Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har du sått/planterat idag?  (läst 38705 gånger)

Händig Man

• Gäst
SV: Vad har du sått/planterat idag?
« Svar #120 skrivet: 26 maj-12 kl 18:12 »
Av ren nyfikenhet har jag planterat tobaksplantor i mitt hydrophoniska dwc system, ska bli kul att se hur det tar sig

Händig Man

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 26 maj-12 kl 18:14 »
Jag började i andra änden... Satte ut plantorna först, och funderar nu intensivt på hur jag ska få till nåt insektsskydd...  ::)

Hur ska jag göra? Fiberduk kostar ju fan pengar!

Va kostar saker pengar?!

Klart det kostar pengar om man vill göra en långsiktig investering, vill du få fiberduk billigt kan du ju gå till en plantskola eller liknande och be att få köpa begagnat eller gå ihop med andra och dela på en rulle

evamarta

• Skåne
« Svar #122 skrivet: 26 maj-12 kl 18:35 »
Jag vet inget annat än fiberduk som funkar någotsånär. Somliga använder billiga tunna gardiner från IKEA. Om du har bärnät så går det också att använda, men det får inte ligga an mot plantorna, då kommer fjärilarna åt att lägga ägg i alla fall...

I år tänker jag sätta kompostgaller runt kålen och täcka med fiberduk. Sätter lök och blommor i närheten, för att kanske förvilla lite... f*n tro't.  ::)

Lysande! Gammal tunn gardin, såklart! Äntligen ett vettigt användningsområde för några konstiga syntetgardiner som ligger ute i ladan. (Vem vet varifrån de kommer...  ???)

Förra sommaren vände vi ryggen till i typ några sekunder (okej, drygt en vecka) och vips! Varenda broccoli och blomkålsplanta totalfördärvad!!  :o  'skyndar mot ladan'

Va kostar saker pengar?!

Jamen, prata inte om det!!  :P Jag avskyr att köpa nytt!
Särskilt inte som jag redan har miljoner saker som jag inte vet hur jag ska använda... Men nu vet jag åtminstone vad jag ska ha gamla mystiska syntetgardiner till!  :D
evamarta@live.se
0767-933525

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #123 skrivet: 26 maj-12 kl 18:42 »
Har lånat jordfräs av min kära far och jobbar på ett potatisland.
Det är såååå roligt att böka runt i jorden :D några vändor till så kan jag nog stoppa ner lite potatisar snart :)

christelle

• Blekinge
« Svar #124 skrivet: 26 maj-12 kl 21:52 »
Luktärt och kejsarvinda och nya morotsfrön - vet inte var plantorna tog vägen - förmodligen ner i en slemmig snigelmage. Imorgon nya dillfrön - dillen gick samma väg, ena dan massor av små vippor nästa dag noll och intet på dillfronten.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #125 skrivet: 26 maj-12 kl 21:57 »
INGENTING!! Jag är på kollisionskurs med mina höns!! Vi har samma intresse, trädgårdslandet, men inte samma syfte med landet :-\ Tyvärr, ger nog upp det där med att plantera, jag sätter frön och hönorna hoppar över mitt staket och krafsar runt och myser i jorden!!!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #126 skrivet: 26 maj-12 kl 22:11 »
Idag hade vi en haldag i landet,satte potatis, gul och rödlök, 2 sorters morötter ,rädisor,blandsallad samt ett 30 tal solrosfrön snön ligger fortfarande fläckvis i skogen så känns skönt att äntligen fått ner lite frön

Händig Man

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 26 maj-12 kl 22:25 »
Lysande! Gammal tunn gardin, såklart! Äntligen ett vettigt användningsområde för några konstiga syntetgardiner som ligger ute i ladan. (Vem vet varifrån de kommer...  ???)

Förra sommaren vände vi ryggen till i typ några sekunder (okej, drygt en vecka) och vips! Varenda broccoli och blomkålsplanta totalfördärvad!!  :o  'skyndar mot ladan'

Jamen, prata inte om det!!  :P Jag avskyr att köpa nytt!
Särskilt inte som jag redan har miljoner saker som jag inte vet hur jag ska använda... Men nu vet jag åtminstone vad jag ska ha gamla mystiska syntetgardiner till!  :D

Fiberduk kostar ju inte många kronor, jag köpte själv fiberduk på EKo 10m2 för 30kr

Marcus N

• Skåne
« Svar #128 skrivet: 27 maj-12 kl 18:52 »
 i dag har jag planterat jordgubbar,rosor och sått morötter,malva,ärtor och sallad i mellan potatisarna som har varit i jorden ca 1vecka
man får ju passa på medan det är bra väder :)
Lagom rund och god, gärna i sällskap med traktor eller med djur.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #129 skrivet: 27 maj-12 kl 19:09 »
Tagit bort spenat och mizuna som började blomma och satte dit några bönplantor och sådde rädisor i stället. Får nog plats med lite sallad också.

freitag

• Södermanland
« Svar #130 skrivet: 28 maj-12 kl 17:39 »
Nu är i stort sett alla försådder utplanterade och direktsådder avklarade! Senast nu sådd av störbönor, bondbönor, sallat, morot och utplantering av förkultiverad majs, squash och kål. Tomater, aubergine och gurka är omplanterade och satta i ett litet växthus vi har fått låna.

Sen har jag fått komplettera med mer rotfruktsfröer då någon äter upp de små plantorna när de kommer upp, grrrr... Och kålplantorna verkar inte pigga alls, majsen sloknar, bönorna segar, sniglar äter på squashplantor. Tacka vet jag ärtor! De växer troget och vackert utan några speciella krav. Potatisen är också snäll som inte fått något riktigt land i år utan är nedsatt på lite olika mer eller mindre gynnsamma platser.

Nu blir det en kamp mot sniglar, andra små kryp och ogräs! Jag önskar vi kunde lösa det hela fredligt och rättvist...

Trivial

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 29 maj-12 kl 19:09 »
Satt ut purjolök och insett att attans, måste ordna de där bäddarna NU. Dvs måste först och främst få hem plankorna, och sno ihop ramar, och slå av allt gräs som växer där, och hämta torv, och ensilagebalen jag fått...  Fast purjon fick jag plats med i befintligheten, det är bra. Och ringblommor!

Meija

• Alf
    • Småland
« Svar #132 skrivet: 30 maj-12 kl 05:51 »
Roligt att se att andra också har problem med sina jordgubbsland.Mitt är ett fd jordgubbsland Kanske det finns tre plantor kvar.Tre tuppar och en höna brukar ligga där i en salig röra Alla nya jordgubbsplantor som jag satt såg jag flyga genom luften!*skratt*Nu har jag börjat med ett nytt jordgubbs/grönsaksland i en annan del av tomten./Merja
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

Varg-älva

• Finland
« Svar #133 skrivet: 04 jun-12 kl 20:53 »
Chalottenlök.

Få se vad det blir till...

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #134 skrivet: 06 jun-12 kl 14:40 »
Alla squash- och pumpaplantor utplanterade nu. Hittade två påsar bortglömd sättlök som jag pillrade ned mellan kålplantorna, hoppas det hinner bli något, men färsklök blir det ju iaf. Allting är egentligen klart nu, bara att rensa ogrär och se hur det växer. Snart dags för nästa omgång - så småplantor för att sätta ut när jag börjar plocka in den första potatisen och löken och annat tidigt.  :)

Hittade en påse fågel-solrosfrön. Undrar om de gror ifall jag slänger ut dem?

Angua

« Svar #135 skrivet: 06 jun-12 kl 15:29 »
alla plantor jag hade inne är utplanterade nu, med undantag av pluggboxen där det såtts sånt som ska ut lite senare för sånt som skördats.
Tomaterna bor i ett "hus", satte kompostgaller runt om dem och snodde byggplast runt + tak med glipor. Är ju inte så varmt direkt, även om vi sluppit nattfrost. Hoppas de tar sig, de fick stå alldeles för länge i fönstret i för små krukor..
Jorgmandeln hamnade efter lite funderade i en kruka, tror det kan bli lättare att skörda den så. Och ev övervintra.

Sått om morötterna, hittade väl en ynklig liten sak som tatt sig från det jag sådde i slutet av april. Jag hoppas det tar sig den här gången.. Späda morötter som är precis nyskördade hör till sommarens höjdpunkter tycker jag :)
Funderar på att seom jag kan hitta lite sättlök och sätta runt kålen, så det kan bli lite färsklök i sommar, hade totalt glömt bort det. Får bli en tur till plantskolan i morgon, behöver mer jord och så ska jag äntligen komma till skott om fikonbusken jag tänkt på i ett par år nu! Har en gammal tvättbalja som jag tänkte plantera den i och så får den övervintra i källaren. 

Nu ska jag ut och fixa till komposten. Ligger bara två högar direkt på backen, varken snyggt eller praktiskt, men har fått ett gäng pallkragar som får bli komposter med lock. HAr så mycket rotogräs dessutom så det är bra med helt mörka komposter.

Marit

• Värmland
    • gersgården
« Svar #136 skrivet: 06 jun-12 kl 15:41 »
Idag har jag sått morötter, palsternackor och sockerärtor. Och blötlagt störbönorna inför sådden imorgon, måste ut och leta reda på lämpliga störar också... :)
byggnadsvård, växtmedicin, mat och odling!

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #137 skrivet: 06 jun-12 kl 19:57 »
Idag har jag sått ännu mer persilja. Det är verkligen min favoritkrydda i år!
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

christelle

• Blekinge
« Svar #138 skrivet: 06 jun-12 kl 20:10 »
Satt ut en omgång purjolök till.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bullerybo

• Närke
« Svar #139 skrivet: 08 jun-12 kl 17:25 »

Jag ska sätta "tre systrar" : bönor, squash, majs i ett av mina två markland (allt annat är i pallkragar utom detta o potatis). Hade tänkt fixa detta förra helgen men det var så snablarns kallt. Plantorna står just nu i växthuset och tär på utrymmet.

Ska också tycka upp all spenat som jag sått i en låg pallkrage då den bara verkar vilja gå i blom. Var nog för sent ute pga kylan så nu får jag vänta tills mitten av juli och göra en sen sådd istället. Fryser mest in det ändå så spelar ingen roll. Då har jag nog fått andra lådor fria efter tidig lök och sockerärt.

I spenatens krage tänkte jag istället sätta ut kronärtskocksplantor + rädisor emellan (sår det mellan allt möjligt nysått för de hinner bli klara innan de andra grejjerna brer ut sig).

Sedan har jag EN tom dubbel krage kvar att fylla. Den sa det nog bli haverrot i den.

Inomhus ska jag pilla ner nya salladsfrön, förodlar alltid huvudsallad det blir minst jobb.

Lite bönor kanske åker ner här och där också förutom i systerlandet. Lillen brukar vilja så i urna.

Det är väl helgens sådder det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 3 användare
skogskälla, von tratt, JasmineR

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser