Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska göras när man ställer undan en snöskoter för sommarförvaring?  (läst 9072 gånger)

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
I vintras köpte jag min första egna snöskoter. Det är en Lynx 500 1980, en veteransnöskoter alltså.  :)

Jag vet att den ska stå mörkt och övertäckt, men vad bör jag mer tänka på när jag ska ställa undan den för sommarförvaring? Något som ska kollas, smörjas, ska bensintanken tömmas?

Någon som kan tipsa mig?

Vänliga hälsningar
Maria

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Bensinen kan vara bra att tömma ur, den blir gammal och kan kleta igen förgasaren.
Sen så är det givetvis inte fel att kleta dit fet och oljor på rörliga detaljer så  rörliga.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Magnus73

• Västerbotten
skruva ur tändstiften och slå i lite olja och tomdra runt motorn brukar jag göra varje gång jag ställer undan den,men än är det mycket skotersäsong kvar :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Passa på att gå runt med fettspruta och smörj alla smörjnipplar i boggi och framvagn (på den där är det väl bara styrspindlarna + eventuellt någon smörjnippel vid styrstången). När du smörjer styrspindlarna, ha den uppallad så skidorna hänger fritt och vrid fram och tillbaks på styret så att fettet kommer in överallt.
Palla gärna upp den så att mattan hänger fritt.
Kolla att alla boggihjul är hela (inga platta ställen eller skador på "däcken", lagren går lätt och utan att glappa eller skramla för mycket).
Kolla hur växellådsoljan ser ut, byt om det verkar finnas vatten i den eller om den är mycket svart och äcklig.
Förutom att tömma tanken så kan det vara bra att starta motorn och låta den gå tills det är tomt på bränsle i förgasaren. Det är mer viktigt på gamla skotrar som körs på oljeblandad bensin än på nyare exemplar med separatsmörjning.
Om skotern har hydraulisk broms så kan det vara bra att byta bromsvätska, det är säkert inte gjort sedan urminnes tider.

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
WOW!!! Så många bra svar!! Tusen tack till er alla!
 :) :) :)

Curt Jonsson

• Jämtland
Om det är en förgasarmotor och du ska starta den nästa vinter, fyll bränsletanken och blås i tankhålet, försök få tryck i tanken så bränslesystemet blir fyllt. Då slipper motorns bränslepump göra  jobbet.  Samma gäller förgasarbilar som inte används under en längre tid. Ett sätt att spara batteri och startmotor. Samma gäller gamla dieselbilar när de ska luftas eller om man vill kolla ev. läkage på sugledning och filter. Brukar själv använda utblåset på dammsugaren eller kompressor + tex.en  cyckelslang som säkerhetsventil så inte trycket blir för högt och tankern sprängs.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Äsch då!

Ställ in den hyfsat under tak nånstans och glöm bort den. Sen när du hittar den igen nästa vinter är det bara att dra igång den =) Funkar på min Skandic i alla fall. Två tryck med primern och nåt ryck med snöret, sen spinner den som en katt.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
betsla: Helt klart det enklaste (och mest lockande) tipset  ;)
Men jag ska nog försöka skaffa en fettspruta och lite jox för att göra det så bra för pärlan som jag bara kan  :)

Vargerik

• Gäst
Töm inte tanken utan tanka fullt och slå i sån där bensinkonserveringsvätska. Stäng soppakranen och kör motorn torr. Sen, kolla vad Torbjörn skrev.

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser