Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill plantera och buskar för vilt  (läst 5179 gånger)

kerv Jenok

• -
Vill plantera och buskar för vilt
« skrivet: 05 apr-12 kl 13:53 »
Hej

nu är det så att jag övertalat min far att vi ska börja plantera mer träd och buskar för viltet,

Har fått honom att säga ja, men nu vet jag inte var jag ska börja.

var hittar man billiga plantor? behöver de vara så stora som de är på tex plantagen, jag ser framför mig att de kan vara lika stora som granplantor man sätter. eller?

vilka träd eller buskar funkar som viltväxter? och var får man tag på dem

i nyköpingstrakten

är superpeppad! vill plantera allt!

Huggorm

• Gäst
SV: Vill plantera och buskar för vilt
« Svar #1 skrivet: 05 apr-12 kl 14:11 »
Vilket vilt är det du tänker på? Är det älg och rådjur är det bästa att helt enkelt gallra bort granarna så kommer det upp sly av sig själv som dessa äter. Annat som är bra är sånt som det växer nötter på, hassel, bok och ek. Dessa kan man plantera själv genom att helt enkelt gå runt på hösten och peta ner nötter i marken. En hel del kommer ju bli uppätet av möss, men en och annan överlever och blir så småningom till bärande träd.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 apr-12 kl 14:27 »
Ek och rönn ger föda åt massvis med djur,tall äts gärna av älg,diverse salix äts av hare,rådjur mm,vildapel,nypon,måbär,bok,olvon mm är intressanta för vilt oxå. Hos trädgårdsmästaren finns aronia,vinbär hallon mm som är bra för fågel och övrigt vilt. Tänk på att viltet behöver skydd i föryngringsperioden,spireor funkar bra och jordärtskockor är lättodlad gröda som dessutom äts begärligt.Komplettera med fågelholkar,saltsten och rishögar till harungar och fåglar så har du snart ett trivsamt ställe för viltet,
Fjäderfän och kaniner

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #3 skrivet: 05 apr-12 kl 14:35 »
Pil/Salix går att plantera redan nu. Klipp till biter om 30 cm, tryck ner i jorden 25 cm.
Allt kanske inte tar sig men sätter man många pinnar så lyckas man  alltid någon.
Eller ta en hel gren, sätt i vatten ett par dagar tills det bildas små rotämnen.
 Gör ett lite större hål och tryck ner grenen. Vattna eller hoppas på regn.
Lycka till ;)
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

kerv Jenok

• -
« Svar #4 skrivet: 06 apr-12 kl 10:23 »
området är i sörmland, finns en hel del bördig åkermark com inte brukas till annat än vall just nu. Vi har vildsvin, dov, kron, rådjur, hare, älg på markerna.

Ek har jag varit inne på, finns det plantor att köpa? har googlat men inte hittat rätt. (jag är inte jätteduktig på att leta)

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 apr-12 kl 10:38 »
Ek kan du plantera själv,ekollon.
Nåt annat som är bra är att hugga ner träd runt dina befintliga ekar så du skapar livsutrymme åt eken,en ek kan bära 200kg ollon. Småekar kan skyddas med nät tills de tatt sig..
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 apr-12 kl 10:41 »
Ek är rätt bra för rådjur har jag märkt. Efter första snön föll i vintras var det helt uppgrävt under min största ek, där hade rådjuren gått och letat ekollon. Samma brukar de göra under hästkastanjen, trots att de nötterna skall vara smågiftiga

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 06 apr-12 kl 10:59 »
Tänk på att djuren vill ha både skydd och mat. En varierad skog, ger ett varierat djurliv. Tänk på att ha växtlighet i alla höjder och plantera gärna in sådant som ger frukt, bär och nötter. Det vintergröna ger ett bra skydd och mat vintertid.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 apr-12 kl 11:05 »
Glömde skriva.... Äpplen är finfint i skogen, gärna riktigt sena sorter som behåller äpplena på kvisten. Det finns oxå prydnadesbuskarsom heter rönnbärsapel, som behåller äpplena på grenen. Fint för smågålar och andra djur under vintern. Du kan hitta mycket bra på den stora höstrean på gardencenter eller Plantagen. 50-70% kan det vara.

Försök förlänga säsongen. Under sommaren hittar de flesta djur mat ändå... det är tidig vår, och vinter som är den tuffa tiden ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 06 apr-12 kl 15:40 »
Viltvårdens fyra ben
foder
Skydd
Vatten
Predatorkontroll
Fjäderfän och kaniner

JFOT

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 06 apr-12 kl 17:32 »
Du bor nästan granne med Östra Malma så kolla om de inte har någon permanent utställning.
Kolla PDF:erna som svenska jägareförbundet har på sin hemsida.
Låna boken "Plantera för viltet - Svante Morgan" på biblioteket.

Driv upp äppleträd från kärnor, om du hägnar in den så får du träd som du senare kan ympa in olika sorter på. Om du inte gör det så får du mat för harar, rådjur och älg även om några träd i alla fall överlever.
Svarta vinbär går att ta sticklingar ifrån.
Videarter går också oftast att ta sticklingar ifrån.

Fast är det vall du har idag så vill du antagligen snarare göra en viltåker, börjar du sätta igen den med träd och buskar så kan ni tappa bidrag och det blir också väldigt svårt att ta upp odling där igen.

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 apr-12 kl 20:13 »
De många exotiska sorterna som säljs nu kan också vara intressanta. Bären smakar lite annorlunda än svenska rönnen, så fåglarna rör dem inte förrän allt de känner igen är slut. Mat sent på säsongen alltså  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser