Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund som kom hit och bet getterna.  (läst 26585 gånger)

LillSkruttet

• Jämtland
SV: Hund som kom hit och bet getterna.
« Svar #100 skrivet: 16 jun-12 kl 00:04 »
Ja veterinären  klämde å kände där och han sa att det hade läkt bra, men på nått vis så har det öppnat sig ytligt. (genom geten/anna har klia) eller nått liknande.
Så detta sår är bara ytligt, sen är det ett litet hål där det kommer var igen. men salvan har jag inte tagit ännu, utan den var bara om såret blev värre. (vilket det kunde bli nu när det börja komma mer och mer flugor.

Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #101 skrivet: 16 jun-12 kl 08:54 »
Är alltså hålet med varet i det ytliga såret, eller på annan plats på getkroppen?  Hur ser det ut runtomkring hålet?

(Och se för all del till att streptocillinet kommer åt att döda bakterierna i såret, men INTE i våmmen!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #102 skrivet: 16 jun-12 kl 09:25 »
Det är mitt i de ytliga, i början var de hålet som en lillfingernagel eller vad man nu ska säga :)  men de har läkt ihop till ett litet litet hål och vet klämde å kände där och hon var lite öm.
Jag bad honom känna på skulderbladen (det är över dom hon är biten) å han kände å klämde och kom fram till att dom låg rätt och var hela. Så förklara jag för honom att det hade varit fint och ihop läkt någon vecka (detta var en annan vet än den första) och han sa att jag bara skulle börja om med att rengöra och om jag märkte att de blev värre så skulle jag ta denna salva, om inte de hjälpte så skulle jag ringa honom igen.

Måste säga att jag kände mig så trygg med denna vet, han lämnade inte gården förns allt var klart. För han kastrera pappan till killingen oxå, för vi vill ha kvar denna töskilling och då vill vi inte riskera inavel. sen gick han igenom hundvalparna med. Och innan han gick så kolla vi getterna (bitna geten och bocken) en gång till så han skulle vara säker på att han inte missat nått och att allt såg bra ut.

får kanske kolla med grannarna om dom har någon tratt som man har till hundar och katter:)

Trollmor

• -
« Svar #103 skrivet: 16 jun-12 kl 09:34 »
Låter som en veterinär värd sin legitimation!  :D  Tratt till get, har jag aldrig tänkt på, varför inte?  Men det hjälper bara mot henne själv, i så fall får du väl kombinera med enskilt rum för henne och lilltösen.

Vilken metod användes för kastreringen?

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #104 skrivet: 16 jun-12 kl 09:38 »
Jadu, denna gång tog han en annan metod, vet inte vad de olika metoderna heter.

På min förra bock så sövde han, sen lokalbedövning sen krossa han kulorna med nån grej och efter de klippte/skar han bort pungen (jag titta bort ;D)

På denna sövde han sen lokalbedövning sen skar han ut kulorna. (jag titta bort ;D)

Trollmor

• -
« Svar #105 skrivet: 16 jun-12 kl 09:42 »
Ingetdera min favorit (om man nu kan ha en favoritmetod för ett ingrepp som man inte gillar alls ...) eftersom det alltid är ett riskmoment att gå igenom huden.  Men den veterinären verkar ju vara noga, så det ska nog gå bra. Kolla bocken dagligen att det inte svullnar upp, blir mera ömt eller börjar blöda!  Eller :o börjar locka flugor ...  :o :o

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #106 skrivet: 16 jun-12 kl 10:18 »
Ja vet sa de att det var bra att vi gjorde de nu innan det bli massor med flugor.
Han var slö igår och låg under traktorn, så vi blev lite oroliga för honom så inatt tog vi in han i ett bås och lät honom sova där. sen när jag var ut i morse så stod han upp och såg mycket piggare ut=)

Ja jag vet inte vilken metod som är bäst, har ju bara varit med om 2 nu och jag tro jag gilla den första bättre, inte lika mycket blod (eller så ser det ut att vara med blod nu bara för att denna bock är vit) men vid första metoden så blev bocken pigg och åt på en gång.

Trollmor

• -
« Svar #107 skrivet: 16 jun-12 kl 15:25 »
Gissningsvis hade han ont när han gick och gömde sig.  En av anledningarna till att jag ogillar ingreppet.  Men du gör det ju för att kunna behålla honom.  Klappa honom från oss allihop; och Bitna Mamman också - lite extra frisättning av oxytocin är aldrig fel!

Sussilo

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 16 jun-12 kl 16:06 »
LillSkruttet, jag vet inte var såret sitter på den hundbitna geten. Men en t-shirt kan vara ett bra "bandage" som hindrar att djuren slickar på sår och får i sig salvor/pulver och annan medicin. Det hindrar också flugorna.

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #109 skrivet: 16 jun-12 kl 16:41 »
De där var en bra ide :D de sitter fram, på hennes vänstra skulderblad.
Då må ju en t-tröja passa super, killingen kan ju lätt dia henne då oxå och hon kan äta som hon vill=)

Gud grannarna lär snart undra vad jag håller på med när jag börja klä mina djur oxå:D
Dom blev nog brydd när jag hade en vuxen get inne:D

Trollmor

• -
« Svar #110 skrivet: 16 jun-12 kl 17:37 »
Ja, du blir en visa i bygden med dina blå och röda getter!  För du väljer väl en tröja med väl synlig färg, så grannarna får nåt att titta på?  :D

Allvar, det där är en utmärkt idé, som jag har tillämpat på en hund med gott resultat.

Sussilo

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 16 jun-12 kl 17:43 »
Gud grannarna lär snart undra vad jag håller på med när jag börja klä mina djur oxå:D

;D Snart kan du kanske ta inträde för visning av getternas t-shirtmode :D

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #112 skrivet: 16 jun-12 kl 18:19 »
Vidare är antibiotika I)  inte alls särskilt farligt för idisslare att äta. II) Man vet att om antibiotika blandas i maten växer unga djur snabbare och är friskare men detta är inte tillåtet och olämplig av andra anledningar. Vidare är det inte effektivt att behandla idisslare oralt med antibiotika för att den   III) bryts ner snabbt i magarna innan den hinner ut i aktuell vävnad och göra nytta.

IV)Min veterinär förordar alltid bara tvål och vatten vid sårvård. Jod är oxiderande och därför inte så bra att ha i sår.

Det är med storförvåning jag ser detta inlägg då det dels är helt felaktigt på tvåpunkter och två är okunniga och vilseledande.  Vidare kan ett inlägg av så undermålig kvallitet vara rent dödligt.  Inlägget har därför anmälts till moderator.

Veterinärmedicinskt uttalande:

I) Antibiotika i vommen  är alltifrån mycket skadligt till dödande för en idisslare.  Om vi talar om verklig antibiotika, är allt annat lögn och förbanad dikt! >:D

II) Ordet "atibiotika" betyder just "motliv".  Det kan blandas i enkelmagade djurs foder, för att hålla undan olika sjukdommar vid industrell uppfödning av grisar/kyklingar/höns, gäss och kalkoner och i viss mån ges till hästar.  Till idislare ges vissa andra ämnen utomlands, ämnen som inte är tillåtna i Sverige, men som snaras bör beteckans som probiotika dvs för liv

Vid vissa sjukdomar i mag- tarm-kanalen kan ett avdödande av alla bakterier kanske vara aktuellt, men bara i undantagsfall.
Dessa djur är då så sjuka att inte ens djurparker brukar vilja försöka detta, utan det blir i regel avlivning - just av hänsyn till djuret.

III) Antbiotikan bryts inte ner i vommen! Den förbrukas under tiden den dödar det delikata samspelet  mellan svampar, bakterier och encelliga djur m fl. som utgör Vommens arbetande enheter  Detta som jag brukar kalla vomm-samhället för att visa komplexiteten av vommens invånare och deras symbios med värddjuret.

IV) Detta är fel, så fel att det knappast kan bli mer fel! 
Rätt är: SVA rekommenderar  jod i lämplig spädning för tvätt av hel hud och sårskador, på i stort sett alla husdjur.
SJV kräver tvätt med rätt spädd jod, före kirurgiska ingrepp och vid sårrengöring.  Detta där extra smitta kan tänkas t ex bitsår men rekomenderar också att man dessutom tvättar med Väteperoxid 3% (H2O2) eftersom detta dödar speciellt bra de bakterier som ogillar syre (O).

Såpa och vatten är dock en mycket bra början, men det är inte klart med det! Och såpa (tvål) och vatten kan aldrig anses vara första-hands-valet vid varande sår.  Det är och förblir rätt spädd jod OCH väteperoxid 3%!

Lycka till, Lillskruttet! / En inte helt igenom nöjd Tt
« Senast ändrad: 16 jun-12 kl 18:36 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #113 skrivet: 16 jun-12 kl 20:16 »
Tack tack=)
Ska leta igenom förrådet med kläder i morgon efter någon passande t-tröja ;D

Torptomten

• -
« Svar #114 skrivet: 16 jun-12 kl 20:33 »
Har Du Flusa eller Fly-Trix hemma kan Du sätta det på getterna.  Du gör som för får, men är varsam med att undvika att få det i närheten av såret!  Kan Du bara komma in med konen/cylindern (beroende på om det är den ena eller andra sortens spruta) på sprutan i såret, och spruta in Väteperoxid, - så skall Du nog inte behöva ta till salvan. Den är annars är bra till just detta, även om den är gjord för kors spenar och för mastit / juverinflamation / bröstkörtelinflamation.  Men som Vet sagt till Dig redan: Blir det mer var istället för mindre, skall Du ta till Antibiotikasalvan! Men då är det mycket viktigt att inan Du sätter på salvan att Du tvättar både med jod och väteperoxid var dag. Blanda inte! Först jod sedan väteperoxid!  OCH att Du håller såröppningen, just, öppen!  Den får inte växa igen - med en håla under.  Sker det, så kan det bli mycket ont, - och kanske varet söker sig in i kroppen. . . . . . .   :'(  Det blir inte bra!

T-tröjjan; - är en bra sak till mycket!  Får den inte sitta på plats, kan Du prova med två stycken.  En fram och en bak (med ett extra hål för juvret), som Du sätter samman! Fäst med säkerhetsnålar och sätt Silverteip ovan på nålarna!  Då ser Du om de försöker att ta bort nålarna, innan det sker!  Getter är inte dumma!

Lycka till!/Tt
« Senast ändrad: 16 jun-12 kl 20:42 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Trollmor

• -
« Svar #115 skrivet: 17 jun-12 kl 00:06 »
Flusa inte helt som till får:  Getter kommer åt att slicka mycket längre fram än får.  Man kan bara lägga det giftiga medlet på nacke och manke.  Längre bak - och de kan komma åt att slicka i sig.

Jag skulle undvika säkerhetsnålar.  Dom kan gå upp på ingen tid alls om hon t ex snubblar i tröjan.  Jag skulle hellre bara sätta en fram och eventuellt en bak, och ta risken att de ramlar av, hellre än att hon snor in sig i dem.  Eller kanske klädnypor, eller en bit häfta, sånt hon inte kan göra sig illa på om bandaget inte funkar.

Vi håller klövarna allihop för att detta ska gå bra!

Torptomten

• -
« Svar #116 skrivet: 17 jun-12 kl 07:55 »
Flusa inte helt som till får:  Getter kommer åt att slicka mycket längre fram än får.  Man kan bara lägga det giftiga medlet på nacke och manke.  Längre bak - och de kan komma åt att slicka i sig.

Jag skulle undvika säkerhetsnålar. Dom kan gå upp på ingen tid alls om hon t ex snubblar i tröjan.  Jag skulle hellre bara sätta en fram och eventuellt en bak, och ta risken att de ramlar av, hellre än att hon snor in sig i dem.  Eller kanske klädnypor, eller en bit häfta, sånt hon inte kan göra sig illa på om bandaget inte funkar.

Vi håller klövarna allihop för att detta ska gå bra!

Förtydligande: Jag avser dosen och tackar för Trollmors helt korekta påpekande.

På vissa av mina getter skulle det funka, på andra inte!  Jag skrev prova, hoppas jag.  Ett annat sätt är bomullsband som sys som ögla på den ena t-tröjan  och som knytband på den andra och så silvertejp ovanpå.  Tekniken är bara viktig på två punkter: 1) den skall skydda såret och därmed geten från salvan och geten från flugorna.  2) Den får inte i sig vara farlig.

Jag tror nog att både mina hundar och katter också håller tass för att det skall gå bra! ;) H/Tt

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #117 skrivet: 17 jun-12 kl 08:54 »
Det är med storförvåning jag ser detta inlägg då det dels är helt felaktigt på tvåpunkter och två är okunniga och vilseledande.  Vidare kan ett inlägg av så undermålig kvallitet vara rent dödligt.  Inlägget har därför anmälts till moderator.

Veterinärmedicinskt uttalande:

I) Antibiotika i vommen  är alltifrån mycket skadligt till dödande för en idisslare.  Om vi talar om verklig antibiotika, är allt annat lögn och förbanad dikt! >:D

Vilken veterinär gjorde ovanstående uttalande? För att komma med så stora ord, bokstävar och så många färger kan du väl backa upp detta med en källa?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Trollmor

• -
« Svar #118 skrivet: 17 jun-12 kl 09:16 »
*Vi håller tummar och tår!*

Take:  Torptomten är välkänd här på gettavlan för sina stora kunskaper.  Just denna information kan du få från vilken veterinär som helst.  Alla idisslar-ägare jag känner till vet det också.

Tjalve:  Jag noterar att du ännu inte rättat till din felaktiga information ovan.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #119 skrivet: 17 jun-12 kl 09:17 »
*Vi håller tummar och tår!*

Take:  Torptomten är välkänd här på gettavlan för sina stora kunskaper.  Just denna information kan du få från vilken veterinär som helst.  Alla idisslar-ägare jag känner till vet det också.

Tjalve:  Jag noterar att du ännu inte rättat till din felaktiga information ovan.

Tjalve kanske kan komma med en källa som styrker hans påstående?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser