Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta igång en gammal dam/häst/sto  (läst 9023 gånger)

Mauira

• Småland
SV: Sätta igång en gammal dam/häst/sto
« Svar #20 skrivet: 22 mar-12 kl 17:32 »
Fri tillgång kan jag inte ha. En stor rundbale går på 4-5 dagar här.  De står och äter precis hela tiden, även efter flera veckor  :-\
Nog för att foderkostnaderna ökar under vinterhalvåret, men jag vill inte bli helt äten ur huset..  ::)

Jag slänger till dom ordentliga lass med hösilage flera gånger om dagen. Hon får lusern utöver det, mineraler och lite havre samt lite betfor för att lusernet ska slinka ner lättare.
Född 84:a, 2-barnsmamma med ett stort djurintresse.
Hästägare, hundägare, kattägare.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 22 mar-12 kl 18:37 »
Fri tillgång kan jag inte ha. En stor rundbale går på 4-5 dagar här.  De står och äter precis hela tiden, även efter flera veckor  :-\
Nog för att foderkostnaderna ökar under vinterhalvåret, men jag vill inte bli helt äten ur huset..  ::)

Jag slänger till dom ordentliga lass med hösilage flera gånger om dagen. Hon får lusern utöver det, mineraler och lite havre samt lite betfor för att lusernet ska slinka ner lättare.

Analyserat grovfodret? Balansen är ju jätteviktig. Och.. det händer faktiskt att hö kan innehålla så pass med energi att en häst som inte arbetar jättemycket kan bli knäpp utav det. Luzern är en bra proteinkälla, men... beroende på värdena i höet kan man behöva ge nåt ytterligare proteintillskott, exempelvis soja. Eventullt dra ner på betforn, som ju är mest bara socker..  Men först och främst, analysera höet!

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #22 skrivet: 22 mar-12 kl 18:50 »
Var envis med skrittandet! Till slut lär hon sig att det blir ingen annan gångart, och kan förhoppningsvis slappna av i det.

Medisen jag hade innan tog det nästan ett år innan han lärde sig att jag var en tråkkärring som bara skrittade. Vi var ute och skrittade överallt, och jag vet inte hur många gånger han tyckte saker var läskiga och exploderade och skulle hem. Ägaren tyckte det var suveränt och han lugnade ner sig betydligt för henne pga mitt envisande med skritten. Van vid tjuriga russ, men denna var som ett russ i psyket, men med styrka (vbl)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Mauira

• Småland
« Svar #23 skrivet: 22 mar-12 kl 21:55 »
Analyserat grovfodret? Balansen är ju jätteviktig. Och.. det händer faktiskt att hö kan innehålla så pass med energi att en häst som inte arbetar jättemycket kan bli knäpp utav det. Luzern är en bra proteinkälla, men... beroende på värdena i höet kan man behöva ge nåt ytterligare proteintillskott, exempelvis soja. Eventullt dra ner på betforn, som ju är mest bara socker..  Men först och främst, analysera höet!

Faktiskt ingen aning om det är analyserat. Jag köper av grannen, som kör hit en bale så fort den jag har här börjar ta slut. Med tanke på att han har mark över halva bygden och lite till, så tror jag dock inte det är analyserat.

Betforn hon får är typ 2-3 nävar så det är inte mycket att dra ner på..

Kira

• Småland
« Svar #24 skrivet: 22 mar-12 kl 23:33 »
Om hästen har massa överskotts energi så ska hon ju inte ha kraftfoder.
Ge ett bra grovfoder o fri tillgång , helst gå ute dygnet runt så hon vandrar o rör sej o kan äta jämt .
Lägg bara på mineraler o ev lusern.
Så kan man inte resonera, vissa hästar har temperament och är heta, jag har en dam som är väldigt energisk oavsett kraftfoder eller ej.
Vissa hästar är bara så, det får man lära sig att leva med och hantera, på olika vis.
När hästar blir äldre är det inte säkert att de kan tillgodogöra sig det de behöver genom att bara äta hö/höensilage. Så klart får man se upp med överfodring av kraftfoder men vissa hästar går inte att föda upp på bara grovfoder, oavsett hur bra kvalitet det är.

Kira

• Småland
« Svar #25 skrivet: 22 mar-12 kl 23:41 »

Vad gäller havre sägs det att hästar kan bli heta av det, därför ger jag mina Matilda havre som är en fetare havresort med mindre påverkan på eldigheten, men min heta dam får absolut ingen havre alls utan proteinrik pellets eller kornkross plus vitaminer/mineraler.

Även om man tar prov på sitt hö så har det tappat mycket över vintern, en ny analys skulle visa på detta, och nu behöver hästarna bra näringstillskott i pälsfällningen.

Mauira

• Småland
« Svar #26 skrivet: 23 mar-12 kl 00:07 »
Det är ju lite svårt för mig att avgöra om hon är het eller bara väldigt glad över att få komma ut igen..  I dagsläget låter jag den foderstat hon går på nu vara. Skulle energin visa sig bestå så får jag väl justera om lite. Det är inte mycket havre hon får heller.. så jag skulle bli förvånad om den lilla mängden gör henne het. Hon får ju mest havren och betforen för att hon ska få i sig lusernet också..

Men med tanke på hur hon "sken upp" när hon såg att jag kom med sadeln osv, så tror jag mycket bara är glädje över att få komma ut och röra på sig igen. Jag vill bara att det ska bli en så bra igångsättning för henne som möjligt, med eller utan hennes överskottsenergi :)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #27 skrivet: 23 mar-12 kl 09:13 »
Jag tror inte havren är problemet alls. Jag har själv en 20-åring som inte rids så ofta då min sambos dotter har tagit över honom och hon spelar både innebandy, går i skolan och bor inte här. Han är lika pigg oavsett om jag ger honom havre eller ej. Han började tunna ut i vintras trots fri tillgång på grovfoder så jag slängde åt honom lite havre också vilket gjorde att han lade på sig det sista igen. Temperamentsmässitt var det dock inte någon skillnad. Jag har honom som är 20 år, en 6-åring och en 4-åring. Han är den enda jag leder i kedja och den piggaste i alla lägen. Han har alltid varit sådan och kommer nog vara sådan ända in i graven. Däremot är han väldigt lydig i ridningen så det är inga problem annat än att det är jobbigt när han vill takta hela tiden. Vissa dagar kan han vara lugn och andra är han hur pigg som helst. Han drömmer väl om en fortsatt galoppkarriär då han älskade banan  ;D

Så försök att få henne att skritta under skrittperioden, kommer hon ut regelbundet vänjer hon sig och blir lydigare. Det är jättepännade för henne att komma ut efter lån tid i hagen och sedan är det jobbit med separationen från sina kompisar som gör henne stressad vilket gör att hon travar. Min gamling älskar att bli riden men vill hem till kompisarna så fort som möjligt så han vet inte riktigt själv vad han vill. Då måste man som ryttare göra valet. Vi ska lämna kompisarna och vi ska skritta och det är det som gäller. Då brukar de slappna av efter ett tag. Dom gillar att man bestämmer  ;)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #28 skrivet: 23 mar-12 kl 09:21 »
näää..havre är överreklamerat, men placeboeffekten av att ryttaren tror att hästen är lugn om den inte får havre är inte att förakta!!  :D

Bomull i öronen är lite dämpande. Och ge dig ut till skogen och terräng så att hästen måste dra ner på tempot. Alt. rida i skymning/mörker.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 23 mar-12 kl 09:39 »
Tycker bara att det blir så knasigt när det snackas kraftfoder. Att inte specificera vad det rör sig om för slags kraftfoder, är ungefär som att påstå att vaniljglass och älgstek är ungefär likvärdigt till människor... Det kan vara en sjuhelsikes skillnad på kraftfoder och kraftfoder!

Sen kan det förståss vara olika från individ till individ hur de reagerar på det. Men, man kan fodra en häst knäpp! Även en som i grunden är lugnet självt. Dock låter det inte som om det är några mängder havre det handlar om. Sen vet ju inte vi som läst tråden särskilt mycket om hästen hur den varit tidigare... Det är ju mycket möjligt att den tillåtits takta/rusa på hos tidigare ägare... Och i så fall är det ju inte konstigt om hon fortsätter med det. Allrahelst inte om hon dessutom är glad och ivrig över att äntligen få komma ut lite! I så fall är det övning och tålamod som gäller. Skritta en bit, göra halt? Låta hästen stå tills hon lugnar sig, och sen fortsätta... Är man lite konsekvent så går det nog ganska fort för hästen att inse att om hon taktar så får hon stå still..

Mauira

• Småland
« Svar #30 skrivet: 26 mar-12 kl 22:50 »
Red henne inte på några dagar utan lät henne göra sig än mer hemmastadd här hemma.
Tog en härligt lugn och stillsam skrittur på 2 km med henne idag.
Ingen ändring i foderstaten och jag fick en ridtur på en harmonisk och glad häst  ;D

Inga gnäggningar efter de andra hästarna och hon skötte sig exemplariskt. Så hon behövde nog bara lite mer tid på sig att göra sig hemmastadd :)

Imorgon gör vi ett nytt försök, hoppas det blir lika trevligt då :)

Kira

• Småland
« Svar #31 skrivet: 27 mar-12 kl 20:49 »
Red henne inte på några dagar utan lät henne göra sig än mer hemmastadd här hemma.
Tog en härligt lugn och stillsam skrittur på 2 km med henne idag.
Ingen ändring i foderstaten och jag fick en ridtur på en harmonisk och glad häst  ;D

Inga gnäggningar efter de andra hästarna och hon skötte sig exemplariskt. Så hon behövde nog bara lite mer tid på sig att göra sig hemmastadd :)

Imorgon gör vi ett nytt försök, hoppas det blir lika trevligt då :)

Kul att höra att det går bra, oftast gör det ju det bara man har lite tålamod. Hästdamer kan vara lite upp och ner beroende på brunsten, men i ditt fall så är det nog som du skriver att hon är ny på stället. Hoppas allt fortsätter lika bra och att du får kanonfina ridturer på din häst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser