Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Manipulering/behandling av växter?  (läst 3966 gånger)

elisah

• Ångermanland
Manipulering/behandling av växter?
« skrivet: 28 mar-12 kl 20:16 »
Konstig fråga kanske men har förstått det som att många växter manipuleras/behandlas med mer lr mindre tvivelaktiga kemikalier. Nu menar jag inte bekämpning av ohyra eller sjukdomar i livsmedelsproduktion eller konstgödsling etc. Utan att man tex vill få kruk- eller trädgårdsväxter att förgrena sig, hålla en viss form o storlek, blomma extra länge, osv. Allt detta kan ju åstadkommas manuellt men stämmer det verkligen att mkt av det som säljs är kemiskt manipulerat på olika sätt?

Att det kan vara svårt att ta livsdugliga skott av tex vissa nyare  typer av syren måste väl bero på förädling snarare än kemisk manipulation mot rotskott?

Det här med krukväxter som är helt osant fina och sedan rasar ihop totalt trots bra ljus, rätt skötsel etc, kan det helt enkelt vara så att festen är slut och ruset gått ur? Vore iofs ganska skönt att slippa fundera över vad man misslyckats med...  ;D

Nån som vet vad som allmänt används och hur man ska veta/få tag på växter utan? Finns det ämnen som "växer bort" /mattas av utan att växten är fördärvad för all framtid?

Nån som har ideer om vad man INTE ska låta sig hänföras av i växtväg om man vill försöka undvika slentrianmässigt bruk av tvivelaktiga kemikalier?

bärplockerskan

• Uppland
SV: Manipulering/behandling av växter?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-12 kl 21:01 »
Pelargoner, och många andra krukväxter, behandlas med retarderingsmedel för att bli knubbiga och låga.
Mårbackapelargoner brukar inte retarderas eftersom folk vill ha dem lite högre och mer gammaldags. Det är dom där blekrosa. Det brukar stå att det är Mårbacka.

Retarderingsmedlet verkar bara ett tag, sedan blir de retarderade växterna normalhöga. Det brukar man märka om man t ex sätter sticklingar av pelargoner.

Köper man blommor när det är under 15 grader varmt ute  kan det bero på köldskador om de rasar ihop och blir fula. Dessa skador visar sig inte omedelbart, det kan dröja till nästa dag. Krukväxterna måste slås in i papper även om man bara ska gå till bilen.

elisah

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 01 apr-12 kl 07:35 »
Pelargoner, och många andra krukväxter, behandlas med retarderingsmedel för att bli knubbiga och låga.
Mårbackapelargoner brukar inte retarderas eftersom folk vill ha dem lite högre och mer gammaldags. Det är dom där blekrosa. Det brukar stå att det är Mårbacka.

Retarderingsmedlet verkar bara ett tag, sedan blir de retarderade växterna normalhöga. Det brukar man märka om man t ex sätter sticklingar av pelargoner.

Det är just det där som ställer till det, man har ingen aning om vad man har köpt. Nu vet jag inte hur kraftfulla o långtidsverkande medlen av den här typen är men växten kan ju ändra karaktär helt o hållet om man har otur. Lr tur kanske... ;D

Köper man blommor när det är under 15 grader varmt ute  kan det bero på köldskador om de rasar ihop och blir fula. Dessa skador visar sig inte omedelbart, det kan dröja till nästa dag. Krukväxterna måste slås in i papper även om man bara ska gå till bilen.

Ja jo men det jag menade verkar bero på nåt annat, de kan hålla sig väldigt fina i veckor och sedan akut bli väldigt livlösa, inget troligt köldskadehaveri alltså.

Egentligen är det här inget jätteproblem just nu, köper sällan o aldrig nya krukväxter men det är intressant tycker jag. Varför både livsmedel o kläder i allt högre grad har märkning men inte växter. Det är ju ganska uppenbart att en högblank krukväxt eller miniatyrgran dränkt i glitter råkat ut för nåt. Men frågar man i affären om mer oklara fall så tror nog personalen att man är lite bakom och några bra svar har jag hittills inte fått.

elisah

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 01 apr-12 kl 07:46 »
Ingen som vet i vilken utsträckning medel av denna typ används och vad mer de kan åstadkomma? De lär väl knappast vara av det mer harmlösa slaget?

Tänker lite som att man ibland är så inkörd på industrimat med halvdana ingredienser att äkta vara när man äntligen får smaka både ser ut och smakar äckligt. De flesta vill väl säkert gärna veta hur det ligger till och få chansen att välja.

Jan lindgren

« Svar #4 skrivet: 01 apr-12 kl 19:52 »
Hej!
Det är som bärplockerskan skriver. Retarderingsmedel används ofta och verkan försvinner ganska snabbt. Många växter har inte särskilt lång livstid. Kortdagsväxter blommar inte om i ett upplyst rum. Det viktiga är att ta reda på vilka växter man köper och hur de ska skötas.
MVH
Jan

elisah

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 10 apr-12 kl 20:12 »
Hej!
Det är som bärplockerskan skriver. Retarderingsmedel används ofta och verkan försvinner ganska snabbt. Många växter har inte särskilt lång livstid. Kortdagsväxter blommar inte om i ett upplyst rum. Det viktiga är att ta reda på vilka växter man köper och hur de ska skötas.
MVH
Jan

Hej!
Jo jag har läst och frågat runt lite mer nu och det verkar faktiskt som det mesta i krukväxt- och utplanteringsväg är behandlat. Tydligen går det att åstadkomma en hel del på annat sätt också, åtminstone om man är kunnig i näringslära, men som vanligt är det svårt att få ekonomi i det.
Medlen är inte harmlösa men det kan väl knappast vara allmänt känt att de används i så stor utsträckning.

Det jag vill undvika är växter som är inte är livsdugliga utan cancerogena kemikalier. En tanke är att överdriven inomhustemperatur i överisolerade hus bidrar till att växterna måste behandlas. För inte så länge sen såg man ju ofta jättestora exemplar av vanliga krukväxter hemma hos dem som hade finrum som stod mer eller mindre oanvända med endast grundvärme.

Ang. kort livstid, det kanske inte är så att "ruset går ur" = växten dör som jag gissade i tidigare inlägg, den kanske inte klarar sig i vårt (inomhus-)klimat vad man än tar sig till.

Jan lindgren

« Svar #6 skrivet: 11 apr-12 kl 14:35 »
Hej!
Har man hög temperatur inne så måste man öka ljuset, annars blir plantan spinkig. Den relativt torra luften inomhus gynnar exempelvis spinnkvalster. Rovkvalstren behöver mycket vatten så man måste fukta växterna varje dag. Många av dagens krukväxter levereras blommande och passar inte alls att odlas inomhus. Jag har aldrig hört talas om någon växt som behöver behandlas med cancerogena ämnen för att växa.
MVH
Jan

elisah

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 12 apr-12 kl 07:11 »
Hej!
Har man hög temperatur inne så måste man öka ljuset, annars blir plantan spinkig. Den relativt torra luften inomhus gynnar exempelvis spinnkvalster. Rovkvalstren behöver mycket vatten så man måste fukta växterna varje dag. Många av dagens krukväxter levereras blommande och passar inte alls att odlas inomhus. Jag har aldrig hört talas om någon växt som behöver behandlas med cancerogena ämnen för att växa.
MVH
Jan

Spinkiga växter eller ohyra inomhus har jag inte haft problem med. Vad jag menade/tror är att de växter branschen "balanserar" med retarderingsmedel i många fall inte är långsiktigt livsdugliga, bl a pga preparering och snabb uppdrivning. Gissar att det förra är en förutsättning för det senare.

En hel del (kruk-)växter är antagligen inte tänkta att vara annat än högst tillfällig dekoration men det förstår man inte alltid när man ser all grannlåt. Inte jag åtminstone!   ;D

Tycker det är vansinne att bespruta av utseende- eller ekonomiska skäl och vill ha chansen att välja bort dessa växter precis som jag väljer bort vissa typer av livsmedel, byggmaterial, hygienprodukter etc. Skulle gärna betala mer för obesprutade växter från sund odling men det är svårt att utöva konsumentmakt utan tydlig varumärkning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser