Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  intressant länk om jordbruk  (läst 3222 gånger)

Sågaren

• Medelpad
intressant länk om jordbruk
« skrivet: 16 mar-12 kl 22:24 »
naturskyddsföreningens mat och jordbruksnätverk http://matochjordbruksnatverket.wordpress.com/
kan ekologiskt jordbruk mätta världen, ja blir mitt svar på denna fråga.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Kan ekologiskt jordbruk mätta världen?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-12 kl 22:39 »
Den bästa sammanfattningen av argument för att ekologiskt jordbruk kan mätta världen som jag hittat finns på Ekologiska Lantbrukarnas webb. Den heter "Mat åt alla med ekologiskt lantbruk?" och hittas här:

http://www.ekolantbruk.se/snabbafakta
« Senast ändrad: 16 mar-12 kl 22:41 av Anders Skarlind »

Existens?

• Gäst
SV: intressant länk om jordbruk
« Svar #2 skrivet: 16 mar-12 kl 22:59 »
Tyckte mest den studioen byggde på samma argment som brukar föras fram av vegetarianerna här å sidan. och i övrigt var det vaga gissningar om att en skörd på 1 ton/ha i ett u-land skulle öka med hjälp av ekologisk odling. oklart varför, och rätt ologiskt med tanke på att man erkänner att skördarna i högproduktionsländer som Sverige, minskar till kanske 60%.
Även om, mot förmodan, skördarna i u-länderna skulle öka marginellt, så kan det ju omöjligt väga upp skördförlustena i den andra länderna.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 16 mar-12 kl 23:17 »
Det finns en pdf med referenser också.

poze

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 19 mar-12 kl 08:46 »
Debatten är snedvriden. Det är ställt bortom allt tvivel att ekologiskt jordbruk kan och är det enda sättet att säkra en livsmedelsproduktion. måste ormreformera jordbrukspolitik och få fler som brukar jorden.

När enbart pengar är drivkraften i tex Sverige när man lägger om till ekologiskt och köper in blodmjöl och andra "eko" gödningsmedel utifrån och får ogräsharva ett antal gånger extra istället för att spruta tidigt på våren så är det väll självklart att man får en lägre skörd, man kan inte driva ekologiskt lantbruk med konventionella metoder, sorter och tänk.

Största skördarna får man av massa småbrukare som har vilja, kunskap och energi att odla, det går att skala upp i ganska "stora" arealer kanske 50-100 HA utan att det skall bli något problem med dålig koll på jordens väll och ve.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 19 mar-12 kl 08:57 »
Största skördarna får man av massa småbrukare som har vilja, kunskap och energi att odla, det går att skala upp i ganska "stora" arealer kanske 50-100 HA utan att det skall bli något problem med dålig koll på jordens väll och ve.

Har du egen erfarenhet av detta?

F.ö. uppfattar jag trådens uppläggning som länktips o.dyl. snarare än debatt. Debatter för-emot ekojordbruk har vi haft så att i alla fall jag är mätt på dem. Främst denna:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=44868.0

Jag tycker inte de leder så långt. Det blir lätt abstrakt. De konkreta odlingsfrågorna kommer bort. Särskilt om man diskuterar hela världens jordbruk på ett forum inriktat på lokal, småskalig odling främst för eget bruk.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 mar-12 kl 09:39 »
Debatten är snedvriden. Det är ställt bortom allt tvivel att ekologiskt jordbruk kan och är det enda sättet att säkra en livsmedelsproduktion. måste ormreformera jordbrukspolitik och få fler som brukar jorden.

När enbart pengar är drivkraften i tex Sverige när man lägger om till ekologiskt och köper in blodmjöl och andra "eko" gödningsmedel utifrån och får ogräsharva ett antal gånger extra istället för att spruta tidigt på våren så är det väll självklart att man får en lägre skörd, man kan inte driva ekologiskt lantbruk med konventionella metoder, sorter och tänk.

Många märkliga, tvärsäkra påståenden i det inlägget.

Jag tycker det är långt ifrån säkert att ekologisk odling är lösningen på att mätta en befolkning på jorden på 10-15 miljarder människor.

Gamina

« Svar #7 skrivet: 19 mar-12 kl 10:07 »
Jag tycker det är långt ifrån säkert att ekologisk odling är lösningen på att mätta en befolkning på jorden på 10-15 miljarder människor.
Måste vi verkligen bli så många. Är det inte dags att ta tag i att jorden är kraftigt överbefolkad redan idag. Om den här utveckligen fortsätter så kommer det snart bara finnas en djurart, människan, och monokulturer där vi odlar våran mat.
Genbank för Gotlandshöns

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 mar-12 kl 10:13 »
Måste vi verkligen bli så många. Är det inte dags att ta tag i att jorden är kraftigt överbefolkad redan idag. Om den här utveckligen fortsätter så kommer det snart bara finnas en djurart, människan, och monokulturer där vi odlar våran mat.

Tja, den här frågan har vi ju haft uppe många gånger, och för min del stupar det alltid på att det jämt är folk långt bort som inte ska tillåtas leva. Vi här i sverige är så duktiga och fina och föder få barn så här är allt redan bra, men några hundra miljoner kineser borde man väl kunna plocka bort?
Nä, det är inget resonemang som tilltalar mig.

Gamina

« Svar #9 skrivet: 19 mar-12 kl 10:39 »
Det finns väl mellanting mellan att skjuta varnnan kines och att bli 15 miljarder? Global födselkontroll är något det borde jobbas för men det är ingen politiker som vågar ta i det.
Blir vi 15 miljarder så kan vi lika gärna skjuta alla nu direkt för det är mindre plågsammt än den nöd som kommer att uppstå i det läget. Ekosystemet kommer krasha totalt och svälten kommer vara monumental.
Genbank för Gotlandshöns

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 mar-12 kl 11:27 »
Det finns väl mellanting mellan att skjuta varnnan kines och att bli 15 miljarder? Global födselkontroll är något det borde jobbas för men det är ingen politiker som vågar ta i det.
Blir vi 15 miljarder så kan vi lika gärna skjuta alla nu direkt för det är mindre plågsammt än den nöd som kommer att uppstå i det läget. Ekosystemet kommer krasha totalt och svälten kommer vara monumental.

Nej, vem skulle våga föreslå att t.ex slopa barnbidragen för alla barn efter det första? Som det är nu är det ju tvärtom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 1 användare
JohannesE

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser