Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta igång en gammal dam/häst/sto  (läst 9029 gånger)

Mauira

• Småland
Sätta igång en gammal dam/häst/sto
« skrivet: 21 mar-12 kl 20:05 »
Hämtade förra veckan hem senaste tillskottet. Svenskt varmblod, sto, född 1991.
Fick föl förra året och har inte direkt varit igång och är i dagsläget omusklad.

Premiärturen idag skedde på en extremt pigg dam, som inte hade några planer på att ta det lugnt. Hade tänkt mig en lugn skrittrunda på ca 2 km, men den innehöll mest en massa taktande, trav och en galopp. Inga planer alls på att gå lugnt hade hon.

Hon känns väldigt fräsch och jag hade aldrig gissat på att hon faktiskt är över 20 år när man ser henne.
Nu är frågan.. Hur sätter man lugnt och fint igång en gammal dam som inte alls vill ta det lugnt?

Jag vill ju inte överbelasta henne..
« Senast ändrad: 21 mar-12 kl 22:07 av Mauira »
Född 84:a, 2-barnsmamma med ett stort djurintresse.
Hästägare, hundägare, kattägare.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Sätta igång en gammal dam
« Svar #1 skrivet: 21 mar-12 kl 20:09 »
Promenader, inklusive klättrande i backar, med matte gåendes vid sidan av? Ger bra kondition till matten i alla fall, och hästen blir inte överbelastad.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mauira

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 mar-12 kl 20:12 »
Klättrande i backar här är en omöjlighet. Här finns inga..

Promenader är ett alternativ ja..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 21 mar-12 kl 20:37 »
Japp promenader i terräng + tömkörning i terräng så hon får lyfta fötterna .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

anders50

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 mar-12 kl 20:44 »
Missförstod rubriken... :-[  Ursäkta!

Luff

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 mar-12 kl 20:45 »
Bättre att hon får jogga småbitar sakta i trav än att hon taktar- och sen skritta av ordentligt utan ryttare. Sen beror det ju på vad hon
gått i för hagar. Har hon gått i en stor hage och knatat runt hela dagarna eller stått i en rasthage.
//Luff

Mauira

• Småland
« Svar #6 skrivet: 21 mar-12 kl 21:39 »
Hästarna går i ganska stora hagar, sen kan de absolut röra sig mer i hagarna än de gör. Latmaskarna.. 
Hon får vilodag imorgon, sen på fredag ska jag försöka mig på en lugn skrittur igen. Föredrar att sitta på ryggen då jag själv har problem med knäna och får ont när jag går för mycket.

Några bra möjligheter för terrängpromenader finns inte här. Stigarna i skogen har försvunnit efter stormar, och avverkningar  :-\
De stigar som är kvar har antingen tallar över sig eller granar, så det är hopplöst :(

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 21 mar-12 kl 21:54 »
Missförstod rubriken... :-[  Ursäkta!
Jag med, hihi (sätt motor på rollatorn var min första tanke  ;D

Förklara gärna för en hästokunnig person som jag vad som menas med "omusklad"  :)

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Mauira

• Småland
« Svar #8 skrivet: 21 mar-12 kl 22:02 »
Ja, hullet är helt ok på henne, men hon ser mest tunn och lite kantig ut.
Kantig över baken (vid korset), halsen är tunn och likaså vid manken/sadelläget är hon tunn..

« Senast ändrad: 21 mar-12 kl 22:05 av Mauira »

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #9 skrivet: 21 mar-12 kl 22:07 »
Första månaden skrittar man 30 min till slutligen 2 timmar för att stärka skelett (går även att klättra osv då)
Andra månaden trav börja med korta intervaller tex 3x1 sedan 3x2 osv för att fortsätta stärka skelett och börja belasta senor, ligament osv.
Tredje månaden börja galoppera i intervaller så att andningen kommer igång utöver det tidigare nämnda. Sedan kan du börja med vad du nu vill ha henne till.

Lycka till  :)

OBS! Hästar som vilar får ett skörare skelett därför är det mkt viktig att det stärks långsamt och ordentligt. Missar man detta får man problem i framtiden. Skelettskador märks normalt inte förrän något annat går sönder som senor och leder.....

Mauira

• Småland
SV: Sätta igång en gammal dam/häst/sto
« Svar #10 skrivet: 21 mar-12 kl 22:14 »
Ja, de där skrittningarna får vi nog träna på. Hon var som ett krutpaket redo att explodera idag. Var ju visserligen första gången sen hon kom hit som jag tog ut henne, och hästkompisarna stod och skrek efter henne, hon skrek tillbaka. Det bidrog nog en hel del till hennes stirriga tillstånd.

Så snart jag lärt känna henne får barnen rida med på russet. Hon kanske är lugnare med sällskap :)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 21 mar-12 kl 22:17 »
Några bra möjligheter för terrängpromenader finns inte här. Stigarna i skogen har försvunnit efter stormar, och avverkningar  :-\
De stigar som är kvar har antingen tallar över sig eller granar, så det är hopplöst :(

Att följa stigar förtar väl själva poängen med att terrängträning eller? ??? Det är ju perfekt med tallar och granar ivägen... då måste ni gå runt dem! ;D Det var iaf min tanke när jag läste, men du får ursäkta mig... jag vet ju inte hur illa marken är där och jag vet inget om igångsättning heller. :-[ o:)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Mauira

• Småland
« Svar #12 skrivet: 21 mar-12 kl 22:24 »
Marken är illa. Knappt jag går med hundarna i skogen längre. Så jäkla tråkigt :(

Och stigar innebär ju inte plan mark, iaf inte stigarna här. Det gäller att lyfta på fötterna för att inte snubbla på rötter och annat, och var skitbra träning innan. Nu är skogarna, eller det som är kvar förstört :(

Mauira

• Småland
« Svar #13 skrivet: 21 mar-12 kl 22:28 »
Att följa stigar förtar väl själva poängen med att terrängträning eller? ??? Det är ju perfekt med tallar och granar ivägen... då måste ni gå runt dem! ;D Det var iaf min tanke när jag läste, men du får ursäkta mig... jag vet ju inte hur illa marken är där och jag vet inget om igångsättning heller. :-[ o:)

Hade man kunnat gå runt hade det varit jättebra, men hon är stor.. och vill nog helst inte plöja igenom granarna. Det fanns jättebra vägar innan, uppkört av traktorer.. dom är helt förstörda, för det ligger tallar och granar överallt.. och för att ta sig runt får man ta sig igenom granar..

Jäkla skitskog jag har tillgång till..  :P :-\

Falin

• -
« Svar #14 skrivet: 21 mar-12 kl 22:33 »
Var envis med skrittandet! Till slut lär hon sig att det blir ingen annan gångart, och kan förhoppningsvis slappna av i det. Långa rundor med rask skritt där de rör sig genom hela kroppen är kanon för både kondis och muskler!

fräsen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 mar-12 kl 22:35 »
När jag haft krutdurkar eller när jag håller på med inridning brukar jag longera hästen en stund, ev överskottsenergi kan då få ett utlopp plus att musklerna blir varma innan man hoppar upp.
Sällskap brukar vara bra för lugnet.

Kira

• Småland
« Svar #16 skrivet: 21 mar-12 kl 22:51 »
Jag har haft/har några stycken krutdurkar. Även i om de inte rids aktiverar de sig i hagen med diverse övningar/lekar. Har därför aldrig fokuserat på att bara skritta dem vid igångridning, de blir bara stressade av att tvingas att hålla tillbaka energin. Istället travar jag korta stunder i från början blandat med skritt. Jag promenerar också med dem vid hand och longerar korta stunder.

Kira

• Småland
« Svar #17 skrivet: 21 mar-12 kl 22:58 »
Tänk på att din häst räknas in i kategorin gammal. Mina gamlingar behöver mer protein för att kunna behålla något hull och de tappar muskler mycket mer nu än tidigare, de musklar inte heller upp som yngre hästar gör. Jag ger dem mer protein (kraftfoder) än vad de fått tidigare också.

Mauira

• Småland
« Svar #18 skrivet: 21 mar-12 kl 23:31 »
Hon får ordentligt med grovfoder och kraftfoder. Märks i plånboken sen hon kom, haha..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 22 mar-12 kl 01:23 »
Om hästen har massa överskotts energi så ska hon ju inte ha kraftfoder.
Ge ett bra grovfoder o fri tillgång , helst gå ute dygnet runt så hon vandrar o rör sej o kan äta jämt .
Lägg bara på mineraler o ev lusern.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser