Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har du sått/planterat idag?  (läst 38709 gånger)

christelle

• Blekinge
SV: Vad har du sått/planterat idag?
« Svar #60 skrivet: 03 maj-12 kl 20:57 »
potatis Asterix
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

TheoA

• Södermanland
« Svar #61 skrivet: 03 maj-12 kl 21:50 »
Vi är väldigt sena verkar det som, vi har bara harvat potatislandet.  :P Inte satt något ännu efterssom potatisen inte börjar gro föränn det blir värme i jorden.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #62 skrivet: 03 maj-12 kl 23:27 »
Har sedan tidigare frösådder av chili, tomat, paprika, melon, physalis, persilja, basilika, rucola, aubergine och majs inomhus. Satte vitlök häromdagen i odlingsram ute, får se om det hinner bli nåt. Fortsatte i dag med sådd i drivbänk under glas: rucola, spenat, mangold, plocksallat och rädisor. Tänkte testa med lite primörmorötter därunder i år också. Potatis är bara satt i hinkar än så länge. Måste också skynda mig att förodla gurka, squash och pumpa, samt kål...

Är glad över att fler fröer än tidigare är från egen odling i fjol!
« Senast ändrad: 03 maj-12 kl 23:34 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

Angua

« Svar #63 skrivet: 05 maj-12 kl 16:08 »
gräver ch gräver känns det som, men med stor köksträdgård med mycket rotogräs så ;) Men det är skönt att göra, trots allt.
Har flyttat jordärtskockorna idag, jisses så mycket som fanns kvar i backen. Om n ågon vill ha utsäde så kan jag skicka mot fraktkostnad (ej blommande, men ger bra avkastning här iaf!) Grävde upp en negligerad bädd sedan förra året som växt igen helt (suck, hade lite för lite tid och ork att rensa i somras) gick mycket lättare än jag trodde. SAtte lite rödbetor, mangold och lite mer spenat också i den bädden.
Inne väntar jag på att jordmandeln ska gro, har ingen erfarenhet av det men det lät gott och lite annorlunda så det ska bli kul att se vad det blir av det. Majsen har grott och växt snabbt, likaså gamla basilika (anis och kanel) fröer som hade ramlat bakom ett skåp (hittade nu när vi gjorde om) för ett par år sedan, de har grott som tusan och koriandern likaså.
Kliar i fingrarna att förodla lite mer, får se om jag har plats  ::) Sovrumsfönstren är en djungel nu med pumpor, squash, gurka och tomater, kör latmans-avhärdning och öppnar bara fönstren om dagarna, blir både direkt sol och vind + temp så jag tror det går bra.

I morgon blir det mer grävande och så ska ärtor och bondbönor sås, är lite sen med dem, men det går nog bra ändå ;) Spenat och rädisor har kommit långt, kan nog få första skörden till slutet av nästa vecka :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #64 skrivet: 05 maj-12 kl 16:13 »
Paus idag för att gräva bort mera kvickrot. Ska sätta mera lök imorgon och snart ska jag förså squash och pumpa. Jag sår dem i kruka utomhus där det är varmt och skyddat, sen ut på friland när de är stora nog och ingen frostrisk.

Kålplantorna växer fint i sina krukor, snart utplantering. Och sen är det bara att vänta på att det blir varmt nog att så bönor av alla de slag.  :)

christelle

• Blekinge
« Svar #65 skrivet: 05 maj-12 kl 20:24 »
slätbladig och krusig persilja, rödstammad och vanlig mangold, plocksallad och gurkört. Tyvärr för kallt för bönor än hoppas värmen kommer snart  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 06 maj-12 kl 21:19 »
Idag försådde jag "vanlig" squash och brytbönor...I landet åkte frön ner av både sockerärt, rädisa, morot och mer sallad  :)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #67 skrivet: 06 maj-12 kl 21:56 »
Squash, sockerärtor, sallad, och rädisor åkte i förodlingsjorden idag :-).

Tomater, gräslök, spenat och butternut squash fick större krukor.

Snön ligger än....
//Lina

TheoA

• Södermanland
« Svar #68 skrivet: 07 maj-12 kl 16:58 »
Det jag sådde inomhus har börjat komma upp precis. Sättpotatisen är köpt och nu saknas bara sparrispotatis (dem hade slut) , som jag ska köpa.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #69 skrivet: 07 maj-12 kl 17:00 »
Hittade amarulakärnor i en låda.... Dom kanske ska få åka i också....
//Lina

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #70 skrivet: 07 maj-12 kl 20:54 »
Idag gick det inte att hålla sig längre utan idag började jag med bönorna. Får fortsätta med resten i morgon för sen blir jag hemifrån nästan en vecka. Glädjande är att Mangol, rädisor, lök och potatis börjat titta upp ur jorden.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Händig Man

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 07 maj-12 kl 21:02 »
krasse, basilika, rosmarin, olika bönor, gurka, morot, tomat, mer tobak, chilifrukter av olika slag,  och sen även hjortron

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #72 skrivet: 07 maj-12 kl 21:46 »
Satte lite sommarpotatis med barnen, de fick var sin rad. Och så lite ärter i kanten  :D
Självhushåll till nytta och nöje

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #73 skrivet: 07 maj-12 kl 22:48 »
planterade om paprikorna

Meija

• Alf
    • Småland
« Svar #74 skrivet: 09 maj-12 kl 21:45 »
Persiljejärpar är gott det!!Men nu har mina raringar massakerat både persiljan och jordgubbarna.Trots att de har sand att bada i inne i hönshuset och i deras inhängnad!!Jag har iaf planterat om mina squash plantor i större krukor börjar bli fullt på bordet nu.Med tomatplantor,solros och div blommskott./Merja
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

Gräsligt grön

• Södermanland
« Svar #75 skrivet: 09 maj-12 kl 22:06 »

Jag delade en späd rabarberplanta i 3delar
och satte 2st i en binge med stallgödsel. :-\

Har med ankornas hjälp försökt att bryta land ur en gräsmatta på tung lerjord.  >:D
Hoppas kunna få till något som liknar jord så majsen som tar upp flera fönster får komma ut.
Solrosorna jag satte ut för en vecka sen fick jag bädda in i halm.  ::)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #76 skrivet: 11 maj-12 kl 19:24 »
Fortfarande en aning för kallt i jorden för att så bönor på friland, så jag petade ned några spännande sorter från kulturarvskedjan i krukor inomhus. Men rosenbönor och borlottibönor har jag inte riktigt plats för, så håll en tumme för att det snart blir varmt nog! Bönor är kinkiga varelser, men det är så gott!

Planerar att förså alla pumpor och olika sorters squash i krukor under glas eller fiberduk utomhus i morgon, när tokblåsandet gett med sig. Sen är vårsådden klar, bara att vänta på att det blir dags för utplantering!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #77 skrivet: 12 maj-12 kl 16:54 »
Försådde tre sorters sommarsquash, fyra sorters vintersquash och två sorters pumpa (ja, jag gillar cucurbiterna  :D). De får stå ute i skyddat läge under fiberduk tills jag rensat klart  och gödslat deras blivande land. Nu ska jag bara hitta på nåt smart sätt att förså en massa majs som ska få samsas med squashen. Toarullar?

mig

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 12 maj-12 kl 18:56 »
Potatis Maestro, bondbönor och sockerärter.

Angua

« Svar #79 skrivet: 13 maj-12 kl 18:15 »
har planterat ut gurkorna och några pumpor (jätte, uchi, ollon, butternut) och ber till högre makter att väderleksrapporten stämmer så det inte blir frost. Får väl rycka ut med bubbelplast, fiberduk och lite annat i så fall. De är runtbäddade med halm och kasserat hö som kan hjälpa till att isolera lite också om det blir så. I morgon ska jag få ut majsen och squashplantorna hoppas jag, en squash har fått första blomman redan. De verkar trivas bra i vårt sovrumsfönster :) MAjsen börjar vara för stor för pluggboxen och en av papegjorna har "smakat" på ett par, så dem vill jag också ha ut så snart det går.
Tomaterna får bo inne någon vecka till.

Hoppas vi får klart potatislandet också, har varit lite för mycket sista veckan så det har inte blivit av.

Sått in lite blommor i landen också, ringblommor och slingerkrasse, dels för att det blir vackert och så för att det täcker så det blir mindre ogräs just där iaf ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser