Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund som kom hit och bet getterna.  (läst 26552 gånger)

LillSkruttet

• Jämtland
SV: Hund som kom hit och bet getterna.
« Svar #40 skrivet: 27 mar-12 kl 22:21 »
Nu har lilla geten fått flytta ner till ladugården där en varm box full med mat vatten och andra gosaker vänta.
Nu har hon även folk runt sig som har fått hjälpt får när dom haft svårt med att lamma.

Så skulle hon killa så kan dom gå in och hjälpa henne om de skulle behövas, så känns skönt att veta att hon är i trygga händer.
Var lite jobbigt med att springa mellan geten och får yngsta dotter på 1år=)

Nu håller jag bara tummarna för att hon ska bli bättre.
Hitta fler så på henne oxå, dom satt längre ner vid benet.
Dom hon är hos nu skulle se om dom kunde hitta några fler sår oxå.
Annars har hon ätit druckit vatten pinkat och bajsat innan hon for ner:D Blev livat från min sambo dock när hon gjorde sina behov på golvet inne:D
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #41 skrivet: 27 mar-12 kl 22:26 »
Ok, en fin idé.  Men då måste den vara mycket väl rengjord, ty själva vitsen är att BOTTEN av de djupaste såren blir helt aseptiska, dvs helt utan mikrober av någon sort.  Och det är inte lätt; just hundar sliter loss vävnaderna från varandra genom att ruska i offret, och fickorna kan bli mycket djupa.

Självklart vi handdiskar våra med flaskborste och sedan maskindiskar vi, Ska man sedan ha nåt i som måste vara 100% rent så brukar vi skölja ur dem med läkarsprit. Dvs ta i en halv deciliter sprit och skaka om en bra stund och sedan häller man ur spriten och låter det rinna av och använder flaskan direkt.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #42 skrivet: 27 mar-12 kl 22:29 »
Men det är ju fortfarande problemet med åt vilket HÅLL saltlösningen rinner inne i såret.
Jo men det är bättre att spola så rent man kan även om det inte blir 100 perfekt så är det bättre än att låta bli.
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #43 skrivet: 27 mar-12 kl 22:33 »
Kloka svar av Kung Tulle.  Bra att Du skriver sånt i tråden; den kanske kommer att läsas av flera längre fram i tiden.

Och så hoppas vi på det bästa under natten.

Glöm inte antibiotikan, LillSkruttet!  Den är viktig!  De flesta veterinärer brukar ha telefontid på morgonkulan, missa inte den!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• -
« Svar #44 skrivet: 28 mar-12 kl 20:00 »
Hur går det, lever hon?  Har tänkt på Er hela dan.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #45 skrivet: 29 mar-12 kl 07:13 »
 ??? tillståndet? ??? /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #46 skrivet: 29 mar-12 kl 10:35 »
Lämnade bort henne till några som hade mer tid att sitta hos henne.
Men bli hon bra så flyttar hon hem hit igen.
Var ner till henne idag och hon ligger, men hon är piggare i blicken och åmar sig inte lika mycket.
Sen äter hon och dricker, men man måste lägga maten hos henne och vattnet, för hon kan resa sig och gå, men det syns att hon inte vill de.

Trollmor

• -
« Svar #47 skrivet: 30 mar-12 kl 00:17 »
Färska nyheter?

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #48 skrivet: 30 mar-12 kl 07:50 »
Inget idag, vi ska bort nu på morgonen så vi kommer tyvärr inte hinna till henne förns ikväll.
Men min sambo var ner vid 23 tiden igår (han som inte är så glad i getter vill ofta åka till henne ;D) då låg hon, men har tyckte ochså att hennes blick såg piggare ut.
Men annars är de nog som vanligt. Någon kommer gå till henne snart och då kommer vi får info om hur det är idag.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #49 skrivet: 30 mar-12 kl 08:16 »
Vad säger veterinären då? Har de kollat till såren osv?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Trollmor

• -
« Svar #50 skrivet: 30 mar-12 kl 09:48 »
Betsla tar orden ur munnen från tangentbordet på mig!   :-*

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #51 skrivet: 30 mar-12 kl 16:58 »
Ja såren är kollade och rena, dom var inte så djupa som dom hade kunna bli.
Problemet är att hon har ont maktill, så hon vill inte stå. Men var dit nu idag och hon prata med mig ;D Så det kändes toppen att höra henne bräka normalt igen!  :)
Sedan har hon lega på 3 olika ställen inatt, så hon reser sig ibland. Men när ingen ser på ;)

Sussilo

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 30 mar-12 kl 17:45 »
Problemet är att hon har ont maktill, så hon vill inte stå.

Vad sa` vetten om det då?

Trollmor

• -
« Svar #53 skrivet: 30 mar-12 kl 19:24 »
Ja såren är kollade och rena, dom var inte så djupa som dom hade kunna bli.
Problemet är att hon har ont maktill, så hon vill inte stå. Men var dit nu idag och hon prata med mig ;D Så det kändes toppen att höra henne bräka normalt igen!  :)
Sedan har hon lega på 3 olika ställen inatt, så hon reser sig ibland. Men när ingen ser på ;)
Nå då så!  Om såren inte är djupa, och väl rengjorda, så borde de kunna läka.  Men ont baktil?  Ska det betyda att hunden knuffat henne så hon sträckt sig eller gjort illa en led?

Jag undrar liksom Sussilo:  Vad sa vet om det?

Och JAVISST är det härligt att höra dom små liven prata normalt med oss!  :D

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #54 skrivet: 30 mar-12 kl 21:52 »
Det är nog så att hon halkat och sträckt sig. För där vi såg hunden å geten där var det blank is och hon har rusa nerför en backe som det också var blank is på.
Ja jag var tvungen att åka ner igen nu och träffa henne, för att höra hennes getprat, men nu bräkte hon inte, men därimot så fick jag gosa med henne och jag rörde henne bak vid ryggen, (skrek när man gjorde de efter överfallet) nu fick jag stryka handen där så känns så skönt att hon är på bättringsvägen.

Sen tycker folk att hon ska resa sig och att vi ska hjälpa henne upp, (kan ha fel!) men jag känner att de får hon avgöra själv, för vi vet att hon reser sig med tanke på att hon ligger på olika ställen så fort någon kommer in och hon bor i en stor hästbox.
Så jag har sagt att ingen får lyfta upp henne.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 30 mar-12 kl 22:17 »
Vad skönt att höra att geten verkar bättra sig!  :D

Jag håller med du, om geten byter liggplats så kan hon resa sig vid behov, ingen idé att forcera det genom att tvinga henne stå upp. Har hon överansträngt sig så är hon nog tillräckligt klok att förstå att hon behöver vila sig helt enkelt :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 31 mar-12 kl 09:25 »
Det är fyra dagar sedan du berättade om vad som hänt och jag undrar fortfarande vad vetten sa´om att geten ligger ??? . Om hon reser sig "när ingen ser på" så vet man ju inte hur det går till. Hoppas geten snart är helt frisk igen.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #57 skrivet: 31 mar-12 kl 09:28 »
Har där varit ute någon veterinär?
Mörkmårdens Minigrisar

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #58 skrivet: 31 mar-12 kl 09:37 »
Läs vad man skriver.

Vet har titta till geten.
Geten har sträckt sig baktill. Mest troligt för att hon halkat till.
Vet har tvätta såren och dom var inte så farliga.
Jag själv var inte med när vet var där.
Jag har inte geten kvar här nu, utan hon bor hos några som är mer vana. (Dom som har henne nu har tagit hand om får som blivit bitna rivna, så dom vet också vad som ska göras)

Allt jag gör med geten nu är att jag ger henne mat och vatten och städar boxen. (Självklart myser jag med henne också)

Hon har rest sig när vi varit där också, men då går hon inte runt, men de visa sig att hon går runt och ingen av oss har hunnit se de.

Skulle vi vara envisa och sitta i stallet så skulle vi nog få se det med, men ingen har suttit där så länge.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #59 skrivet: 31 mar-12 kl 10:25 »
Läs vad man skriver.

Vet har titta till geten.
Geten har sträckt sig baktill. Mest troligt för att hon halkat till.
Vet har tvätta såren och dom var inte så farliga.
Jag själv var inte med när vet var där.
Jag har inte geten kvar här nu, utan hon bor hos några som är mer vana. (Dom som har henne nu har tagit hand om får som blivit bitna rivna, så dom vet också vad som ska göras)

Allt jag gör med geten nu är att jag ger henne mat och vatten och städar boxen. (Självklart myser jag med henne också)

Hon har rest sig när vi varit där också, men då går hon inte runt, men de visa sig att hon går runt och ingen av oss har hunnit se de.

Skulle vi vara envisa och sitta i stallet så skulle vi nog få se det med, men ingen har suttit där så länge.

Nä du skrev inte att en vet har varit där, du har bara skrivit  att såren blivit tvättade inte av vem.
Mörkmårdens Minigrisar

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 1 användare
Vegarissla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser