Passa på att gå runt med fettspruta och smörj alla smörjnipplar i boggi och framvagn (på den där är det väl bara styrspindlarna + eventuellt någon smörjnippel vid styrstången). När du smörjer styrspindlarna, ha den uppallad så skidorna hänger fritt och vrid fram och tillbaks på styret så att fettet kommer in överallt.
Palla gärna upp den så att mattan hänger fritt.
Kolla att alla boggihjul är hela (inga platta ställen eller skador på "däcken", lagren går lätt och utan att glappa eller skramla för mycket).
Kolla hur växellådsoljan ser ut, byt om det verkar finnas vatten i den eller om den är mycket svart och äcklig.
Förutom att tömma tanken så kan det vara bra att starta motorn och låta den gå tills det är tomt på bränsle i förgasaren. Det är mer viktigt på gamla skotrar som körs på oljeblandad bensin än på nyare exemplar med separatsmörjning.
Om skotern har hydraulisk broms så kan det vara bra att byta bromsvätska, det är säkert inte gjort sedan urminnes tider.