Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har du sått/planterat idag?  (läst 38671 gånger)

Xoot

• Gäst
SV: Vad har du sått/planterat idag?
« Svar #20 skrivet: 16 apr-12 kl 21:08 »
Håller på med ett gäng potatisar, fick ett par hundra i en bytesaffär.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 16 apr-12 kl 21:08 »
Jag har planterat sticklingar av svart vinbär idag :)
Fjäderfän och kaniner

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 16 apr-12 kl 21:12 »
Hej! Intet, men har funderat på att sätta potatisen nu. Har grävt och gjort klart!

Hälsning! W  H

christelle

• Blekinge
« Svar #23 skrivet: 16 apr-12 kl 21:14 »
plock och isbergssallad, rädisor och sockerärter i flyttbara lådor i växthuset, dill, piplök och förkultiverad purjo i pallkragar ute och en stackars självsådd och lampsvedd solrosplanta i kruka i växthuset. och inne pelargonsticklingar över till krukor och satt kalebassfrön  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

freitag

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 20 apr-12 kl 10:57 »
Vi har satt midsommarpotatis i hinkar (även om midsommar känns rätt långt borta idag i snöslasket...). Förgrodderna av perenner, sommarblommor, tomat, chili, rotselleri, aubergine är i full gång och idag ska squashen och gurkorna förgros. För vårenvärmen kommer väl, så småningom  ;)

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 20 apr-12 kl 13:22 »
Idag sår jag squash, slingerkrasse, grönkål, palmkål, collards, dill och en del olika sorters bönor. Sedan blir det bind- och bataviasallat inomhus också, men de får gro vid ca 10 grader.
Det var snöblandat regn imorse, tur att man kan att sysselsätta sig med odlingarna inomhus :D

Meija

• Alf
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 20 apr-12 kl 14:42 »
Jag har bara tomatplantor på gång..Ska väl sätta fart Kanske!! :P
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #27 skrivet: 21 apr-12 kl 17:57 »
En massa kålfrön i små krukor - vitkål, broccoli, rödkål, grönkål, purpurkål.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #28 skrivet: 21 apr-12 kl 18:03 »
Jag har satt morot ute i pallkrage! inne har jag satt purjolök (har aldrig odlat det) och persilja till marsvinen!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

LenaWB

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 21 apr-12 kl 18:07 »
jag har planterat om omkr 20 tomatplantor, 10 chili, ett gäng fröförökade sparrisplantor har också delats och fått egna odlingsbrätten. Hurra för Blomsterlandet som villigt skänker bort odlingsbrätten i plast för 6-8 krukor. Funkar utmärkt som mellanlagring  (utan krukor) inne i uterummet tills vädret tillåter uteplantering. Christina på Santorinis tomatplantor frodas i dessa, frön från alternativ.nu's fröbytarkedja....Strax kommer jag också plantera två butternut pumpins som jag hittade förgrodda inne i fröhuset på frukten. jätteförvånad, läs min tråd just inlagd på fröodlingsforumet...
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #30 skrivet: 21 apr-12 kl 18:48 »
Massor med potatis  :o
Min bästa ägodel är min vedspis!

Nina K

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 21 apr-12 kl 19:44 »
Massor med potatis  :o

Vi också  ;D Som vanligt så sa vi inte så många sorter och rader. Men men det blev ändå åtta potatis sorter och 14 rader.  :-[ blev endel över till och med. Detta år sår vi vår egen sättpotatis som kommer från förra årets odling. Lite slantar sparar man där. Har även endel tomatplantor och lite paprika och gurka inomhus som väntar på att komma ut.

christelle

• Blekinge
« Svar #32 skrivet: 21 apr-12 kl 21:08 »
Frösått ute ringblommor, slingerkrasse och ruccola och delat månadssmultron och satt runt en liten odling - tänkt att det ska bli en liten låg häck full med smultron:)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #33 skrivet: 21 apr-12 kl 21:35 »
Planterat morötter och rovor i hinkar för frön till hösten :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Angua

« Svar #34 skrivet: 21 apr-12 kl 21:56 »
här har rädisor, spenat, sallad, ruccola, morötter, palsternacka, dill, persilja, broccoli kommit ner ute. HAr satt ut kålplantor och långbönor i drivbänk och inne står gurkor, pumpor, squash, tomat och chili på tillväxt. Ska sätta majs och lite annat på förgroning i veckan. Potatisen ligge rpå köksbänken och får groddar, inte tillräckligt varmt att sätta än, plus att vi har lite jobb att göra innan den kan sättas, den ska ner där vi haft marktäckning och haft massa pallkragar ovanpå så det måste flyttas, fräsas och grävas först :)
Har grävt runt rabarbern, delat och gödslat idag. Hoppas den ska trivas lite bättre så.

högges521

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 21 apr-12 kl 22:26 »
Idag sådde jag rödbetor, huvudsallad, flox, sömntuta, piplök, persilja, mynta, rosmarin, koriander och gräslök! Sen flyttade jag ett hallonskott också, får se om det tar sig =)

Jonas L

• Blekinge
« Svar #36 skrivet: 22 apr-12 kl 09:36 »
Igår var det årets stora så-dag för mig. Morötter, ärtor, lök, grönkål, sallad, rädisor. Jag väntar nån vecka till med gurkorna och rödbetorna.

Sponny

• Star Wars-nörd, modellbyggare men i övrigt normal.
    • Blekinge
« Svar #37 skrivet: 23 apr-12 kl 11:25 »
I förrgår planterade jag och dottern lite grönt inne. Lite bönor och tomater. Väntar på ett lass gödsel som ska spridas ut på åkern sedan kan det planteras utomhus också.
Homer Simpson: Att försöka är det första steget mot misslyckande." Och jag ger mig inte, vad är det för fel på mig....

gammal_volvo

• oh dear god.., Behold MY world!
    • Skåne
« Svar #38 skrivet: 23 apr-12 kl 12:08 »
Idag är inget planterat men igår kom 2sorters morötter, Broccoli och lite solrosor i backen! I påskas satt vi potatis (rocket), röd-gul, schallottenlök.
Till helgen åker nog rödbetorna ut och innan dess har nog sambon kört på med dill, rädisor och annat smått i odlingsbänkarna. ///Micke
jord som oss fostrat har och fäders aska gömmer,
folk som ärvt hjältars land och deras dygder glömmer.

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #39 skrivet: 23 apr-12 kl 12:14 »
Potatis i hink, vill ju gärna äta färskpotatis till midsommar och ute är det för kallt ännu...
Ännu en omgång tomatfrön åkte i såjorden imorse.
Vill man så kan man ;P

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 1 användare
Nina Viklander

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser