjukhåriga getter mycket fridsamma, och att stångas så hornet går av på den ena "borde" inte riktigt ligga för dem ...  ;)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #26 skrivet: 09 apr-12 kl 21:25 »
fridsamma, helt klart. men så här under vintern/våren märker man rätt tydliga takter fårn de bägge "ledargetterna" speciellt när det gäller kraftfoder, hö.
jag å sambon tror att "sippan" råkat haka fast sitt högra horn i öppningarna till höet när någon av de äldre knuffat undan henne.
Dessa 2 mer bestämda damer ser man dagligen med någons hårtuss sittande på sina hornspetsar, och det är ju den som är lägst i rang som får flytta sig mest, i detta fall sippan som flyttade tillbaka till getterna nu i februari då bocken lämnat brudarna.

vattnet i lagårn tas ur kallkälla ute på gården. har dessvärre inga värden på det, men jag har lagat mat på det och dricker det mer än gärna :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser