Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hon ruvar inte! Vad gör jag!?  (läst 803 gånger)

LinneaKohler

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
Hon ruvar inte! Vad gör jag!?
« skrivet: 15 mar-12 kl 13:39 »
Jag behöver lite hjälp!
Vår ölandsgåshona har ägg som hon inte ruvar på. Hon går med en hane (som hon parat sig med) och en till hona och de är inte stressade eller något annat. Hon har haft ägg innan som hon ruvat och vaktat, men då gick hon helt ensam eller tillsammans med en annan hona. Nu vill hon hellre gå och beta och ta långa promenader och låta äggen ligga kalla i boet.
Vad ska jag göra? Ta bort äggen och se om hon lägger nya eller ska jag låta henne behålla dem?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hon ruvar inte! Vad gör jag!?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-12 kl 13:41 »
Hur många ägg är det? Hur länge är det sedan det första lades?

Jag skulle inte låta en gås ruva redan, det blir bättre resultat om de ruvar när det blivit varmare. Jag ger med flit mina gäss mindre foder på vårvintern, för att fördröja värpstarten. Har fått de första äggen denna veckan, de flesta av gässen har inte börjat värpa ännu.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 3 användare (2 dolda)
fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser