Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  myror i framtida hönsgården  (läst 7952 gånger)

Feffe

• Gotland
myror i framtida hönsgården
« skrivet: 24 mar-12 kl 19:49 »
Hej,

Vi håller på att bygga om ett uthus till höns- och ankhus. I den framtida rastgården ligger en komposthög med fjolårets löv, grenar och äpplen/päron. Tänkte först ta bort den, men kom sen på att hönsen säkert gillar att leta godsaker i komposthögen, så den får bli kvar. När vi var ute idag och jobbade med huset, tog vi oss en titt på denna komposthög, och såg svärmande myror; halva komposthögen är numera bosättning för svarta (skogs-?) myror. Jag har läst i någon tråd att höns tycker om att äta myror (proteintillskott!), men frågan är mängd. Klarar de en hel stack? Nån som vet vad ankor tycker om myror? Finns det risk att myrorna invaderar hönshuset och vinner kriget? Kort sagt; ska vi låta myrorna vara kvar och låta hönsen/ankorna ta hand om dem i juni när de flyttar in, eller ska vi ta fram dieseldunken (vill verkligen inte av MÅNGA anledningar elda upp stacken!)?

Vänligen!
/Feffe
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

Feffe

• Gotland
SV: myror i framtida hönsgården
« Svar #1 skrivet: 24 mar-12 kl 20:45 »
Kanske raser spelar nån roll?
Vi ska ha Skånsk Blommehöna och Blekingeanka...
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

pyromanen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 mar-12 kl 21:23 »
Inte en chans att myrorna vinner  :)
Hönsen kommer äta, sprätta, äta sprätta, kanske även BADA i myrtuvan. Gång på gång.  Hurvida myrorna blir utrotade eller bara decimerade opch hur snabbt det går må bero på mängden höns och storleken på hönsgården.

Feffe

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 25 mar-12 kl 08:39 »
Det låter bra det! Hoppas du har rätt, pyromanen.
Vi börjar med fem hönor och en tupp, men risken/chansen är ju att det blir fler vart det lider... Sen ska de dela den 60kvm stora rastgården med 3 ankor. De kommer dock alla att bli utsläppta ur rastgården så gott som dagligen för att bli frigående.

shelale

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 mar-12 kl 09:16 »
Vi hade ett stort bo med pissemyror vid hönornas hägnad. Den är numera borta!  ;D  Har faktiskt inte tänkt på det men det slog mig nu att självklart är det hönorna som har ätit upp dem!

Kringlan

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 25 mar-12 kl 09:52 »
Hej!
Min erfarenhet är att hönor inte äter myror. När jag tyckt jag varit smart och tänkt låta hönorna rensa bort myror i kryddlandet har jag lyft på betongplattorna och visat hönorna ett myller av vad jag trott var potentiellt höns-godis, men pullorna har aldrig brytt sig.

Kanske kan man hoppas att de bars varit kräsna i mina flockar.

En i trakten vi besökte inför första hönsköpet för 10 år sen berättade om problem med myror i samband med kycklingar. Myrorna gick hårt åt deras kycklingarnas ögon, det blev problem så pass att de skadades/fick avlivas.
Eventuellt skulle ju det kunna bli ett problem för dig om det finns en etablerad stack i hönsgården.
Sorry om jag skräms men kunde vara värt att nämna tycker jag.

Någon annan som upplevt det? Kan det bli sådana problem med myror hos höns?

Hoppas det löser sig på något sätt iallafall!

pyromanen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 mar-12 kl 10:25 »
På förre stället jag bodde hade hönsen tillgång till en myrtuva. Dom åt massor, sprätta massor och sandbadede så småningom i tuvmatrialet.

Feffe

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 26 mar-12 kl 14:24 »
Tack för era tankar!

Kringlan, du sätter fingret på min oro; just att myrorna i och med sitt antal faktiskt skulle kunna utgöra ett hot för hönorna/ankorna och deras ägg och ungar.
men å andra sidan så har ju pyromanen med flera erfarenheten att hönsen faktiskt äter myrorna, och det är ju det jag hoppas på. Varför ta bort gratis proteinfoder :-)

Eftersom ingen total enighet råder i frågan får lösningen helt enkelt bli att vänta och se. Minsta tecken på att myrorna går till angrepp och får övertag ger jag mig in i fighten, men tills dess låter jag det bero. Det finns ju roligare saker att göra en vår på Gotland än att jaga myror...

Om det finns fler erfarenheter och/eller åsikter i frågan får ni gärna skriva ett inlägg!

pyromanen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 mar-12 kl 15:45 »
Ser fram emot att höra hur det går feffe!

Skränge

• Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 26 mar-12 kl 20:02 »
Har en myrstack strax utanför rastgården, när vi är hemma och hönsen ute är de inte de minsta intresserade av myrorna, inte heller av de myror som går in i rastgården...

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 26 mar-12 kl 20:13 »
:) Mina älskar allt som rör sig!! Skalbaggar, myror...ödlor!!!

Kringlan

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 30 mar-12 kl 00:50 »
Har en myrstack strax utanför rastgården, när vi är hemma och hönsen ute är de inte de minsta intresserade av myrorna, inte heller av de myror som går in i rastgården...

:D
Jag blev nyfiken och fundersam efter att ni flera stycken har hönor som gillar myror så igår lockade jag fram de tamaste hönorna till ett myrbo, presenterade godiset visuellt med lite finger-sprätt och med ett ta-daa som de visserligen gav blanka f-n i. Hur som helst; hönorna gjorde sig icke besvär..
Det klarnade när jag läste Skränges inlägg,  måste vara något med de östgötska dundermyrorna som gör att hönsen inte vågar sig på dem, eller hur...  ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 mar-12 kl 00:55 »
Myror vet jag inte om de brukar äta, men äggen tar de gärna. Alltså myräggen, de ser ut ungefär som riskorn

Feffe

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 30 mar-12 kl 11:24 »
hmmm, jag börjar få känslan att vi har ett problem. Denna kompostlimpa ligger 2-3 meter från ingången till fågelhuset, och jag tror att detta är ett rätt stor myrbo. Om ingen snart intygar mig på ett trovärdigt sätt att 5 blommehöns med tupp och 3 ankor klarar av att utplåna ett stort myrbo kanske jag bör görna något åt boet. Jobbigt... men bra att ni är så många som svarar , Tack!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #14 skrivet: 30 mar-12 kl 11:50 »
Våra bruna Lohmanhönor åt inte myror, iaf inte såna där med röd kropp och svart huvud och bakkropp. Däremot älskade de myrornas ägg.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 30 mar-12 kl 13:18 »
Vissa av våra höns kastar sig kuttrande över myror och annat smått om jag lyfter på en blomkruka eller sten ute. Andra är helt likgiltiga. Däremot tycks de vara helt överens om att myräggen och lite större insekter är en delikatess.

Om myrätandet beror på ras (jag har en salig blandning av olika raser från dvärgkoccin till värphybrider) eller individ har jag inte riktigt koll på.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #16 skrivet: 31 mar-12 kl 09:06 »
När jag skulle plantera sommarblommor i fjor i en jättestor kruka som hade stått ute med jord och allt hela året, visade det sig att hela krukan var ett enda myrbo. Hönsen är tokiga i myrpuppor och äter även äggen och en del vuxna, så jag hällde ut allt i en hög i hönsens inhägnad. Det blev kalas och sen såg jag aldrig några fler myror. Det var små svarta. Det skulle verkligen vara synd att beröva dina framtida höns en sådan festmåltid. Även om de inte äter alla myrorna så kommer ju myrorna så småningom att försvinna om all deras avkomma äts upp. Du får hjälpa hönsen att gräva så de kommer åt allt godis som finns under marken. Om du planerar kycklingar så är ju myrpuppor det ultimativa kycklingfodret.

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 31 mar-12 kl 09:19 »
Även om hönsen inte äter myrorna så kommer de att störa såpass att myrboet flyttas eller överges. Låt högen/myrboet vara kvar, dina hönor kommer att älska det, om inte annat så för att bada i.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rookie

• -
« Svar #18 skrivet: 10 apr-12 kl 14:53 »
Mina DvKochin äter massor av myror. De älskar de.

LasseDalom

• -
« Svar #19 skrivet: 11 apr-12 kl 08:15 »
Myror hör hemma i ett levande ekologiskt system. Klart myror skall vara i en trädgård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 1 användare
ManPåGården

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser