Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsflock för äggproduktion  (läst 6734 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Hönsflock för äggproduktion
« Svar #20 skrivet: 12 apr-12 kl 12:00 »
Vit Lohman, vit leghorn och FFF ser nästan likadana ut. Kan man sluta sig till att alla höns som ser ut så (medelstora, ganska magra, ganska stor "vanlig" kam, vita fjädrar) är värphönor?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #21 skrivet: 12 apr-12 kl 12:02 »
Vit Lohman, vit leghorn och FFF ser nästan likadana ut. Kan man sluta sig till att alla höns som ser ut så (medelstora, ganska magra, ganska stor "vanlig" kam, vita fjädrar) är värphönor?

FFF är ju framavlad ur vit leghorn så det är ju inte så konstigt om de ser likadana ut i kroppstyp. Även vit Lohman är baserad på leghorn.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #22 skrivet: 12 apr-12 kl 12:08 »
FFF är ju framavlad ur vit leghorn så det är ju inte så konstigt om de ser likadana ut i kroppstyp. Även vit Lohman är baserad på leghorn.

Där ser man, det visste jag inte.

Vi har haft vit leghorn, men de var så skygga, så de vill iaf jag inte ha igen.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

TNT

• Småland
« Svar #23 skrivet: 12 apr-12 kl 23:16 »
Kul med några svar. Helst vill man ha att någon säger; det här är DIN ras. Men jag har sedan länge förstått att det inte går. Det spelar in att man har personliga preferenser som inte går att bedöma av en utomstående.

Tyckte om brun legghorn men hur är dem med att hålla sin miljö i ordning? Det kanske låter befängt men jag har varit med om höns som en kompis hade och de åt upp ALLT dem kom över.

Jag håller fast vid att det ska vara en stor ras och då får man räkna med att dem tar sin plats. Stor ras är främst för att jag vill dem ska vara frigående utan att jag behöver ha nät eller mindre inhägnat med hönsnät som tak. Det känns inte frigående då. Inomhus frigående är ingen alternativ. Men att höken ska gotta sig är inte heller kul. Någon som har förslag på höksäkra raser som kanske inte är av största rasen?

Sedan en annan fråga... Jag är ju nybörjare så kanske det känns dumt att fråga...
Ska man ha tupp om hönsen ska må bra? Jag vill ju bara ha äggen, inte ungar. Jag undrar om jag kanske ska ha 3 höns utan tupp eller om de inte spelar någon roll även om jag har 7 höns? Vill inte dem ska bråka och en tupp håller kanske ordning på flocken?
« Senast ändrad: 12 apr-12 kl 23:19 av TNT »

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #24 skrivet: 12 apr-12 kl 23:27 »
Kul med några svar. Helst vill man ha att någon säger; det här är DIN ras. Men jag har sedan länge förstått att det inte går. Det spelar in att man har personliga preferenser som inte går att bedöma av en utomstående.

Tyckte om brun legghorn men hur är dem med att hålla sin miljö i ordning? Det kanske låter befängt men jag har varit med om höns som en kompis hade och de åt upp ALLT dem kom över.

Jag håller fast vid att det ska vara en stor ras och då får man räkna med att dem tar sin plats. Stor ras är främst för att jag vill dem ska vara frigående utan att jag behöver ha nät eller mindre inhägnat med hönsnät som tak. Det känns inte frigående då. Inomhus frigående är ingen alternativ. Men att höken ska gotta sig är inte heller kul. Någon som har förslag på höksäkra raser som kanske inte är av största rasen?

Sedan en annan fråga... Jag är ju nybörjare så kanske det känns dumt att fråga...
Ska man ha tupp om hönsen ska må bra? Jag vill ju bara ha äggen, inte ungar. Jag undrar om jag kanske ska ha 3 höns utan tupp eller om de inte spelar någon roll även om jag har 7 höns? Vill inte dem ska bråka och en tupp håller kanske ordning på flocken?

Alla höns kommer äta upp alla växter som finns och krafsa upp all jord de kommer åt. Det finns ingen ras som inte gör det.

Stora raser är INTE mer höksäkra än små. Visserligen är de lite stryktåligare, men de förlorar på att de inte är lika snabba. Är du orolig för höken bör du välja en vaksam ras med kamouflagefärger.

Tupp är inget måste. Möjligen mår hönorna bättre med en tupp, men du kan ha en fullt fungerande flock utan tupp.

TNT

• Småland
« Svar #25 skrivet: 12 apr-12 kl 23:57 »
Men det hade jag inte tänkt på... Hmm kan vara ett alternativ...

Jag kanske borde tänka om när det gäller val av ras och öppna upp för mindre raser också. Det är ju svårt för stora höns att gömma sig i jämförelse med mindre.

Bara en fråga... Tar höken också dem höns som väger 5-6 kg? Men kanske en annan rovfågel plockar dem i alla fall?

Jag vill nog gärna ha en tupp för det känns mer naturligt. Finns det ett sätt att förhindra att det kommer allt för många kycklingar om man verkligen vill ha en flock med tupp och höns tillsammans?

Eller är det bara att välja och acceptera antingen en flock utan tupp eller en tupp och ungar som följd?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #26 skrivet: 13 apr-12 kl 00:03 »
Men det hade jag inte tänkt på... Hmm kan vara ett alternativ...

Jag kanske borde tänka om när det gäller val av ras och öppna upp för mindre raser också. Det är ju svårt för stora höns att gömma sig i jämförelse med mindre.

Bara en fråga... Tar höken också dem höns som väger 5-6 kg? Men kanske en annan rovfågel plockar dem i alla fall?

Jag vill nog gärna ha en tupp för det känns mer naturligt. Finns det ett sätt att förhindra att det kommer allt för många kycklingar om man verkligen vill ha en flock med tupp och höns tillsammans?

Eller är det bara att välja och acceptera antingen en flock utan tupp eller en tupp och ungar som följd?

Höken tar absolut höns som väger 5-6 kilo. Vilket för övrigt är ovanligt tungt, jag tror bara det är tupparna av de tyngsta raserna som väger så mycket. Dessutom finns det andra rovdjur att oroa sig över, t ex räven.

Ett sätt att undvika att få kycklingar är att välja en ras som inte är benägen att ruva. Ett annat sätt är naturligtvis att alltid plocka undan äggen även om hönan vill ruva, men då får man vara beredd att bli pickad på händerna. ;)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #27 skrivet: 13 apr-12 kl 07:11 »
Här kommer min syn på det där med rovdjur.
Inga höns är immuna mot hök och andra rovdjur, vissa klarar sig sämre än andra.
Absolut viktigast är ett säkert hus, utan små smyghål och starkt nog att motstå starka djur som grävling. Och inte minst, att man aldrig glömmer att stänga för natten. De flesta rovdjur kommer på natten,  och då kan lätt hela flocken dödas.
Sedan är det bra att ha en riktigt bra hönsgård, med tak eller när över,  där hönsen kan vara instängda om ett rovdjursproblem skulle uppstå.
För frigående höns är  dagtid enlig  min erfarenhet duvhöken den största faran, oavsett var man bor. Och störst hökfara är det hos oss på senhösten.
Mycket vanligt , inte hos mig men hos folk som kommer hit och vill köpa nya hönor, är att deras höns attackerats av hund.
Rovdjur (däggdjur) som kommer dagtid är mindre vanligt, men kan tidvis bli ett stort problem. Det brukas kunna åtgärdas med stängsel (el) och fällor.
Duvhöken stänger man inte ute så lätt.
Mina DvärgWyandotte går fritt på dagarna.  De har ganska goda förutsättningar att klara sig.  De har t.ex mycket bra skyddsfärg, jag vet inte hur många gånger jag gått ut och trott att de varit försvunna bara för att jag inte sett dem. De är uppmärksamma och springer snabbt.  Flyger dock dåligt,  men flyga hjälper väl inte mot höken.
Men visst, någon gång om året blir det hökattack, ibland med dödlig följd, och eftersom jag vet att höken gärna återkommer, blir det  då hönsgårdarna en tid.

Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #28 skrivet: 13 apr-12 kl 07:33 »
Bra svarat Sonja, tycker samma sak.
Här går bara hönsen fria då jag eller maken är ute.
Trots att hela klanen var ute så tog duvhöken en dv.MEShöna,
 mitt framför oss förra året. >:D
Blir dåligt med innejobb ;), då hönsen kan gå lösa.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser