Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pappkarton som isolering  (läst 4993 gånger)

capitan

• Gäst
pappkarton som isolering
« skrivet: 27 mar-12 kl 21:40 »
det burde funka fint med papplåder från mataffären att isolera- jag skal prova det här. någon som har testat?? det är ju optimal eco ,recycling och gratis ovanpå- man kan varva med tidningspapper . synpunkter ideer??

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: pappkarton som isolering
« Svar #1 skrivet: 27 mar-12 kl 23:45 »
Det gäller bara att se till att det inte kan dra kallt längs med kanalerna i wellpappen. Och så måste man komma ihåg att det blir en synnerligen brandfarlig isolering - exempelvis skulle jag inte gärna ha infällda elinstallationer i en vägg som är isolerad på det sättet.
Tänk också på att många frukt- och grönsakskartonger är impregnerade med bekämpningsmedel som kanske inte är så hälsosamma att ha en byggnad där man ska vistas en stor del av livet.

capitan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 mar-12 kl 00:52 »
tack för tipset- hade ingen aning att dom bespryter kartongerna- brandfarlig är det förstås, kanske det går att behandla med något flamskydsmedel. om man har det på ytertak är det ju mindre problem. men hur ska man få reda på om en låda är besprutat- kanske det är mest bananlåder om är giftig- åt andra sidan är man ju uppväxt med skiten och lever änn  ;)
jag ska försöka i alla fall- tänkte börja och avsluta med ett lager tjärpapp- det där för invändig bruk, för att få lufttätheten och många lager med pappkarton emellan, kanske skifta luftkanalrikningen. dom pressar ihop lådorna i affären i maskin så då blir dom ju platt ochså inte så luftig. tycker det verkar helt genialt . va har dom för flammskydd i ecofiber?

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 28 mar-12 kl 06:27 »
Papercrete! Isolerar bra och brinner inte. Inte helt miljovanligt och ganska sa bokigt att framstalla. Nagot att titta narmare pa?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 mar-12 kl 07:59 »
Flammskyddsmedel är redan ett miljöproblem,att använda kartong var väl ur miljötänk men det känns som det fallerar då med medel på,så tänker jag..
Fjäderfän och kaniner

capitan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 mar-12 kl 08:44 »
papercrete - det var ett bra tips, det ska jag titta närmare på-  ang. flamskyddsmedel , kanse det finns nån miljövänlig variant, jag menar hur eco är det med ecofiber annars om det är gift i-  det bästa med papp är ju ändå att det är gratis- det är ju en miljöaspekt i sig.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 28 mar-12 kl 08:54 »
vi isolerar med cellulosa just nu. helt underbart material men jag vill inte påstå att det är gratis ...  :-X

isolerar bättre än glas- och stenull
man slipper flugor (som älskar glasull)
råttor och möss bygger inte bon i cellulosa
inte brandfarligt
smälter inte vid brand
inga giftiga gaser vid brand
miljövänligt
fukttåligt

http://www.gyllenhaksbyggnadsvard.se/Isolering.html
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

capitan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 mar-12 kl 08:37 »
vi isolerar med cellulosa just nu. helt underbart material men jag vill inte påstå att det är gratis ...  :-X

isolerar bättre än glas- och stenull
man slipper flugor (som älskar glasull)
råttor och möss bygger inte bon i cellulosa
inte brandfarligt
smälter inte vid brand
inga giftiga gaser vid brand
miljövänligt
fukttåligt

http://www.gyllenhaksbyggnadsvard.se/Isolering.html
ja det är bra material- men i princip är det väll återvunnen papp och papper som har gått gennom maskinen i fabriken - vilket flamskydsmedel?- varför bygger inte möss bon i det?
ett alternativ är sågspån, blandat med kalk och glaspulver.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 29 mar-12 kl 09:03 »
vår byggare använde sågspån med kalk när han isolerade en utbyggnad hemma hos sig senast - nöjd blev han inte. nackdelen med sågspån är ju dessutom att det sjunker ihop över tiden och isolerar därmed sämre. mao måste man börja elda mer på vintern allt eftersom åren går. vårt gamla hus som vi bodde i innan var enbart isolerad med spån. det var byggt på 30talet och innan vi tilläggsisolerade på vintern höll vi på att frysa ihjäl även fast pannan gick för fullt när det var som kallast. så jag tycker inte att spån är ett alternativ.

glas- och stenull behöver man ju inte diskutera, att det inte är bra säger sig själv.  :-X

som jag förstått det så framställs cellulosaisolering av trä direkt utan att gå via återvinning av papp och papper. hur det än är med det så är materialet komposterbar, dvs om det hade varit behandlat med nåt skit så hade det inte bara varit svårt att kompostera utan det hade även bildats giftiga gaser vid brand vilket det inte gör. materialet är väldigt tät vilket nog är anledningen till att det inte brinner. jag är ingen ingenjör, så jag vet inte, men jag sågar skivan med fogsvans (rockwool-kniv funkar inte) och det är nog också därför möss inte bygger bon i materialet. det är svårt att ta sig in i och det blir som tussar som ramlar av som inte går att forma på nåt mysigt sätt.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

poe5

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 29 mar-12 kl 22:15 »
I min förra bostad, flerfamiljshus från 1938, var alla rör isolerade med wellpapp. Ovanpå var det gasväv, troligen med gips, för att göra isoleringen tät. Verkar att ha fungerat bra, så länge den inte blir blöt eller alltför söndertrasslad. Så i princip fungerar det.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 29 mar-12 kl 22:36 »
Här används nästan uteslutande ekofiber, men skulle gärna ha en leverantör av cellulosaisolering  i skivformat. Bökigt med isolering som inte finns i trakten.
Glas- eller stenull används bara i nödfall. Material som kräver skyddsutrustning vid installation känns inget vidare att ha i ett hus  :-\
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 mar-12 kl 22:40 »
Material som kräver skyddsutrustning vid installation känns inget vidare att ha i ett hus  :-\

:-*  :-*  :-*

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #12 skrivet: 31 mar-12 kl 09:02 »
I ett hus vi bodde i (byggt 1939) var vissa delar i taket isolerade med ett wellpappmaterial, behandlat med något tjärliknande materiel.

Dessvärre har jag glömt vad isoleringen hette, min far visste precis.

Som någon nämnde ovan, jag tror kanalerna i wellpappen gör att isoleringsvärdet sjunker under komfortnivån.

Spånisolerade väggar var oftast öppna upptill i vinden, så att man kunde skyffla i mer spån när den sjönk ihop. Men, det hjälper ju inte under fönster.

Edit;  Ett minne blixtrade förbi, jag tror materialet hette Wellit.
« Senast ändrad: 31 mar-12 kl 09:11 av Edgar »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 31 mar-12 kl 09:33 »
Ett minne blixtrade förbi, jag tror materialet hette Wellit.

Verkar stämma: http://sv.wikipedia.org/wiki/Wellit

Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser