Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går inte köttet att användas om lammet har nått könsmognad?  (läst 3869 gånger)

mulleberga

  • Inlägg: 91
    • Skåne
Har tänkt slakta en tacka som är 11månader, fick då till mig att om man slaktar ett får som har nått könsmognad....så smakar köttet mogget. Vill nu veta om detta är riktigt, tycker att det verkar underligt...för vad skulle man då använda köttet till? Väntar med spänning på att någon kan hjälpa mig att reda ut detta.
Mvh ??? ??? ???
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

Ulric Eriksson

  • Gäst
Det går alldeles utmärkt. Slakta och ät.

Malines här igen

  • Gäst
Har njutit i fulla drag av ilsken, ovettig galenpannatacka. Håller med Ulric.

mulleberga

  • Inlägg: 91
    • Skåne
Tack för svaren, tyckte själv att det verkade orimligt!
Mvh
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

hallstabonden

  • Inlägg: 231
finns inget bättre att röka,eller göra korv av

pyromanen

  • Gäst
Inga problem alls. Och inte behöver man röka eller göra korv på det heller! Går utmärkt som stekar, kotletter o.s.v.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
11 mån räknas som lamm , om de varit 11 år skulle nog inte försökt lägga det på grillen ;)
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Fårtokig

  • Inlägg: 162
    • Skåne
Hej
Vi malde en hel tacka en gång som lammat en gång o sen blev mystiskt blind! Tyckte det skulle va synd att göra färs på ett lamm! Blev många goda biffar o limpor :-)
Är djuret bara 11månader behöver du inte alls oroa dig!

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
11 månader    ???    ;D   Vi har lamm som varit 12 år och bjudit på.. Ingen har klagat tvärt om.
  MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Riktiga "kött-gourmander" vill att "lamm"-köttet ska vara ungerfär 1,5år vid slakt! Då smakar det bäst!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
Min väninna hade fullt i frysen o frågade om jag ville ha hennes 9 år gamla tacka som skulle slaktas. Jag beställde henne styckad i skivor men ínner o ytterfilé urstyckad. Kan säga att det var mer jobb med att putsa bort fett, för det var tjockt vitt stelt fett o eftersom fett är smakbärare så ville jag inte ha det kvar. Vi lade några stekskivor i marinad för att prova. Kan säga att det är gudomligt gott!!! Här äts det gärna gamla djur igen! Men kommer att fortsätta putsa bort fettet.

Och 11 månader måste ju klassas som lamm, så det är ju nemas problemas även med fettet.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

anne-lie50

  • Gäst
om man har lite äldre djur, får och ko tex, så kan man lägga kiwiskivor mellan köttbitarna och låta det ligga och dra, då blir det mörare ;D

Bulan

  • Inlägg: 212
    • Västergötland
Vi ska slakta vår 7 år gamla bagge här idag och efter massa fina tips o råd här på alternativ så ska vi allt försöka oss på att käka även honom  ;D Har fått tips om att röka köttet samt att marinera lääänge och även göra långkok...Fick även tips om att låta köttet hänga och möra lite längre än ungt djur (med koll på att det inte blir fööööör länge så klart) Hoppas på gott resultat och om inte annat så får väl hunden bli lite bortskämd under en tid...  ;)

Så din 11 månders är ju rena "lammköttet" i jämförelse med vårt gamla skrälle  ;D
Bulan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser