Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brudbukett i sutet på juli  (läst 7679 gånger)

Eva77

  • Inlägg: 119
  • Har katt och kycklingar!
    • -
Brudbukett i sutet på juli
« skrivet: 17 mar-12 kl 18:03 »
Hejsan alla som förstår sej på blommor (det gör inte jag)!
Jag odlar mest sånt jag vet är ätbart och gott men 28/7 2012 ska jag gifta mej  ;D
Vi kommer servera hemodlade grönsker och närproducerat kött (vi har inga egna djur).
Då vill jag även att min buket ska vara från trädgården och allra helst skulle det ju vara nåt annat än rosor.
Vilka blommor är allra snyggast och i sin fulla prakt i slutet av juli?
Min klänning är grön med rosa detaljer så jag vill gärna har en stor grön "kvast" med rosa blommor i, men andra färger går också bra.
Har ni tips åt mej?
Det ska va sånt som växer i sverige så jag inte måste ha det i kruka inne för att det ska klara sej. Växthuset kommer va fullt med tomater o annat så där får det inte heller plats.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Brudbukett i sutet på juli
« Svar #1 skrivet: 17 mar-12 kl 18:07 »
Grattis!!!

Min första tanke är ringblommor, men bara för att de är så himla vackra. Har ingen aning om när de blommar?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Eva77

  • Inlägg: 119
  • Har katt och kycklingar!
    • -
SV: Brudbukett i sutet på juli
« Svar #2 skrivet: 17 mar-12 kl 18:10 »
Grattis!!!

Min första tanke är ringblommor, men bara för att de är så himla vackra. Har ingen aning om när de blommar?!

Tack!  :D

Ja, ringblommor är jäätefina med min blivande svärmor gör salva på dem så det känns inte helt som brudbukett...  ;)
Jag vet inte heller när de blommar men jag kan alltid fråga experten.

bärplockerskan

  • Inlägg: 78
    • Uppland
SV: Brudbukett i sutet på juli
« Svar #3 skrivet: 17 mar-12 kl 19:40 »
Satsa på att så ettåriga sommarblommor. De flesta sådana kommer att blomma i slutet av juli. Det finns många som är rosa.

Förslag:
Sommarmalva, rosa, stora och jättefina. Lättodlade.

Man kunde blanda dem med Gypsophila (sommarslöja) som har mindre, vita blommor, många på samma stjälk, som kan väva sig in bland malvan. Lättodlade.

För att få lite olika blomformer i buketten kan du odla praktsalvia med rosa högblad. Det blir en fin färgklick. B la www.Impecta.se har frön.

Du kan ta blad från aklejor som grönt i buketten. De har väldigt fina blad. Aklejorna har blommat över då, men bladen brukar fortfarande vara fina. Akleja brukar det ju finnas lite här och där att plocka, för de hinner nog inte bli tillräckligt stora om du sår frön nu i vår.
Och man kan ta stora daggkåpeblad, eller du kanske har Hosta/Funkia i perennarabatten som du kan använda till att sätta runt omkring buketten.

Blommor brukar hålla sig bäst om man plockar dem på morgonen.

Tror inte det blir snyggt med gula eller orange blommor om det är rosa i klänningen.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Brudbukett i sutet på juli
« Svar #4 skrivet: 17 mar-12 kl 19:52 »
Jag hade jättefina vete-ax i min juli-brudbukett och björk, förutom blommor, det blev jättejättefint!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

bärplockerskan

  • Inlägg: 78
    • Uppland
SV: Brudbukett i sutet på juli
« Svar #5 skrivet: 18 mar-12 kl 09:29 »
Menade broksalvia, inte praktsalvia. Rosa lejongap skulle man också kunna ha.
Eller en hel bukett med bara rosenskära, cosmos bipinnatus.

LimJans

  • Inlägg: 8952
    • Dalarna
SV: Brudbukett i sutet på juli
« Svar #6 skrivet: 18 mar-12 kl 09:50 »
Själv håller jag på att sticka en brudbukett, den är ju fin året om  ;D

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Brudbukett i sutet på juli
« Svar #7 skrivet: 18 mar-12 kl 11:04 »
Luktärt är ju fantastiskt vackra att ha i brudbukett...kanske vilda prästkragar finns kvar oxå... blå klint....murgröna blir vackert i så det får hänga och slingra sig.....hunkex blir sprött och vackert...smörblommor ..... lavendel är en av mina sommar favoriter...som du kanske har i din trädgård redan :-)... tippset om du ska ha vilda blommor är att du plockar och gör buketten på morgonen och förvarar den i kylskåpet.. sommar blommor slokar lätt.
Önskar er all lycka och ett stort grattis till er båda.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Brudbukett i sutet på juli
« Svar #8 skrivet: 18 mar-12 kl 11:10 »
Jag hade satsat på bladverket och fått det att leva, med många olika texturer och ytor, blanka blad, matta blad, långsmala, knubbiga... Låt blommorna vara juveler i grönskan. Hade jag någonsin gift mig hade jag velat ha blommor som doftade gott.

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Brudbukett i sutet på juli
« Svar #9 skrivet: 18 mar-12 kl 11:18 »
Tulpaner kan hon inte skära sig på. o:)
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Eva77

  • Inlägg: 119
  • Har katt och kycklingar!
    • -
SV: Brudbukett i sutet på juli
« Svar #10 skrivet: 18 mar-12 kl 17:52 »
Satsa på att så ettåriga sommarblommor. De flesta sådana kommer att blomma i slutet av juli. Det finns många som är rosa.

Förslag:
Sommarmalva, rosa, stora och jättefina. Lättodlade.

Man kunde blanda dem med Gypsophila (sommarslöja) som har mindre, vita blommor, många på samma stjälk, som kan väva sig in bland malvan. Lättodlade.

För att få lite olika blomformer i buketten kan du odla praktsalvia med rosa högblad. Det blir en fin färgklick. B la www.Impecta.se har frön.

Du kan ta blad från aklejor som grönt i buketten. De har väldigt fina blad. Aklejorna har blommat över då, men bladen brukar fortfarande vara fina. Akleja brukar det ju finnas lite här och där att plocka, för de hinner nog inte bli tillräckligt stora om du sår frön nu i vår.
Och man kan ta stora daggkåpeblad, eller du kanske har Hosta/Funkia i perennarabatten som du kan använda till att sätta runt omkring buketten.

Blommor brukar hålla sig bäst om man plockar dem på morgonen.

Tror inte det blir snyggt med gula eller orange blommor om det är rosa i klänningen.

Tack för tipsen, känner att jag ska ta en titt på google bild-sök  ;D

Eva77

  • Inlägg: 119
  • Har katt och kycklingar!
    • -
SV: Brudbukett i sutet på juli
« Svar #11 skrivet: 18 mar-12 kl 17:53 »
Jag hade jättefina vete-ax i min juli-brudbukett och björk, förutom blommor, det blev jättejättefint!
Men vilken br idé! Det tänkte jag inte ens! Tack! :D

Eva77

  • Inlägg: 119
  • Har katt och kycklingar!
    • -
SV: Brudbukett i sutet på juli
« Svar #12 skrivet: 18 mar-12 kl 17:57 »
Själv håller jag på att sticka en brudbukett, den är ju fin året om  ;D
Vad festligt, vill du visa bild sen?

Eva77

  • Inlägg: 119
  • Har katt och kycklingar!
    • -
SV: Brudbukett i sutet på juli
« Svar #13 skrivet: 18 mar-12 kl 18:03 »
Ingelavw, tack föt tipsen luktärt skulle man ju kunna så. det växer mycket majs här i närheten men dåligt men blomsterängar.
men jag kanske skulle försöka med en påsa blandase sommarblommor och se vad det ger.

Malines här igen, dofta gott får det gärna göra =)

Mårten gås, det har du så rätt i.

bärplockerskan

  • Inlägg: 78
    • Uppland
SV: Brudbukett i sutet på juli
« Svar #14 skrivet: 19 mar-12 kl 19:01 »
men jag kanske skulle försöka med en påse blandade sommarblommor och se vad det ger.
De där blandade sommarblomfröerna brukar sällan hålla vad de lovar, har jag tyckt. Jag skulle nog inte chansa på enbart en sådan påse när det handlar om en brudbukett. Misstänker att de blandar i lite sämre fröer också, såna som inte går att sälja som egna sorter.

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Brudbukett i sutet på juli
« Svar #15 skrivet: 20 mar-12 kl 10:22 »
Jag håller med *bärplockerskan*,eftersom det ska va till din brudbukett.
Tänkte på jätteblåklint.. dom är vackra tycker jag.. och välsigt tacksamma och blommar ju mer eller mindre hela sommaren.... dom är ju pereeena... så håller du denfri från fröställningarna så blommar den hela sommaren. Om du inte har en egen,så finns det säkert hon nån granne så du kan få en tuva... dom är tacksamma att dela.
NU vet ja ginte var du bor,men är i närheten här så kan du hämta hos mej så fort jorden går att gräva i,lite norr om uppsala
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Eva77

  • Inlägg: 119
  • Har katt och kycklingar!
    • -
SV: Brudbukett i sutet på juli
« Svar #16 skrivet: 20 mar-12 kl 11:19 »
Jag håller med *bärplockerskan*,eftersom det ska va till din brudbukett.
Tänkte på jätteblåklint.. dom är vackra tycker jag.. och välsigt tacksamma och blommar ju mer eller mindre hela sommaren.... dom är ju pereeena... så håller du denfri från fröställningarna så blommar den hela sommaren. Om du inte har en egen,så finns det säkert hon nån granne så du kan få en tuva... dom är tacksamma att dela.
NU vet ja ginte var du bor,men är i närheten här så kan du hämta hos mej så fort jorden går att gräva i,lite norr om uppsala
Ja dom är vackra =)
Jag bor i Skåne.

land-tjej

  • Inlägg: 4
SV: Brudbukett i sutet på juli
« Svar #17 skrivet: 11 jun-12 kl 17:44 »
Vilken kul tråd. Jag ska också gifta mig 28/7 nu i år i en medeltida kyrka utanför Lidköping. Vi bor på landet och jag håller på och odlar mina blommor och kollar vad som kan finna att plocka runt på markerna och i släktens trädgårdar :)...
Det jag tänker mig är:

Hängande revor:
Luktärtor
Revor med ärtor på

Fluff:
Dillkronor
Daggkåpa (så fin skir grön färg)
Brudslöja

Blått:
(vi har blått tema så jag har sått blå blommor...)
Sådda och om det finns blommande vilda då blåklint
Lin

Bryter av:
Olika gräs
Ax

Får se hur planen går, annars fåe man väl köpa till lite i handelsträdgården  ;)

Jogar

  • Gäst
SV: Brudbukett i sutet på juli
« Svar #18 skrivet: 11 jun-12 kl 18:12 »
Stjärnflocka rosa i olika nyanser(eller vitt) blommar hela sommaren. Rosenskära som är ettårig finns i rosa och vitt den oxå.

Missann

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Brudbukett i sutet på juli
« Svar #19 skrivet: 11 jun-12 kl 18:13 »
Jag skulle ha kunnat tänka mig en stor pion. Har själv dubbel vit med rosa stänk i.
Skulle haft gröna blad runt o kanske lite småblommor...
O lite hängande. Murgröna, vintergröna, hängbjörk,...
::)

;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser