Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska vintertäckning bort nu?  (läst 2776 gånger)

freitag

• Södermanland
Ska vintertäckning bort nu?
« skrivet: 25 mar-12 kl 10:54 »
I höstas lassade vi hö, tång, gödsel, gräsklipp och annat kompostmaterial på en ny bit mark (tidigare äng) som vi tänkt odla detta år, med tips från denna tråd http://www.alternativ.nu/index.php?topic=121945.20

Nu är frågan: ska materialet få ligga kvar och att man fräser ner det med jordfräs ytligt lite senare i april/maj? Eller ska vi kratta undan materialet så att jorden kan värmas ordentligt? I nuläget hindrar ju delvis täcket jorden att värmas... Grässvålen är ganska rejäl fortfarande under täcket, men vi kanske måste vänta en stund till?

Vad tror ni?

kraut

• Skåne
    • postannelund
SV: Ska vintertäckning bort nu?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-12 kl 12:24 »
vad är det som hindrar att ni fräser ner det med grässvålen nu?

freitag

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 26 mar-12 kl 13:53 »
vad är det som hindrar att ni fräser ner det med grässvålen nu?

I stort sett bara våra funderingar om det är det bästa. Det är fortfarande rätt grovt material klar som inte brutits ner, speciellt höet. Jag hoppas att jordfräsen klarar det?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #3 skrivet: 27 mar-12 kl 10:03 »
I stort sett bara våra funderingar om det är det bästa. Det är fortfarande rätt grovt material klar som inte brutits ner, speciellt höet. Jag hoppas att jordfräsen klarar det?
Blir kanske tufft ja. Höet kommer nog fastna i fräsen så väck med det och fräs nu om ni kan. Ju tidigare grässvålen kommer ner i jorden desto bättre.

kbh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 mar-12 kl 10:16 »
Var för inte bara raka ihop det och elda upp det antingen på backen eller i en tunna och eventuellt sedan strö ut askan som näring ?

freitag

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 27 mar-12 kl 15:28 »
Var för inte bara raka ihop det och elda upp det antingen på backen eller i en tunna och eventuellt sedan strö ut askan som näring ?

Ja det kanske är en idé? Vi tänkte nog att allt material ska lätta upp jorden lite som är ganska lerig, helst hade jag velat mala ner den lite och mylla ner i jorden. Å andra sidan har vi tänkt köra potatis här i år för att få en bra jord till nästa år. Vi får vänta på lite regn. Nu är så fruktansvärt torrt.

kbh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 mar-12 kl 15:31 »
Ja det kanske är en idé? Vi tänkte nog att allt material ska lätta upp jorden lite som är ganska lerig, helst hade jag velat mala ner den lite och mylla ner i jorden. Å andra sidan har vi tänkt köra potatis här i år för att få en bra jord till nästa år. Vi får vänta på lite regn. Nu är så fruktansvärt torrt.
Kompost kvarn   om du vill ha och mylla ner kanske fungerar ?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #7 skrivet: 27 mar-12 kl 15:52 »
Tror ändå på svedjebruk eller att ta bort täcket. Odlar du pantofflor i år och sen sår fånggröda som du brukar ner ökar du mullhalten bra. Du kan samodla pantofflor med bondbönor. Se upp för knäpparlarver efter grässvålen. Du kanske skulle bara odla bondbönor? Solrosor?

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 1 användare
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser