Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värprede storlek  (läst 24025 gånger)

Söndra

• Småland
Värprede storlek
« skrivet: 02 apr-12 kl 11:28 »
Håller på med hönshuset för fullt, gjutit ny stöd mur plus förstäkt golvet där jag ska sätta en avdelnings vägg.
Men man går och fundera lite värprede mått läste jag ska vara 40x40cm men mina gamla reden som låg på rännet som förra ägarn använt är bara 30x30 ska jag köra på 40x40 ska ändå göra nya?.
Sen funderade jag på foderautomater jag ska ha 15 st bovans (värphybrider) räcker det med 15 foder öppningar eller ska jag ha två automater så dom slipper trängas, och ska jag göra det samma med vatten automater?.
Om jag får tummen ur ska jag lägga upp lite bilder under renoveringens gång.
Diplomati är konsten att be nån fara åt skogen på ett sådant sätt att han ser fram emot resan.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Värprede storlek
« Svar #1 skrivet: 02 apr-12 kl 12:47 »
30 x 30 reden är ok att använda enligt måttanvisningarna.  :)
"Takhöjden" i redet ska vara minst 20 cm.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Söndra

• Småland
« Svar #2 skrivet: 16 apr-12 kl 12:08 »
Nu är det reglat isolerat och osb-skivor på väggar o tak,  men nu är frågan latex fog eller silikon i skarvarna ska måla med olje eller akrylat färg sen.
Diplomati är konsten att be nån fara åt skogen på ett sådant sätt att han ser fram emot resan.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 16 apr-12 kl 12:15 »
Nu är det reglat isolerat och osb-skivor på väggar o tak,  men nu är frågan latex fog eller silikon i skarvarna ska måla med olje eller akrylat färg sen.
Ska du måla funkar inte silikon, det går inte att måla på silikon.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #4 skrivet: 16 apr-12 kl 12:53 »
Jag har olika storlekar på redena eftersom jag har olika raser. 40x40 tycker jag är på tok för stort, de föredrar helt klart de mindre! Nästan alla inkl. maranen klämmer in sig i det pyttelilla redet som bara var tänkt till sebright och antwerpen skägghöna.  ::)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 16 apr-12 kl 15:25 »
Hos mig är det tvärt om, de värper gärna i den oanvända kaninburarna, som är 120*80 cm...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 16 apr-12 kl 20:57 »
Om du tänker låta hönorna ruva i värpreden bör de vara  större än annars,  så det får plats en tjock och djup bale.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 16 apr-12 kl 20:57 »
Inte silikon. Får hönsen fatt i silikonet så drar dom ut det ur skarvarna som långa maskar  :-\  Latexfog är bättre. Målar du över den så låter hönsen den vara.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 17 apr-12 kl 09:02 »
Här är det röd plastbalja som gäller,
eftersom de vägrar att lägga i redet.
Bli ngn sur får jag väl flytta på baljan och ge de andra en ny. ;)
Hedemorahöns

Söndra

• Småland
« Svar #9 skrivet: 17 apr-12 kl 09:04 »
Tack för snabba svar, då får det bli en runda till byggmax idag såg att dom var billiga på både färg o fog

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 apr-12 kl 12:16 »
Mina höns och ankor både värper och ruvar i flyttkartonger. 😃
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Söndra

• Småland
« Svar #11 skrivet: 25 apr-12 kl 12:05 »
Nu lägger jag en till fråga i samma tråd, sandbad inne i hönshuset kan jag ha det i en pallkrage 1200x800 till 15 höns eller är det för lite?

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 28 apr-12 kl 08:17 »
Sandbad inomhus är opraktiskt men bra på vintern när dom är inne. Jag hade ett i den storleken denna vinter och det gick bra (9höns).
Men du - blanda inte i torv! det gjorde jag och hela inredningen fick ett svart torvskikt - sand i vinterbadet är bäst.
Hönsen blev dock väldigt glada när det gick att bada utomhus igen!
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 30 apr-12 kl 21:49 »
 ;D - beror lite på hur mycket snö man har. 
Vi bor i norrland= nån meter snö
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 2 användare
Staem, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser