Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blålusern alfa-alfa  (läst 4355 gånger)

idalinda

Blålusern alfa-alfa
« skrivet: 16 mar-12 kl 21:11 »
Jag groddar gärna alfa-alfa och undrar nu om det är värd att fröodla vinterns groddfröer själv?

Hurdan växt är blålusern?
Hur mycket fröer kan man få en planta/ 10 plantor/ 50 plantor?
Är det värd besväret på en vanlig villatomt där vi odlar redan alla grönsaker överallt?
är det enkelt att plocka fröer, Så som man plockar blommfröer?
Blir det kapslar som behåller fröerna inne eller spricker dom och sprids över marken innan man hinner samla dom?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Blålusern alfa-alfa
« Svar #1 skrivet: 22 mar-12 kl 00:34 »
Blålusern är en vallväxt, släkt med klöver. Den kan bli ganska kraftig och får framför allt efterhand ett kraftigt rotsystem. Den trivs på kalkhaltig jord som är dränerad långt ned, ett par meter eller mer helst, även om det kan gå med mindre. Den är flerårig. Första året ger den nog inte så mycket frö. Fröet sitter i ganska hårda kapslar. Det är inte svåra att repa av för hand, men det kan nog vara svårt att tröska fram fröet. Minns inte riktigt. Mer information kan troligen sökas i litteratur om vallodling och särskilt vallfröodling.

Men till groddning vet jag inte om det ska vara speciella sorter eller speciell odlingsmetodik.

Blålucern är en utmärkt gröngödslingsväxt om man har lämplig jord och vill ha flerårig gröngödsling, men den rotar sig ordentligt där den trivs och kan vara tuff att bryta.
« Senast ändrad: 22 mar-12 kl 00:44 av Anders Skarlind »

idalinda

« Svar #2 skrivet: 22 mar-12 kl 19:25 »
Det låter som jag måste ha lite mer yta innan jag testar
och hitta mer information om växten först också.

Delling

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 06 jul-12 kl 00:43 »
Man kan ju alltid odla ett tjog eller två för att bekanta sig med växten? Offra några goda groddar och sätt fröna i jorden istället, hade för avsikt att pröva själv i år, men det finns så mycket att odla och så lite tid! :)
"Si l'on sait exactement ce qu'on va faire, ā quoi bon le faire?"

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 2 användare
Erik Forsman, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser