Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Boende. Behöver hjälp och funderingar  (läst 1447 gånger)

Skrapered

• Västergötland
Boende. Behöver hjälp och funderingar
« skrivet: 03 apr-12 kl 19:51 »
Hej hej.
Helt ny på denna sidan. Men så glad att jag hittade den.
Jag sitter och planerar på att skaffa höns.
Det som jag eg behöver hjälp med är tankar kring boendet.
Idags läget har vi ett plåtskjul/hus på en si så där 2x3 m och ca 2m till tak.
Ca 4 ganska stora fönster.

Men det som jag funderar på är att huset behöver ju isoleras för vintern. Att skaffa in hönsen/kycklingar innan sommaren och fixa isoleingen innan vintern kommer skulle det funka. Eller slutar det med att dom mår dåligt för att det är för kallt?
Hur mycket kyla klarar höns?
En inhägnad uteplats skall oxå byggas men hur mycket är hönsen ute under vintern?
Kan inhägnaden vänta tills nästa vår?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Boende. Behöver hjälp och funderingar
« Svar #1 skrivet: 03 apr-12 kl 21:17 »
Bor du i Västergötland så ska du definitivt satsa på ett isolerat hönshus. Även om höns klara kyla så mår dom bättre om det inte blir för kallt för dem.
Angående utegård så beror behovet på hur du bor. En god grundregel är ändå att hönsen ska få gå ut. Vissa höns gillar inte att gå ut när det är snö men annars är dom ute i ur och skur året runt om dom får välja själv (gäller åtminstone de flesta höns  ;) )
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 03 apr-12 kl 21:34 »
Det viktigaste är att du isolerar taket (eftersom värme stiger uppåt). Om hönsen får sitta dragfritt, dvs att det inte blåser på dem, så klarar de ett par minusgrader. Man brukar dock rekommendera att ha några plusgrader i hönshuset. Åsikterna går isär lite, med +5°C har jag läst som ett rekommenderat minimum.

Det är även viktigt att det är välventilerat. Höns skapar, genom sin andning och sitt bajsande, mycket fukt. Fukten ökar risken för förfrysningsskador. Ett fuktigt och ganska kallt hönshus kan ur den aspekten vara farligare än ett torrt och ännu kallare hönshus! Hönor behöver mycket ventilationsöppningar. Men det är viktigt att de sitter så det inte drar på hönsen. Helst ska de sitta över huvudhöjd.

Ett alternativ är att ha någon slags värmeelement i hönshuset, men då är det såklart viktigt att se till att inte hönsen bränner sig eller en eldsvåda startar.

Det finns mycket mer information att hämta, både på detta forum och på andra sidor, men jag minns inte så mycket på rak arm. Jag rekommenderar dig att söka här på forumet.

Här är en tråd om ventilation: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=116108.msg1051665#msg1051665
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Torry

« Svar #3 skrivet: 04 apr-12 kl 20:50 »
Ett plåtskjul måste isoleras mot värme också annars kan det bli kokhett därinne när solen står på en varm sommardag. Höns kan få värmeslag och dö om det är för varmt. Ett oisolerat plåtskjul är därför ingen hit varken sommar eller vinter.
//Torry

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 2 användare
sayerbýr, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser