Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  marktäckare  (läst 5164 gånger)

jakob___

• Västmanland
marktäckare
« skrivet: 21 mar-12 kl 01:55 »
Ingen  (mat/nyttoväxt) odlingsfråga men jag misstänker det finns stor kunskap här om växtval, och jag hoppas ni inte tar illa upp.

Jag skulle behöva göra något åt en remsa på  ca 2 gånger 8 meter.   det är nu dålig jord (grus och ett tunt lager matjord på) och grässvål som blir  sönderbränd merparten av sommaren, jag har funderat på att istället för ha gräsmatta på denna remsa plantera nån marktäckare.

Förslag?

geografiskt är det i västmanland

tacksam för ideer och tipps

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: marktäckare
« Svar #1 skrivet: 21 mar-12 kl 06:38 »
Timjan och liknande kryddor som vill ha det ganska torrt om fötterna? En matta med olika sorters timjan? Revande smultron?

evamarta

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 mar-12 kl 07:03 »
Nu kommer jag ju inte på vad den heter, men jag har en vintergrön krypande växt med mörkgröna, lite vaxiga blad och små anspråkslösa blå blommor. Jag hittar den här och där i torra, grusiga vägrenarna här i Skåne. Den sprider sig förvånansvärt snabbt med revor, även i skugga.
Någon som kommer på vad den heter?
evamarta@live.se
0767-933525

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 mar-12 kl 07:52 »
Nu kommer jag ju inte på vad den heter, men jag har en vintergrön krypande växt med mörkgröna, lite vaxiga blad och små anspråkslösa blå blommor. Jag hittar den här och där i torra, grusiga vägrenarna här i Skåne. Den sprider sig förvånansvärt snabbt med revor, även i skugga.

Vintergröna? Blommar gärna under snön.

evamarta

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 mar-12 kl 07:58 »
Vintergröna? Blommar gärna under snön.

Ja, just det! Vintergröna!  :)
evamarta@live.se
0767-933525

jakob___

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 21 mar-12 kl 14:20 »

« Svar #1 skrivet: Idag kl. 06:38 »

Citera

Timjan och liknande kryddor som vill ha det ganska torrt om fötterna? En matta med olika sorters timjan? Revande smultron

jopp kanske vore något

: evamarta
« skrivet: Idag kl. 07:03 »Infoga citat

ävven detta låter intressant om man kan identifiera vad det är

tack, skall fundera vidare, lite inspirerad iaf

Jan lindgren

« Svar #6 skrivet: 21 mar-12 kl 18:00 »
Hej!
Eftersom det blir så torrt fungerar nog inte vintergröna. Backtimjan går bra eller lite olika låga sedumarter.
MVH
Jan

Malines här igen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 mar-12 kl 18:10 »
Kryddväxter är ett bra tips, Timjan lysande. Alternativet är att göra en riktig "örtagård" av remsan, krävs möjligtvis en liten aning jordförbättring, men är helt klart värt besväret. Satsa på perenna örter. Doftar ljuvligt, lättskött och trevligt i matlagningen.

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 25 mar-12 kl 10:43 »
Något annat som är torktåligt är kattfot - finns vita och rosa/röda. Den har varit vanlig i betesmarker och är väldigt anspråkslös. Har ett vackert silvergrått bladverk som sprider sig och bildar mattor. Krypmalört är också torktålig och bildar silvergråa kuddar. Lammöra finns ju också, finns både med blommor och utan, som bara har bladrosetter.

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 mar-12 kl 10:55 »
Funkia! Blir jättesnygga gärna områden med fräscha blad. Tål allt (?) Växer till bra så man kan dela och dela i oändlighet....finns ofta i gamla trädgårdar, så om du förhör dig kan du nog få....
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Jan lindgren

« Svar #10 skrivet: 25 mar-12 kl 11:30 »
Hej!
Hosta fungerar inget vidare på alltför torra jordar. På skuggiga platser med bra mulljord är den fantastisk.
MVH
Jan

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 25 mar-12 kl 11:47 »
svalört! Ett hemskt ogräs i gräsmattor, men bra marktäckare och har fina blommor på våren, har dem själv under mina vinbärsbuskar för att tilsammans med vilda smultron o skogsvioler konkurrera ut kirskålen
Västgötamor

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 25 mar-12 kl 14:06 »
Svalört verkar mest trivas där jorden är fet och fuktig och läget måttligt soligt. Lundväxt m.m.
« Senast ändrad: 25 mar-12 kl 14:08 av Anders Skarlind »

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser