Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill köpa vaktlar :D...behöver hjälp!  (läst 2744 gånger)

anba

• -
Vill köpa vaktlar :D...behöver hjälp!
« skrivet: 17 mar-12 kl 23:08 »
Hejsan,

Har precis skaffat konto här för att fråga ni som kanske vet bäst om vaktlar!
OBS! vissa av dessa frågor kanske är självklara men vill gärna vara på den säkra sidan innan jag bestämmer mig för att köpa ett/flera djur ;).
Frågor:

1. klarar vaktlar att bo ensamma eller måste de vara i par/grupp?
2. Låter de mycket!?? ..om stör de på natten eller är irriterande om man ska plugga (om innomhus) eller kommer de störa grannarna utomhus? etc.??
(är ok med några pip men inte konstant ljudliga läten :P).
3. Vilken sorts vaktel är enklast att ta hand om.. eller minst (vill helst ha så liten som möjligt).
4. som första köpare ska man köpa en vuxen istället för en kanske känsligare kyckling??
5. Hur mycket utrymme per fågel behövs? + andra viktiga saker i buren (underlag etc.)?
6. kan man ha de inomhus hela tiden eller  ska de vara ute?
7. vad är deras vanligaste föda + hur mycket och hur många ggr/dag?
8. Hur tidskrävande och svåra är det att ta han om de?(t.ex. jämfört med en Fisk, hamster eller hund.) (klarar man att ha de om man har ett ganska stressigt liv).
9. hur länge kan de vara ensamma per dag?
10.kan de vara bärare av "farliga"/några sjukdomar som man ska se upp för (som kan smitta människor)??
11. Får man enligt lag ha de i ett radhus (inne eller ute i trädgården) så länge man uppfyller alla andra krav på bur etc.

Om det är något annat som är viktigt, något jag ska tänka på eller bra att veta så vore det snällt om ni också nämnde det! :)

Tack på förhand!! all hjälp uppskattas ;D ju snabbare destå bättre!

mvh Anna = en ganska dum nybörjare så ta det lugnt! jag är inte van vid fåglar (bara hundar och hästar) och det är väll bättre att fråga än att köpa ett djur man inte har kunskap om eller kan sköta om! ;) 

ps. förlåt för wall of text men jag uppskattar verkligen alla svar..haha desperat :)
Hejsvejs! 

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vill köpa vaktlar :D...behöver hjälp!
« Svar #1 skrivet: 20 mar-12 kl 20:14 »
1. De klarar säkert att vara ensamma men man bör ha minst 2kan man tycka.
2.tupparna gal på ett säreget vis,ganska tyst och mysigt ljud.
3.japanska är lättskötta och bra värpare,kinesiska är mindre
4.vuxna är lätta att sköta,små desto svårare
5.en vanlig kaninbur duger åt ca3-5st,sand eller spån som strö,enkel låda att gömma sig i
6.funkar att ha inne men de dammar så det är bättre att de bor ute
7.undulatfröer,värpfoder ges i skål på morgonen och rent vatten
8.inte speciellt krävande,2min morg och kväll tillsyn,städ 1ggr veckan
9.från morg till kväll utan problem
10.som andra fåglar kan dessa bära på sjukdomar
11.jag har inte hört att man behöver nåt tillstånd för dessa i radhus?kan inte tänka mig det,undulater och parakiter mm får man ju ha utan?
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 2 användare
Oskari, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser