Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativare har pratat om ekobyar sedan 60-talet  (läst 3061 gånger)

Rosten

• Närke
Alternativare har pratat om ekobyar sedan 60-talet
« skrivet: 20 mar-12 kl 13:07 »
Så länge jag kan minnas så har jag hört folks önskan om att få bo och odla i ekobyar men vilka fungerande byar finns det idag?
Skulla vara kul att offra ett antal dagar på sin semmester och resa runt och titta på dom.

Vitis

• Skåne
SV: Alternativare har pratat om ekobyar sedan 60-talet
« Svar #1 skrivet: 20 mar-12 kl 15:27 »
Har du vägarna förbi Skåne så känner jag iaf. till ett par tre stycken.

Solbyn, Dalby

Baskemölla Ekoby, Simrishamn

Toarps Ekoby, Malmö

Edit: trasig länk
« Senast ändrad: 20 mar-12 kl 16:08 av Vitis »

ClaesMotKlass

• -
« Svar #2 skrivet: 20 mar-12 kl 15:36 »
Tog ju 9 år från planering innan de kunde flytta in i dalbyn. Så tungrott...

Jag skulle vilja flytta in i en medeltida by. Där man blev typ anvisad plats och fick bygga vad fan man vill.
alternativ light

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #3 skrivet: 20 mar-12 kl 15:57 »
Det är nog svårt att planera och bygga sånt, främst för att när all byråkrati är färdig så har det tagit så lång tid att hälften av de som ville vara med från början antingen dött av ålder eller tröttnat på att leva alternativt och i stället flyttat till New York och blivit bratz!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

capitan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 mar-12 kl 18:23 »
Tog ju 9 år från planering innan de kunde flytta in i dalbyn. Så tungrott...

Jag skulle vilja flytta in i en medeltida by. Där man blev typ anvisad plats och fick bygga vad fan man vill.
det låter som om du skulle trivas på värmlands kollektivet- vis ruster upp gamla sätrar

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 21 mar-12 kl 22:26 »
Har du vägarna förbi Skåne så känner jag iaf. till ett par tre stycken.

Solbyn, Dalby

Baskemölla Ekoby, Simrishamn

Toarps Ekoby, Malmö

Edit: trasig länk

Jag själv har lite svårt att förlika med med att kalla ett bostadsområde med lägenheter för "by"
Möjligtvis så skulle man kalla det för ekolägenhetsområde.

Finns det inga byar där man byggt sina egna hus?

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 mar-12 kl 22:33 »
Kampetorp är väll det närmaste man har kommit här på västkusten

http://kampetorp.se/

capitan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 mar-12 kl 17:09 »
Jag själv har lite svårt att förlika med med att kalla ett bostadsområde med lägenheter för "by"
Möjligtvis så skulle man kalla det för ekolägenhetsområde.

Finns det inga byar där man byggt sina egna hus?
precis- ett bostadsområde är ingen by- dom enda som byggd eget är skogsnäs, och dom kallar sig inte ecoby utan kollektiv- fast dom egentligen är en by- lite förvirrande det här  ;) och kampetorp ser ut som ett kollektiv (har kollat på linken- har ingen aning vad som händer där-)-det är ju det som är så konstig - det har inte hänt så mycket på dessa 50 år- inget thylejer och kristiania, som i danmark- det finns stora kollektiv där med- i sverige finns det kappt nån vangborg(läger med barak), vilket är vardagsmat i tyskland-  det är dax att vi fixer lite kul här tycker jag  :D- move your ass and the rest will follow  :)

Granström

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 29 maj-12 kl 20:18 »
har bara varit i en "ekoby" baskemöla på studiebesök fattade inte riktigt meningen dom hade ju inga gemensamma ägodelar eller verksamheter bara ett dagis och det kan man ju ha i vilket villaområde som helst.

skulle tycka det va fint om man kunde bo och gemensamhetsäga exempelvis traktor släp sågverk snickeri samlingslokal atilje växthus och sen om man vill använda något betalar man en avgift, hyra för den tid man brukar sågen eller traktorn. kanske är ute på fel spår. svårt när man blandar in pengar ska inte den som inte har ett kneg få bruka de gemensamma ägodelarna. fan det blir ju ett himla strul.  :)

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 31 maj-12 kl 23:48 »
skulle tycka det va fint om man kunde bo och gemensamhetsäga exempelvis traktor släp sågverk snickeri samlingslokal atilje växthus och sen om man vill använda något betalar man en avgift, hyra för den tid man brukar sågen eller traktorn. kanske är ute på fel spår. svårt när man blandar in pengar ska inte den som inte har ett kneg få bruka de gemensamma ägodelarna. fan det blir ju ett himla strul.  :)
Jag har ägt en del saker gemensamt. Bland annat traktor, timmervagn och liknade.
Problemet blir att när jag körde med det så tog jag det lugnt och fint för att inte skada sakerna vilket gjorde att jag fick en lite dyrare hyreskostnad.
Andra körde som fan och på så sätt behövde dom inte hyra den så länge. Vilket gjorde att dom fick en billigare hyreskostnad.

Sen fick jag vara med och laga alla grejor som gick sönder efter att dom lekte rally í skogen.
Det var framskärmar, dörrar speglar med mera som helt enkelt slets bort från traktorn när dom "råkade" snudda stora tallar.

Idag har jag inget gemensamt med någon annan. Utan föredrar att äga sakerna själv.
Det blir dyrare i inköp men jag får tillbaka pengarna när jag säljer pga att dom är i fint skick då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 2 användare
Numera, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser