Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på vegbiffar??  (läst 10400 gånger)

P

• Gäst
Recept på vegbiffar??
« skrivet: 19 mar-12 kl 21:59 »
Har någon ett bra recept på vegetariska alt veganbiffar?? Får gärna vara något med lite form och textur..inte bara en slät smet man steker knaprig..

Tack på förhand :D

Wynja

• Västmanland
SV: Recept på vegbiffar??
« Svar #1 skrivet: 20 mar-12 kl 18:33 »
En enkel standardbiff kan man göra på en bas av kokta röda linser och havregryn. Det kanske visserligen drar lite åt det hållet som du nu inte ville men man kan förstås ha i vad man vill i smeten som tex spenat eller nån annan grönis.

Jag mäter aldrig. Kokar upp en mängd linser, 1 dl kanske. Häller bort eventuellt överflödigt vatten när de ser färdiga ut. Rör ner nån näve havregryn i linserna ihop med kryddor. Låter stå ett ögonblick innan jag formar biffar o steker.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 mar-12 kl 18:41 »
Rödbetsbiffar är gott :D
Fjäderfän och kaniner

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 20 mar-12 kl 18:42 »
När jag gör biffar brukar jag ta vad jag vill och sen något som binder det och sen kryddor.

till exempel: Kidneybönor, röda lincer och bovete, två ägg, rågmjöl, vitlök och en massa kryddor.

Beroende på hur mycket textur man vill ha så kan man mosa det mycket eller lite.

När man tar bort äggen så håller det inte ihop lika bra. Men med två ägg i så blir det riktigt fina biffar.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

växtnörden

• Småland
    • http://www.flickr.com/photos/cicci_thorin/
« Svar #4 skrivet: 20 mar-12 kl 19:07 »
Riktigt goda linsbiffar får du om du lägger röda linser i blöt över natten. Häll bort allt vatten dagen efter, häll de i en matberedare, tillsätt vitlök, lök, koriander, spiskummin, örtsalt å kanske lite paprikakrydda. Kör ihop det en kort stund, eventuellt kan lite mjöl tillsättas om smeten är väldigt "blöt", men det är inte säkert det behövs. Viktigt att inte köra smeten för slät... Smaka av, å forma sen biffar å vänd i lite skorpmjöl eller sesamfrön å stek sedan, men inte för länge.. De blir superbra, fasta, smakrika å med konsistens, just för att linserna inte är sönderkokta  :D
Utbildad trädgårdsmästare med motorsågskörkort. Har studerat traditionellt textilhantverk på Bäckedal. Ska nu odla grönsaker på heltid i Småland :) Vill driva en liten gård med djur, odling, hantverk, och förädling av diverse produkter. Vill lämna ett så litet ekologiskt fotavtryck som möjligt.

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 mar-12 kl 19:14 »
Ett recept som Rafiki (tror jag det har) lagt in här för flera år sen. Mycket uppskattade "meatless balls" som både ser ut, och har samma konsistens som vanliga kött-köttbullar:)

2 ½ dl   riven hård ost, knappt (gärna cheddar)
1 dl  finhackade valnötter
2 st ägg
1 st gul eller röd lök, finhackad
1 ¾ dl ströbröd
1 ½ krm salt
olja eller smör att steka i
2-2 ½ dl buljong

Blanda ost, nötter, ägg, lök, ströbröd, och salt till en smet. Rulla bollar. Stek dem i olja, smör eller margarin tills de får fin färg. Lägg upp dem att rinna av på hushållspapper. Lägg alla bollar i en stor panna och slå kokande buljong över. Sjud under lock ca 10 minuter. Ta sedan av locket och fortsätt sjuda tills nästan all buljong kokat in, ca 25-30 minuter.

Man kan frysa in dem efter stekning, men innan kokningen i buljong. Det är buljonkokningen som gör att de blir riktigt goda!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Wynja

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 20 mar-12 kl 19:36 »
Jag har ätit andra vegetariska "köttbullar" som varit riktigt goda, gjorda på mandel. Kan vara dessa: http://www.vegetariskt.com/visarecept.asp?ReceptID=1996

P

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 mar-12 kl 20:29 »
Tack för alla svar :D Har blivit lite inspirerad, ska bli spännande att prova :)

Varg-älva

• Finland
« Svar #8 skrivet: 25 mar-12 kl 17:05 »
Kikärtsbiffar!

Kokta kikärter (mosade), lök (finhackad), ägg, kryddor, eventuellt lite potatismjöl. Mängderna gäller att smaka sig fram till. Steks i smör

Riktigt lyxiga blir de om man blandar i lite riven stark ost, och plattar till biffarna i sesamfrön innan de steks. (dessa gillade till och med min inbitna köttätare till make, som avskyr kikärter!)

Rutagården1885

• -
« Svar #9 skrivet: 09 apr-12 kl 10:00 »
Jag måste nog faktiskt länka min egen blogg, jag har ätit och gjort en del biffar i mitt lilla liv men faktiskt aldrig ätit några så goda som dessa..

http://wheretheforestends.blogspot.se/2011/07/varldens-godaste-kikartsbiffar.html

Ett recept som är väldigt bra är också detta på en nötpastej, den går ju även att äta varm, tex skära upp den i skivor och steka skivorna var för sig.

http://wheretheforestends.blogspot.se/2011/12/notpate-en-vegetarisk-pastej-vegetarisk.html

8)
http://wheretheforestends.blogspot.com/  
Bor med min dräng, två katter, tio hönor och två underbara shetlandsponnyer på en liten plätt i Sverige. Förutom hela min flock så är fina saker och byggnadsvård något som tar upp mycket plats av intressedelen i min hjärna.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 09 apr-12 kl 10:21 »
om du inte vill använda ägg,så är potatis mjöl jätte bra som *bind medel*
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

kurt

« Svar #11 skrivet: 09 apr-12 kl 11:20 »
Kikärtor är som redan påpekats en mycket bra bas. Men precis som när man gör falafel, så är det bättre med  blötlagda EJ kokade kikärtor!

Varg-älva

• Finland
« Svar #12 skrivet: 09 apr-12 kl 12:03 »
Kikärtor är som redan påpekats en mycket bra bas. Men precis som när man gör falafel, så är det bättre med  blötlagda EJ kokade kikärtor!

Jag tycker det går lika bra med kokade kikärter! Och då vet jag att de är klara för att ätas direkt, fastän de kanske inte stekts helt färdigt. Man ska ju inte äta o-kokta bönor.

kurt

« Svar #13 skrivet: 09 apr-12 kl 14:35 »
Jag tycker det går lika bra med kokade kikärter! Och då vet jag att de är klara för att ätas direkt, fastän de kanske inte stekts helt färdigt. Man ska ju inte äta o-kokta bönor.

Du tycker att det går lika bra med kokade, trots att du inte provat med blötlagda!!!

http://taffel.se/recept/falafel-med-tva-olika-kryddningar
http://pastebin.com/mrsgBTGi
http://lottabrinck.wordpress.com/2009/10/18/falafel-kikartsbollar/

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 09 apr-12 kl 20:07 »
Seitan är gott också (vetegluten, lätt att göra men tar nåt dygn, man knådar en deg som man blötlägger för att få ut stärkelsen).

Egentligen kan man göra biff på allt möjligt :-). Morötter, rödbetor, linser, kikärtor, bönor, nötter.... Mixa ihop med bindemedel och stek :-P.
//Lina

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 19 apr-12 kl 12:44 »
Jo kikärtor är bra, jag käkade förr mycket köttbullar hos en tjej, och visste inte om att det var vegetariskt de första tio gångerna. Gott och "köttigt".
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #16 skrivet: 23 apr-12 kl 16:30 »
Squashbiffar!, särskillt om man blandar i fetaost och mycket dill
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Vattenloppan

• Närke
« Svar #17 skrivet: 16 maj-12 kl 16:45 »
Min nya favvo är svampbiffar... Jag föredrar trattisar men annan svamp funkar nog bra också..

För att få en fast konsistens så koka hirs och ha i smeten ( som består av svamp, lök, vitlök, ägg, kanske rivna morötter och annat smarrigt... Mixa allt). Någon smarrig ört skadar inte... Timjan är en hit, då blir det lite vilt-smak  :)

Som sagt mixa på och släng i hirs... Stek på... Mums!

Annars är ju, som andra skrivit, linsbiffar, nötbiffar, rödbetsbiffar och kikärtsbiffar riktigt göttigt...

I mina kikärtsbiffar slänger jag i spiskummin, så blir det som falafel  :)

Nässlor till övers? I med det också  :D
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 17 maj-12 kl 14:16 »
Svamp ska man räkna det som vegetariskt? Svampar är mer djur än växt.  Kolhydraterna är samma som i kött, ingen stärkelse som i växter. De kan tom uppträda som predatorer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

joel123

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 maj-12 kl 18:56 »
Svamp ska man räkna det som vegetariskt? Svampar är mer djur än växt.  Kolhydraterna är samma som i kött, ingen stärkelse som i växter. De kan tom uppträda som predatorer.

i den här tråden räknas ägg som "veg" ... så då är nog svamp också rätt lugnt ;P

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare
William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser