Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återvinningstips!  (läst 20384 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Återvinningstips!
« Svar #40 skrivet: 09 apr-12 kl 12:05 »
vad är en stumpastake?

En ljusstake konstruerad för att användas för ljusstumpar.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

elisah

• Ångermanland
« Svar #42 skrivet: 18 apr-12 kl 19:46 »
Kom på en sak till som är lite återvinning men mest ett sätt att skippa plastpåsar. Ta en tätvävd stuvbit (eller vaxduk men det har jag inte provat) och sy ett matlådefodral. Helst ganska små marginaler i förållande till lådan så minskar risken att locket åker av. Antingen kan man göra den som ett örngott och slå en gummisnodd runt eller så sy kanal och sätta i ett band.  Först trodde jag tygvarianten inte skulle stå pall alls men vem har varit med om att en plastpåse håller helt tätt om matlådan går upp? Inte jag iallafall. Ofta räcker det att skölja av tygfodralet med jämna mellanrum i ljummet vatten.

Idén är knyckt från en fd arbetskompis som hade en uppsättning fodral i ganska förskräckliga mönster. Han fick alltid ha sin matlåda i fred och behövde inte leta i den överfulla fikarumskylen.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 18 apr-12 kl 19:47 »
Bra idé! :)

elisah

• Ångermanland
« Svar #44 skrivet: 18 apr-12 kl 20:17 »
Bra idé! :)

Jo... egentligen är det väl knappt en idé men ändå något man knappast kommer på av sig själv eftersom man är så inkörd på plast. Försöker få bort så mkt plast och syntet som möjligt, eller åtminstone inte köpa ny plast och det går riktigt bra.  :) Om man bortser från att det är svårt att fly från hyreslägenhetsgolv, dator, överdragskläder, livsmedelsförpackningar... suck.  :-\

harumscarum

• Tänk globalt-agera lokalt
    • Småland
« Svar #45 skrivet: 19 apr-12 kl 05:52 »
Nu har jag inte läst alla tips idag, men vill ändå tipsa om att man kan fläta fina korgar av mjölkpaket när de är uttjänta=) Man använder samma teknik som när man flätar korgar av näver.
vad jag trodde att jag visste visste jag inte men det vet jag nu

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #46 skrivet: 19 apr-12 kl 06:11 »
Nu har jag inte läst alla tips idag, men vill ändå tipsa om att man kan fläta fina korgar av mjölkpaket när de är uttjänta=) Man använder samma teknik som när man flätar korgar av näver.

Åhå, vilken spännande idé! Det skulle jag vilja ha närmare instuktioner på hur man gör...

LimJans

• Dalarna
« Svar #47 skrivet: 19 apr-12 kl 07:56 »

http://syrholen.blogg.se/2012/march/aterbruksslojd.html

Visst är det kul? :)

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #48 skrivet: 07 maj-12 kl 12:40 »
När jag var liten så hade vi en gammal flaska där vi satte ljusstumparna i och lät brinna slut, den blev otroligt vacker med all olika stearin som runnit längs den, ett konstverk med nytta  o:)

Malines här igen

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 07 maj-12 kl 17:10 »
När jag var liten så hade vi en gammal flaska där vi satte ljusstumparna i och lät brinna slut, den blev otroligt vacker med all olika stearin som runnit längs den, ett konstverk med nytta  o:)

Så har jag oxå gjort förut. Nu blir det aldrig av att jag eldar ljus.

fjällan

• Östergötland
« Svar #50 skrivet: 13 okt-12 kl 21:44 »
skulle inte falla mig in att använda rödsprit, brände mig rejält på det i min ungdom, det är ångorna som brinner och dom tänker men inte på, akta er

Jogar

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 12 dec-12 kl 09:21 »
En sida som jag besöker emellanåt:  http://www.recyclart.org/
Mycket trams men också en hel del kul idéer.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 12 dec-12 kl 10:25 »
KUL! Tack för tipset!

vindensbonig

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 12 dec-12 kl 10:41 »

Tips tack. 

Nån tipsade om att tända på rödsprit i en liten sillburk i lilla avlånga luckan längst ner i själva spisen.  Nja måste finnas bättre tips :-\   

Blev betydligt bättre alltihop när sotarn hade varit där :-[ :-[ :-[   men vad kan inte förbättras  ???
Ingen rödsprit  förenat med livsfara  känner en som brann inne tack vare rödspriten vid spis tändning .

jaktfalk

• Jämtland
« Svar #54 skrivet: 06 mar-13 kl 21:55 »
Bra och rolig tråd!

Jag brukar ta vara på tråden från potatissäckarna. Om man lirkar upp ena änden går det sedan att repa upp allt genom att bara dra. Med tråden brukar jag laga kläder eller sy något annat. Potatissäcken sparar jag till förvaring av saker. :)

ardennerfrälst

• Södermanland
« Svar #55 skrivet: 16 apr-13 kl 05:09 »
äggkartor (typ 30 pack) är helt fantastiska att ställa blöta, smutsiga skor på. Kartorna suger upp all blött, och har kvar all skit i de små fördjupningarna

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #56 skrivet: 20 jun-13 kl 19:22 »
Skulle fika med grannen i hans berså och insåg att nån bricka har jag inte här i spenaten.  Så vad tar man jo det ihopfällbara diskstället i trä som jag hittat i nån återvinning.  Och sån bra bricka har jag aldrig haft.  Det går ju trålister över stället och inget skrammel med muggar, mjölk eller kaffetermos.   Det blir ingen traditionell bricka mer här  ;D
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #57 skrivet: 20 jun-13 kl 19:27 »
äggkartor (typ 30 pack) är helt fantastiska att ställa blöta, smutsiga skor på. Kartorna suger upp all blött, och har kvar all skit i de små fördjupningarna
Jag har en plastlåda för försådd och tryckte ner äggkartongstopparna i botten för att slippa jordläckage samtidigt som det borde hålla jorden fuktig.  Innan la jag ner tygtrasor. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser