Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjära sökes!  (läst 4860 gånger)

Lasse C

• Priset för skicklighet är ständig övning.
    • Västergötland
    • Fotoalbum
Tjära sökes!
« skrivet: 01 nov-06 kl 07:41 »
Attan också!
Jag har just rensat talgen (knappa 2 kilo) till den provsats med lädersmorning jag tänker koka. När jag nu skall ha tag på tjära visar det sig att det är svårt att hitta ställen som säljer mindre mängder än ca 5 liter. Med tanke på att mitt behov i dagsläget snarare handlar om ett par deciliter känns en 5-litershink som grovt övervåld...

Är det någon som kan tipsa? Behovet är alltså hederlig gammeldags trätjära i förpackning om max 1 liter.

Geografiskt: Västsverige, ju närmare Vänersborg ju bättre. (Dock skall jag en kort sväng till Stockholm i mitten av november..)

Lasse C

leifhh

• Gäst
Re:Tjära sökes!
« Svar #1 skrivet: 01 nov-06 kl 08:08 »
Claessons trätjära i Göteborg kanske... http://www.claessons.se/index.html
Prata med dem så kan  du säkert få köpa mindre förpackningar än de som de har i katalogen...

annars brukar väl färgaffärerna ha förpackningar på knappa litern till sanslösa överpriser....
« Senast ändrad: 01 nov-06 kl 08:27 av leifhh »

Lasse C

• Västergötland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 01 nov-06 kl 10:36 »
Claessons trätjära i Göteborg kanske... http://www.claessons.se/index.html
Tack för tipset, men i egenskap av knopgalning är jag redan stammis hos Claessons...  Jag hade dem i tankarna, men helst hade jag velat ha någon som dels ligger närmare, dels hade normalförpackning mindre än 5 liter.

Färghandeln kanske har ett häftigt pris på en liter, men skall jag köra Vänersborg-Göteborg tur och retur för en liter tjära blir den inte billig där, heller!

Lasse C
« Senast ändrad: 01 nov-06 kl 13:00 av Lasse C »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 02 nov-06 kl 18:36 »
Hej!

Såg att ÖB i Trollhättan hade tjära i burk om 3 - 4 liter när jag besökte dem efter bilbesiktning i går.

Edgar

Lasse C

• Västergötland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 03 nov-06 kl 07:55 »
Hej!

Såg att ÖB i Trollhättan hade tjära i burk om 3 - 4 liter när jag besökte dem efter bilbesiktning i går.

Edgar

Fint. Men som du uppenbarligen inte läste ville jag ha MINDRE förpackning. Vilket jag för övrigt har hittat!  ;D

Lasse C

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 03 nov-06 kl 17:32 »
Sorry!

Blev så till mig!

Edgar

hasteus

« Svar #6 skrivet: 05 nov-06 kl 19:21 »
Hej Lasse

först och främst så säljer Claesons 1liters flaskor men dessa listas inte i katalogen, hyllorna är dock fulla av dom i butiken även om jag slutat köpa dom och övergått till 5 liters dunkar då man alltid hittar användningsområden för tjära :-)  

Eg skall du använda björknävertjära till din lädersmorning men den kan vara lite svår att hitta (men lätt att göra själv om du har  tillgång till några liter näver, sök på ryssolja i forumet) Claesons har den inte längre men dom har björktjära vilket fungerade när jag chansade på att impregnera en älgkalvsfäll med det.

Du skulle visserligen kunna köpa en liten flaska beckolja/norrlänskt myggmedel då den är gjord på näverolja, 25 ml inte mycket men räcker antagligen till den satsen du kokar ur 2kg talg.

Lasse C

• Västergötland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 06 nov-06 kl 12:31 »
Eg skall du använda björknävertjära till din lädersmorning  
Najaaa, det beror lite på vem man frågar, har jag märkt...  ;)

Vissa förespråkar björknävertjära, andra "vanlig" trätjära av hög kvalitet - någon anser tjäran helt onödig. Jag har haft kontakt med lite olika personer som har givit en del bra idéer. Utifrån det skall jag provkoka en liten sats, och beroende på hur den blir antingen koka upp resten likadant, eller en provsats med ändrad sammansättning.

Vi får se! Med ett minimum av tur skall jag snart ha lädersmorning så att det räcker ett bra tag, i alla fall!

Lasse c

Dela detta:

* Inloggade just nu

1682 gäster, 2 användare
Erik Forsman, Pasi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser