Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör ni med moderkakorna?  (läst 2460 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Vad gör ni med moderkakorna?
« skrivet: 25 mar-12 kl 11:37 »
Jag undrar vad ni gör av moderkakorna någonstans?
Jag har kommit på att de är suveräna att rivstarta komposten med ;D 3-4 st och sedan rör om ;D
Fast resten då?
Ett år så hängde jag upp dom på en fårgrind till fårhuset och glömde sen bort dom... tills jag en dag hörde ett knastrande läte.... Det var hunden som hade hittat soltorkade moderkakor, nästan lika bra som grisöron :o. Fast det har jag inte gjort om!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vad gör ni med moderkakorna?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-12 kl 11:43 »
De fåren inte tuggar i sig själva tar hundarna!

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Vad gör ni med moderkakorna?
« Svar #2 skrivet: 25 mar-12 kl 14:00 »
jag har bara haft en lammning och den år tackan upp
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Vad gör ni med moderkakorna?
« Svar #3 skrivet: 25 mar-12 kl 14:06 »
Mina tackor äter upp moderkakorna. Har för mig att jag läste nånstans att de är väldigt näringsrika? Dessutom vill de väl städa upp så att inga rovdjur lockas dit.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Vad gör ni med moderkakorna?
« Svar #4 skrivet: 25 mar-12 kl 19:47 »
Slänger dem på dynghögen ! Det är bara det att ankorna har kommit på det och går och hämtar och släpar med sig det till vatten baljan och har sen kalas  :-X
Konstigt egentligen att det inte finns någon regel om det ? Borde väl egentligen lämnas till kadaverbilen för bränning ...Allt slaktavfall ska ju lämnas..  Något jordbruksverket " glömt " ?  :)

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Vad gör ni med moderkakorna?
« Svar #5 skrivet: 25 mar-12 kl 20:09 »
shhhhh,väck inte den björn som sover. Hur 17 skulle det gå till? Hälften av alla efterbördar äts ju upp......vem skulle räkna dem? fick man böta också?

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Vad gör ni med moderkakorna?
« Svar #6 skrivet: 25 mar-12 kl 20:17 »
Haha  :)
Bara en tanke...
Shhhhhh  :-X   :)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vad gör ni med moderkakorna?
« Svar #7 skrivet: 25 mar-12 kl 20:26 »
Om inte tackan äter upp brukar jag ge dom till hundarna.
Jag BARFAr mina hundar till stor del så deras magar är vana vid rått kött, annars kan jag tänka mig att dom skulle fisa rätt illa...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

svali

  • Inlägg: 59
    • Övriga världen
SV: Vad gör ni med moderkakorna?
« Svar #8 skrivet: 25 mar-12 kl 20:36 »
Vi lägger det i tunnor med lock, sen när lammningen är över grävs det ner.
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vad gör ni med moderkakorna?
« Svar #9 skrivet: 25 mar-12 kl 20:48 »
Oh, jag hade en kompis som gjorde så, fast han glömde bort tunnan... tills jag lyfte på locket en dag - det skulle jag aldrig ha gjort :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

svali

  • Inlägg: 59
    • Övriga världen
SV: Vad gör ni med moderkakorna?
« Svar #10 skrivet: 25 mar-12 kl 20:58 »
Oh, jag hade en kompis som gjorde så, fast han glömde bort tunnan... tills jag lyfte på locket en dag - det skulle jag aldrig ha gjort

Oh, fy fanken! Vi har så stora mängder, har inte kommit på något bättre sätt av bli av med det...
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Vad gör ni med moderkakorna?
« Svar #11 skrivet: 25 mar-12 kl 21:45 »
inga större problem tycker jag.....somliga "försvinner" i bäddar el. tackor. Några hittar vi i bädden. De slänger vi i storkomposten,så de inte ligger och ruttnar (med tveksam doft senare) En hel del finns utomhus efter lammningar där och de försvinner oftast innan vi hinner "åtgärda" på ett eller annat sätt. Hundarna brukar "må väldigt gott"......även kråkor o korp.Det är ju en helt naturlig "åkomma" så inget att göra stor sak av.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vad gör ni med moderkakorna?
« Svar #12 skrivet: 26 mar-12 kl 15:21 »
Håller helt med hustran, förr innan man började stoppa i djuren en massa farligheter fick man gräva ner kadaver också. Det var inte farligt nämligen!
Men med all antibiotika, parasitpreparat m.m. för att inte tala om de av människans dumhet konstruerade sjukdomar, galna ko-sjukan, mv, scrapie m.m. så har en naturlig företeelse blivit riskavfall 8)

Linus.C

  • Inlägg: 117
    • Bohuslän
SV: Vad gör ni med moderkakorna?
« Svar #13 skrivet: 26 mar-12 kl 21:54 »
Mina tackor äter upp moderkakorna. Har för mig att jag läste nånstans att de är väldigt näringsrika? Dessutom vill de väl städa upp så att inga rovdjur lockas dit.

Dem är väldigt näringsrika, hemma så äter hundarna upp dem. Har inte sett tackorna göra det men det gör dem nog. Korna äter dem också, fast det kan se lite äckligt ut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 4 användare
javill, Erik Forsman, Rosanne, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser