Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fryst vassle  (läst 3789 gånger)

seleona

• -
Fryst vassle
« skrivet: 22 mar-12 kl 16:04 »
Kan man använda fryst vassle till mesekok?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Fryst vassle
« Svar #1 skrivet: 03 apr-12 kl 21:30 »
Det har jag också undrat över, likaså om det går att använda fryst mjölk till att koka yoghurt på. Det är väl bara att prova förståss.

Rent teoretiskt är det ju frågan om enzymer i vasslen som skall göra sitt jobb sen. Enzymaktiviteten minskar men förstörs inte alltid helt i frystemperaturer. En undre gräns finns det förståss, men håller man sig runt -18 grader i en vecka tex, så gissar jag att det går att väcka det till liv igen. Kan du inte testa och berätta sen hur det gick?

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

seleona

• -
« Svar #2 skrivet: 03 apr-12 kl 21:55 »
Tack för svaret! Ja, jag får göra så att jag testar helt enkelt. Jag skriver här hur det gått sedan :)

Plummer

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 18 jun-12 kl 11:19 »
Det går alldeles utmärkt att koka mese på fryst vassle. Jag har gjort det flera gånger,med gott resultat. Häll gärna i lite grädde mot slutet så blir det riktigt god mese.
Jonas Furuholm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser