Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fraktur!!! Skjutas?!  (läst 14951 gånger)

hursomhelst

• Småland
Fraktur!!! Skjutas?!
« skrivet: 31 mar-12 kl 22:51 »
Ja allt jävla elände bara fortsätter att ramla in!!!

Idag pratade jag med veterinären i telefon, om ett mjölkprov jag ville lämna in, på en misstänkt mastit. Efter övertalan gick det bra att JAG kom in med det. Lägger på luren, och går ut till tackorna, tror ni då inte att en tacka hoppar över LG:s genomgångsgrind, och blir hängande i ena bakbenet!
Fick lite fint ringa tillbaks till veterinären... så han fick komma ut!

Han säger att benet är av, precis under hasleden. Och då går det ju inte att spjäla... nu ikväll var hon svullen dryga 5 cm OVANFÖR hasleden, i mjukdelarna så att säga. Hon stödjer inget på benet, utan det bara "hänger" där. Ser rätt läbbigt ut!

Planen är att skjuta henne imorgon! (av vissa omständigheter är vi tvugna och vänta till imorn)

Nu börjar jag dock vackla i tanken... kanske är att man griper efter sista strået av hopp. Jag vet inte..

Jag vet inte vad jag vill med detta inlägg egentligen, vad kan ni göra utan att ha sett det?!

Men det är väl bara och inse, att det imorgon är dags att slakta henne + 2 tackor med mastit...

Fan fan fan!!!!!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Fraktur!!! Skjutas?!
« Svar #1 skrivet: 01 apr-12 kl 00:40 »
Han säger att benet är av, precis under hasleden. Och då går det ju inte att spjäla... nu ikväll var hon svullen dryga 5 cm OVANFÖR hasleden, i mjukdelarna så att säga. Hon stödjer inget på benet, utan det bara "hänger" där. Ser rätt läbbigt ut!
Planen är att skjuta henne imorgon! (av vissa omständigheter är vi tvugna och vänta till imorn)

Avlivade ni inte tackan trots att benet är helt av  :-\  aj aj aj...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 apr-12 kl 00:47 »
Veterinären har ju vart där och kollat,kanske gett smärtlindring? Spontant känns det som att slägga och morakniv hade vart bättre än att vänta tills imon,men vad vet jag,det fanns väl nån anledning att vänta,
Fjäderfän och kaniner

hursomhelst

• Småland
« Svar #3 skrivet: 01 apr-12 kl 01:55 »
Jag undrar om benet är av faktiskt!

Var ute och kollade till henne, och mina mått stämmer sådär, svullnaden sitter snarare 15 cm upp på benet, och benet är dubbelt så tjockt där det bara är mjukdelar.
Har bett om en andra åsikt från en annan veterinär imorgon. Då denna veterinären inte kan något om får (eller djur över huvudtaget?!). Han frågade mig om doseringen på penovet till får.
Han lyssnade på ett lamm med hosta, och bad om att få lyssna på ett friskt lamm och jämföra anding och puls, då han inte visste vad som är normalt eller inte!
Ibland blir man lite rädd!

Hon har med all sannolikhet ont, dock äter hon och är uppe och hoppar tillsammans med sina lamm. (inte för hon BEHÖVER upp, hon har ALLT inom räckhåll)

Anledningen att hon inte blev skjuten idag är att (återigen lagen om alltings jävlighet) fanns det ingen som kunde skjuta henne idag. Och veterinären jämställde det med att även inom människo-sjukvården från man lämna akuten och åka hem över natten vid benbrott, tillsammans med 2 alvedon. Visst djuren är betydligt mer priviligiade än oss och slippa lidande.
Men nu är omständigheterna som dom är, och jag kan inte göra något åt det! Tyvärr! Hur illa det än känns.
Valet hade varit just slägga och morakniv, utfört av mig! Och tro mig, då väntar vem som helst några timmar extra!

Och givetvis, jag plågar inte mina djur i onödan! (veterinär räkningar på ca 15 000 kr på 6 veckor, på bara fåren, så jag gör verkligen allt jag kan för dom!) Tyvärr är kunskapen hos veterinärer på får låg, just av den anledningen att de har inte någon möjlighet till en bra utb då "normala" får inte har det ekonomiska värdet, motsvarande en veterinär räkning!

vårlängtan

• Småland
« Svar #4 skrivet: 01 apr-12 kl 06:21 »
Är det en fraktur så är det ju tyvärr avlivning som gäller. Men klart värt att verkligen
kolla att det är en fraktur. Hon kan ju ha svullnad och ha en sträckning eller vad det nu är.
Jag skulle inte avliva utan att va säker, hon har ju lamm.

Håller tummarna för att det inte är brutet!!!!

Är hon sämre idag?
Njuter av värme och allt det gröna!

ninna b

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 apr-12 kl 07:26 »
Du kan väl känna efter själv... om benet är helt av så dinglar liksom den nedre delen bara.  Vi har haft så på ett lamm och en get och vi har spjälat med framgång.

En av våra getter fastande på samma sätt i en grind men hon fick ingen fraktur utan skador på korsbanden. Det gjorde att hon hade en lite knepig bensställning efter det men det avhöll ändå inte henne från att hoppa vidare.

Sätt fast tackan på mjölkbordet och känn efter , lugnt och fint

hustran

« Svar #6 skrivet: 01 apr-12 kl 08:05 »
Vi hade en tacka som var dräktig som brutit benet strax ovanför kotan också bakbenet. Vet. sa att hon inte kunde bli bra för dräktigheten gjorde att belastningen skulle bli för stor. Efter en del tårar så gipsade vi i alla fall benet och si hon grejade det. Fick som tur var bara 1 lamm och hon gick gipsad i 6 veckor. Knallade runt med gips och såg ut att må bra. efteråt syntes inget av brottet.Om det skulle vara brutet så beror det kanske på var det sitter om det går att gipsa. Får har ett fantastiskt "läkkött" och har hon 2 lamm så är hon väl värd att ta hand om sina lamm.....för er skull också.

Goosewood

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 01 apr-12 kl 10:03 »
Tråkigt med alla problem, ibland känner man sig mer än drabbad.
Måste säga att det är en märklig veterinär, de veterinärer som åker på
stordjur/lantbruksdjur ska väl vara utrustade för att avliva om det behövs!!

Maddie

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 01 apr-12 kl 10:15 »
De får jag haft som brutit benet har legat ner, haft smärt skakningar och vägrat äta totalt ! De som har varit halta men gått upp och hoppat, ätit normalt och veterinären varit osäker på om det varit frakturerade eller ej, har behandlats med 1,5 ml - 2,5 ml metacam  subcutant var annan dag efter vikt tills  de gått upp igen. Zinklim binda om det går att linda ( fungerar ju inte om det är bäckenet tex )
Hemskt att ha en okunnig veterinär  >:(
« Senast ändrad: 01 apr-12 kl 10:20 av Maddie »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 01 apr-12 kl 10:49 »
Får har ett fantastiskt "läkkött" och har hon 2 lamm så är hon väl värd att ta hand om sina lamm.....för er skull också.
Hmm var står det att tackan har två lamm ???
Ahh  :-[ får skaffa läsglasögon  ;D
« Senast ändrad: 01 apr-12 kl 23:04 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #10 skrivet: 01 apr-12 kl 10:56 »
Hmm var står det att tackan har två lamm ???

Enligt TS har tackan mer en ett lamm i alla fall.

Hon har med all sannolikhet ont, dock äter hon och är uppe och hoppar tillsammans med sina lamm. (inte för hon BEHÖVER upp, hon har ALLT inom räckhåll)
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

hursomhelst

• Småland
« Svar #11 skrivet: 06 apr-12 kl 23:50 »
Hej på er!

Ursäkta att jag inte uppdaterat, men varit så mycket!

Vi sköt tackan på måndagen, då kunde slaktaren. Han har inte styckat upp henne än, utan hon hänger nu. Men vad han kunde se i detta astadiet var benet av uppe i låret.
Mer exakt får jag veta efter helgen.

Jag tycker med det var tråkigt att veterinären inte kunde avliva henne. Eller ja, det hade han kanske kunnat med vätska. Med det var inte aktuellt eftersom han gjorde bedömningen att hon kunde vänta (vad vi då trodde var ett par timmar) men som blev knappt 2 dagar.
Och inga moralpredikningar om det. Med facit i hand går alltid allting göras bättre... men ja. Hon var vid gott mod när hon avslutade sina dagar med huvudet i en havreskål.

Känns bara så jäkla surt! En så FIN och BRA och TREVLIG ungtacka mamma till 2 stycken lamm (så vet ni exakt  ;D)

Hade nog inte varit lätt och fixa det benbrottet, så högt upp... uschameja! Hoppas verklgien att det inte blir fler benbrott nu!

vårlängtan

• Småland
« Svar #12 skrivet: 07 apr-12 kl 07:00 »
 :'(
Jag känner med dej, sorg! Vi har varit med om liknande saker och man blir så in i själen lessen.
Stor, varm styrkekram!
Njuter av värme och allt det gröna!

Lindom

• -
« Svar #13 skrivet: 08 apr-12 kl 15:17 »

Måste säga att det är en märklig veterinär, de veterinärer som åker på
stordjur/lantbruksdjur ska väl vara utrustade för att avliva om det behövs!!
Tyvärr inte. Vi hade en minigris (ganska stor, men betydligt mindre än vanliga hushållsgrisar) som blev akut sjuk. Veterinär kom och blev mest förvirrad över att det inte var ett slaktsvin, gav antibiotika, upprepade gång på gång att det var karenstid på detta innan slakt, medan vi gång på gång upprepade att detta inte var någon gris som skulle bli mat i någon form. Dagen efter var grisen ännu sämre och vi ringde veterinären för att denne skulle komma för att avliva grisen. Veterinären hade inte tid just då, men skulle återkomma. Min man gick då över till grannen, som är jägare och bad honom avliva grisen. I samma veva ringde veterinären och sa att hon inte hade en aning om hur man avlivar en gris... Tyvärr hade grisen hunnit dö när grannen kom för att skjuta den... Borde inte en distriktsveterinär ha tillgång till en slaktmask och kunskap i hur man använder en sådan i akuta situationer??

Jag upplever också att distriktarna här omkring är väldigt okunniga på får. När vår tacka några timmar efter lamning blev dålig, snubblade och till sist inte kunde resa på sig så hade veterinären ingen aning om vad det kunde vara... Ett inlägg på detta forum gav dock snabbt svaret att det nog handlade om selebrist, vilket det också var, eftersom tackan kom upp på benen en vecka efter att hon fått selen. Borde inte en veterinär känna till detta, eftersom det ändå verkar vara ganska vanligt??
Som hundägare/hunduppfödare så är jag van att veterinärer brukar ha god kunskap om de djur de behandlar och jag är alltid trygg när jag söker veterinärvård för mina hundar. Med fåren känns det mer som att man förväntas låta en krasslig tacka självdö, eftersom veterinären inte anser det vara värt att undersöka henne. Det blir ju billigare att köpa en ny tacka än att veterinären ska komma (detta var veterinärens egna ord)... men frågan är om det är värt att ta hit en veterinär som ändå knappt vet vad som är bak och fram på ett får...

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #14 skrivet: 08 apr-12 kl 18:45 »
Lite OT men vi hade en högdräktig tacka som blev jätte halt på ett bakben. Ville inte ens stödja på det. Troligen halkat på isen.
Veterinären var ute, kände igenom hela benet, kunde ej känna att något var brutet. Fick smärtstillande och tackan skulle vara inne. Vi skulle sen ge en ny dos smärtstillande efter några dagar. Ingen skillnad tackan var fortfarande lika halt.
Vi ringde veterinären igen som sa att vi skulle åka in och röntga benet. Vi överläggde lite, men nej åka in med en högdräktig tacka och sen röntga henne.. då tyckte vi det var bäst att avliva direkt. Vi ringde en annan veterinär som kom ut och kände. Hon sa bäst att avliva henne nu och låta lammen somna in. En tredje veterinär tillkallades, gav henne smärtstillande i varje dag i knappt 2 veckor. Hon blev då betydligt bättre, hon lammade två fina pojkar och hältan blev mindre och mindre. Idag är hon helt bra i sitt ben och lammen pigga och glada och alla tre springer runt i hagen... Ibland gäller det att lyssna på sin magkänsla. Inget djur ska lida i onödan, óch just i ditt fall så var det nog bäst att låta tackan somna in. Men tyvärr kan inte alltid veterinärerna så mkt om får :(
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Maddie

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 08 apr-12 kl 19:22 »
Hoppas bara att de som har träffat på okunniga fårveterinärer  klagar på detta ? Så veterinärerna börjar att vidare utbilda sig!  >:D

Här finns numera toppen bra, utbildade distrikt veterinärer som man kan ringa och rådfråga eller be komma ut omedelbums !  :)

Det har tagit några år men nu så  ;D

Sen har vi ju också fårhälsovården att ringa till

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #16 skrivet: 08 apr-12 kl 19:38 »
Tyvärr inte. Vi hade en minigris (ganska stor, men betydligt mindre än vanliga hushållsgrisar) som blev akut sjuk. Veterinär kom och blev mest förvirrad över att det inte var ett slaktsvin, gav antibiotika, upprepade gång på gång att det var karenstid på detta innan slakt, medan vi gång på gång upprepade att detta inte var någon gris som skulle bli mat i någon form. Dagen efter var grisen ännu sämre och vi ringde veterinären för att denne skulle komma för att avliva grisen. Veterinären hade inte tid just då, men skulle återkomma. Min man gick då över till grannen, som är jägare och bad honom avliva grisen. I samma veva ringde veterinären och sa att hon inte hade en aning om hur man avlivar en gris... Tyvärr hade grisen hunnit dö när grannen kom för att skjuta den... Borde inte en distriktsveterinär ha tillgång till en slaktmask och kunskap i hur man använder en sådan i akuta situationer??

Numera har veterinärerna generellt väldigt litet utbildning på lantbrukets djur.  Vilket är skrämmande i synnerhet när de sedan får arbete som distriktare och ska kurera just lantbrukets djur.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

anders50

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 08 apr-12 kl 19:51 »
Läste faktiskt i Land för nån vecka sedan att det finns veterinärstuderande som vägrar avliva djur!   Horribelt!!

Lindom

• -
« Svar #18 skrivet: 08 apr-12 kl 21:37 »
Numera har veterinärerna generellt väldigt litet utbildning på lantbrukets djur.  Vilket är skrämmande i synnerhet när de sedan får arbete som distriktare och ska kurera just lantbrukets djur.
Man kan ju då undra vad det är distriktarna här egentligen har utbildning för... hund vägrar de att befatta sig med även i akuta lägen och uppenbarligen  saknas kunskap och intresse för både gris och får. Man ska tydligen bara ha kor (fast det vet jag ju inte eftersom jag inte har kor...).

hursomhelst

• Småland
« Svar #19 skrivet: 08 apr-12 kl 23:23 »
Mina distriktare är underbara som människor, inser sina brister i kunskapen, och erkänner det, och försöker iaf! Så jag ska väl inte klaga på dom.. de har varit ett stort stöd de sista månaderna.

MEN en veterinär ska helt enkelt kunna använda sig av en bultpistol! UTAN TVEKAN! Vid nödlägen, mitt i natten etc etc etc.
All VILL/(kan) inte avliva med vätska.(jag har avlivat en häst med vätska, och ALDRIG mer, usch vilken tid det tog jämfört med biltpistol) Om de nu har det med sig.. jag vet inte...

Och att VÄGRA avliva djur, ja, då kan man nog söka sig till ett annat yrke anser jag. Det är tyvärr en del av just det yrket...

Och ja, tyvärr har våra distriktare mest erfarenhet av kossor, då det är det dom får åka mest på  :( och en och annan kolik-häst  ::)

Fast våran station har faktiskt en liten mottagning för smådjur, där de även kan utföra enklare operationer  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 1 användare
Barbroe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser