Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avocado planta  (läst 4053 gånger)

HelenN

Avocado planta
« skrivet: 25 okt-06 kl 16:19 »
Hej,
Jag har en jätte fin avocado planta som min dotter och jag har odlat från en sten.  Den har stått i uterummet hela sommaren, men det känns som det är dags att ta in den.  Frågan är, var ska den vara?  Ska den ha ljust, mörkt, kallt, varmt, lite vatten etc.  
Är det någon som har odlat fram en avocado som har lite erfarenhet av dem?
Tack!

Suorja

• Gäst
Re:Avocado planta
« Svar #1 skrivet: 25 okt-06 kl 16:34 »
svalt och ljust runt 10 grader.  väldigt lite vatten.

tipsar jag på..

mina får stå inne under en extra lampa med dom andra exotiska plantorna. Det funkar också.
« Senast ändrad: 25 okt-06 kl 16:36 av Suorja »

HP

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 25 okt-06 kl 17:59 »
Jag hade två som växte till ca två meters höjd(innan jag hurde ut lägenheten några månader- sen var det bara "ved" kvar av dem...)och de stod varmt och ljust-inte direkt sol ljus- och fick massa vatten... Vet inte om det "ska" vara, men de verkade trivas mycket bra!
Annars har jag inte så mycket att komma med....
//HP
If You Run You'll Just Die Tired

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 26 feb-07 kl 07:04 »
lyckades ni å några advokadofrukter ??
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 13 mar-07 kl 07:46 »
Jag har haft en avocadokärna hängande i en burk med vatten och nu efter ganska lång tid har den utvecklat en rot. När är det dags att plantera om den i en kruka? Är det någon som vet?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 13 mar-07 kl 10:25 »
De kräver enligt min erfarenhet ganska mycket vatten och regelbundet. Tycker inte om att torka ut, då dör de lätt. Jag skulle vara försiktig med att dra ned på vattningen på vintern om man inte samtidigt kan sänka temperaturen. Jag tror även att vanligt inomhusklimat är i torraste laget för dem. Men en frisk och frodig grönska blir det så länge man kan hålla dem igång.
Vitaliteten på olika exemplar varierar. Enligt min begränsade erfarenhet så är de som spontant grott inne i frukten är bäst. Brukar vara sprutt i dem. Jag får mina kärnor från livsmedelsbutiken förstås.
Vad jag läst så är avocado en vattenkrävande kultur även utomhus i de klimat där den går att odla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 2 användare (1 dolda)
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser