Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar  (läst 1529 gånger)

Lanttjej92

• Västmanland
Funderingar
« skrivet: 06 apr-12 kl 18:04 »
Har små funderingar nu på vårkanten. Bara funderingar änsålänge för vet ej hur pass möjligt det är alls. Men har iallafall fnderingar på uppfödning. En små skalig av kaniner till sällskap, kanske tävling och utställning. Osäker

Men vad är bra att tänka på? kommer troligen bygga burar själv. Iallafall försöka

Har någon tips och förslag medmera? Bor på en liten gård.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Funderingar
« Svar #1 skrivet: 06 apr-12 kl 19:46 »
Ta reda på vilka raser du gillr utseendet på. Ta sen reda på vilka av dom som passar dig i svårighetsgrad (om du ska ställa ut), storlek (burbygge, foderkostnader, kullstorlek, om du ska slakta eller ej) etc.

Kaniner är lätta och roliga att föda upp men det är alltid ett stort ansvar att ha uppfödning.
//Lina

Lanttjej92

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 06 apr-12 kl 23:08 »
har funderingar på en liten ras. Typ dvärgvädur eller hermlin. Har haft dvädur förut två honor. KOmmer inte ha dom till slakt vad jag vet men kommer troligast att hoppa med dom. finns ytor på gården till det och går  att lätt fixa till hinder också. Gjort hinder själv förut åt kaniner men dom var inte så peppade på att hoppa.

Sen ska det inte kosta för mycket heller. Har tight ekonomi men går alltid att fixa fram hö etc.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 06 apr-12 kl 23:18 »
Då tycker jag inte att du ska ha en uppfödning ännu.

Köp dig en hoppkanin och tävla med den, skaffa dig erfarenhet av hoppvärlden innan du börjar avla hoppkaniner.

Uppfödning kostar massvis med pengar, det är inte bara foder som kostar.
//Lina

Lanttjej92

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 07 apr-12 kl 12:12 »
kommer skaffa en eller två kaniner. Läst att dom helst ska vara flera tillsammans. Sen om de blir hoppis kaniner eller bara kel eller bådeoch vet jag inte. Har inte riktigt tänkt ut allt ännu. Skrev detta för att få råd om saker och så och har fått lite.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 08 apr-12 kl 02:26 »
Dom vill gärna kunna lukta på varandra och se varandra, men ska du ha två i samma bostad bör dom ha rejält med yta (flera kvadratmeter) och många gömställen. Bara två honor som funkar ihop eller en hona och en kastrerad hane kan du ha ihop. Absolut inte två hanar eller en hane och en hona.
//Lina

Lanttjej92

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 08 apr-12 kl 10:20 »
Det vet jag. Hade två honor då jag var 14 år som var syskon. Sen då jag var typ 7 hade vi en av varje men honan rymde till hanen  genom väggen som vi hade tillfällgt så det blev en kul med små tussar så jag är medveten om vad som kan ske. Och stora burar kommer dom absolut att ha det är självklart. Om jag bygger eget får dom lyx boenden med två våningar i lagom höjd för min rygg och så

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 2 användare
Mårten Falk, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser