Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har du sått/planterat idag?  (läst 38640 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Vad har du sått/planterat idag?
« skrivet: 25 mar-12 kl 17:06 »
Om den här tråden redan finns så får moderator strypa den...

Som sagt: vad har du sått eller planterat idag? Jag har sått spenat och mizuna i en pallkrage under glas.

TouchOfRed

• Skåne
SV: Vad har du sått/planterat idag?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-12 kl 17:21 »
Kul tråd! :)
Jag må vara lite tidig :-[ , men idag har jag dels planterat om mina paprika och chili plantor och så har jag sått kinesisk gräslök, butternut squash, vattenmelon, sötmajs, solrosor och jättevallmo. Har även börjat förgro potatis idag. B
lev så inspirerad av det härliga vädret 8) så jag kanske är LITE VÄL tidigt ute med vissa frön  ;D
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

4-ever

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 25 mar-12 kl 17:56 »
Tidig kan du väl inte vara TouchOfRed?
Det är väl sommar nu  :P
Jag har sått morot, lök, sallad, gräslök och koriander i pallar under glas.
Vad är mizuna?  ???
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 mar-12 kl 18:07 »
Tidig kan du väl inte vara TouchOfRed?
Det är väl sommar nu  :P
Jag har sått morot, lök, sallad, gräslök och koriander i pallar under glas.
Vad är mizuna?  ???

hehe, ja det tycker jag med men alla håller inte med mig här hemma 8)
Försår t.ex. butternut flera veckor tidigare än förra året, men det är för att förra året så hann hösten komma innan frukterna hann utvecklas, samma sak var det med majsen så jag tänkte att i år ska jag minsann inte vara sent ute med något! ;D

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 25 mar-12 kl 18:18 »
....jag har stoppat ner gurk frön i ett par krukor i köket.... sen va jag ut och tänkte vända ett land.. men det va tjälekvar :-/men i övrigt så gror allt bra här ute på altan och i växthuset :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 25 mar-12 kl 18:20 »

Vad är mizuna?  ???

En flikig "sallad", fast det är en brassica (kålsort). Väldigt god med lite bett i smaken.

Suresh

• -
« Svar #6 skrivet: 25 mar-12 kl 18:33 »
Potäter.

Bina fick kosttillskott med.

Det är tre frostnätter framöver. SMHI tippar på -0,1 ; -0,7 ; och -2,7 grader. Upp till 15 grader varmt dagarna innan. Jorden borde klara sig, men man kanske skall lägga på en duk? Eller räcker det med lagret halm som jag har strött över dem?
« Senast ändrad: 25 mar-12 kl 18:36 av S:t Suresh av Assisi »

lialan

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 mar-12 kl 18:38 »
Jag skulle inte så något alls, men det blev ändå gurka,gul körsbärstomat och okända frön jag fått av min mamma.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Varg-älva

• Finland
« Svar #8 skrivet: 25 mar-12 kl 18:44 »
Rankspenat, paradislilja och en gammal, gammal tomatsort vars blad lär ska likna potatisen....

Och så påskgräs i vår modell: Vete, solrosfrön, alfa-alfa, kryddkrasse och några ärter. Sen är det bara att äta upp det hela!  ;D

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #9 skrivet: 25 mar-12 kl 18:45 »

Det är tre frostnätter framöver. SMHI tippar på -0,1 ; -0,7 ; och -2,7 grader. Upp till 15 grader varmt dagarna innan. Jorden borde klara sig, men man kanske skall lägga på en duk? Eller räcker det med lagret halm som jag har strött över dem?

Har du tjockt med halm så bör det väl klara sig. Annars gör det ju ingen skada med en fiberduk.

Funderar på om jag ska sätta mina också snart. Har fina mandelpotatisar som fått groddar.

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 25 mar-12 kl 18:52 »
har snödjup över knäna i vårat potatisland än,men vi har satt tomat och gurkfrön inne i helgen

hustran

« Svar #11 skrivet: 25 mar-12 kl 19:08 »
Persiljefröna måste ned i jorden i morgon.De är väldigt sengrodda. Jag älskar mängder med persilja.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 25 mar-12 kl 19:43 »
Satte den sista löken idag. Har sått olika sallad och kål i kallbänk och spenat, palsternacka, mangold, purjo, rädisa under fiberduk. Måste hela tiden gräva nytt innan jag kan så då det inte fanns några land när vi flyttade hit förra året, så det blir lite åt gången allteftersom jag gräver. Tomaterna och squashen har just tittat upp inne.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #13 skrivet: 15 apr-12 kl 11:21 »
Här har varit full fart under påskveckan, trots regn och snö. Det är tillräckligt varmt i jorden frampå eftermiddagen för att de mest tåliga fröna ska kunna sås nu och med fiberduk över brukar det klara sig, även om det blir enstaka minusgrader.

Nästan all potatis är i jorden nu, likaså gråärter och en första omgång med bondbönor, tidiga morötter och lök. I en pallkrage har jag sått en blandning av plocksallat och rädisor. När det är uppätet eller börjar bli trist framåt sommaren kan jag sätta något annat där, kanske asiatiska blad av olika slag.

Väldigt snart, typ den närmsta veckan ska jag så palsternackor, sockerärter, blåärter och mera morötter och lök. Och snart är det dags att förså olika sorters kål - jag kan inte direktså kål av något slag, det blir omedelbart uppätet av jordloppor. Men jag sår i småkrukor utomhus under skydd för att sen plantera ut.

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 15 apr-12 kl 22:29 »
Den här helgen har jag sått sukuma wiki (en afrikansk form av grönkål), persilja, pumpa,  trädbasilika (tredje omgången jag sår nu, inte ett enda frö har grott men jag hoppas att uthållighet ger utdelning), lite sommarblommor, bland annat väderspåman och dragontagetes.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 16 apr-12 kl 10:59 »
I förrgår sådde jag lila spetskål! :) I år är det första gången jag sår kål, hoppas det går bra och att jag slipper alla mördande kryp mm som man hört talas om... :P

amillacan

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 16 apr-12 kl 11:08 »
Igår sådde jag persilja och dill. Förra veckan sådde jag morötter. Rädisor och sallad som såddes för ca 2-3 v sedan har redan kommit upp så det blir nog tidig skörd  ;D
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

Mickel

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 16 apr-12 kl 20:30 »
Har sått Salvia, Temynta, Citronmeliss, Mejram, Rysk dragon, Oregano, Kryddtimjan mm. och hoppas på ett härligt doftande "kryddhörn" i trädgården med mycket fjärilar.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #18 skrivet: 16 apr-12 kl 20:46 »
Idag blev det vit och gul lök pluss tidig potatis. Men det är knappt att jorden rett sig ännu.
Min bästa ägodel är min vedspis!

tinna.m

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 16 apr-12 kl 21:03 »
Lite potatis, skulle inte ha några i år, men de hade grott.
Mangold, morötter, lök.
Flyttat på lite libsticka, körvel och vitlök.
Plantat pensèer (2:-/st, var tvungen) flyttat en sockerlönn.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 4 användare
spov, Be, Hans Hultén, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser