Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återvinningstips!  (läst 20407 gånger)

Ellinor L

• Ångermanland
SV: Återvinningstips!
« Svar #20 skrivet: 27 mar-12 kl 08:04 »

Toarullar återanvänds som leksaker hos oss. De blir finfina kikare :)
Turkisk youhurt burkarna används till ALLT! Lekhink, förvaring av småsaker, matlåda för soppa, komposthink inne...
Kaffesumpen och det kalla theet hamnar i blomkrukorna.
Gamla tandborstar används till att tvätta överrinningsskydden i badrummen
Ulltröjor som råkat krympa sys om till blöjbyxor
T-shirtar går samma öde till mötes, eller blir uppsugande material i tygbindor eller blir till underkläder

Varg-älva

• Finland
« Svar #21 skrivet: 31 mar-12 kl 16:34 »
Dagstidningssidor rullar jag till krukor för sånt som ska planteras ute sen.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 31 mar-12 kl 23:04 »
jag hade en gammal sängbotten med några små hål i nätbottnen. Numera tjänstgör den som dörr in till hönsavdelningen i vedboden, jag skruvade bara bort gavlarna/benen och satte på gångjärn och en hasp
Västgötamor

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 01 apr-12 kl 15:27 »
Ett problem med att tända i spisen när det varit ett längre uppehåll är att det röker in (minst sagt >:D).  Den bästa lösningen (har de undervisat mig) är att elda längst under i "under spisskåpet" (vet inte vad det heter).  Men för luckan som sitter längst in räcker mina armar inte riktigt till. Och så ser man ju inte och får går på känsel. Jag brukar stoppa dit tidningspapper men skulle behöva nåt som brinner ett längre tag där.
Tips tack. 

Nån tipsade om att tända på rödsprit i en liten sillburk i lilla avlånga luckan längst ner i själva spisen.  Nja måste finnas bättre tips :-\

Tidningspapper plus en eller två toapappersrullar via sotluckan, så långt in du når?

Är det en emaljerad vedspis du har, eller mer gammaldags gjutjärnsspis? Hur långt in mot skorstenen kommer du åt? Knepet är ju att få lite fjutt så att man puttar undan kalluften i skorstenen.

Ett tips som jag såg i ett lite äldre nummer av Åter när jag satt och bläddrade häromdagen är att (om jag inte missminner mig fullständigt) öppna tilluftspjället helt, sen tända vid sotluckan, och så fort det börjar ta sig där tända som vanligt. Jag har inte behövt prova det själv men det borde bli drag så det räcker då, kan man tycka.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Purpurea

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 02 apr-12 kl 19:59 »
Tygbitar klippes i remsor och virkas till runda mattor! Blir snygga, faktiskt.

Såg i en tidning att man kunde stapla tidningar/magasin till lagom höjd, binda om den något litet ex med silvertejp och sedan trä på ett överdrag. Ta daa - en stabil pall! Jag hade nog skippat tyget och lagt ett fårskinn direkt på.

Apropå toarullar, så brukar jag lägga i bös o dyl och tända på. Brinner bra och håller ihop.

Svaret på allt är 42...

Malines här igen

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 02 apr-12 kl 22:34 »
Tygbitar klippes i remsor och virkas till runda mattor! Blir snygga, faktiskt.

:)

Eller väskor och korgar!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #26 skrivet: 02 apr-12 kl 22:51 »
Om man har ljusstumpar och inte eldar upp dem i en stumpastake eller återanvänder dem till ljusstöpning kan man använda dem som braständare. Funkar finfint.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Broberg

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 02 apr-12 kl 22:53 »
Om man har ljusstumpar och inte eldar upp dem i en stumpastake eller återanvänder dem till ljusstöpning kan man använda dem som braständare. Funkar finfint.

Och smörja tröga lådor.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #28 skrivet: 02 apr-12 kl 23:08 »
Och smörja tröga lådor.

För att inte tala om gnisslande kilremmar.
Man kan också använda stearinrester som flussmedel vid mjuklödning.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #29 skrivet: 03 apr-12 kl 00:08 »
Bra med stearin till dåliga blixtlås också :-).

Har mjölktetror till krukor och toarullar till kaninleksaker :-).
//Lina

kbh

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 03 apr-12 kl 00:20 »
Går fint att ha stearinljus stumpar  som valla med .

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #31 skrivet: 04 apr-12 kl 18:10 »
jag hade en gammal sängbotten med några små hål i nätbottnen. Numera tjänstgör den som dörr in till hönsavdelningen i vedboden, jag skruvade bara bort gavlarna/benen och satte på gångjärn och en hasp
Jag hittade en kasserad sängbotten i "kärret" och la den över en sumpig gångstig och sen alla möjliga brådor tvärs över.  Skulle säga att gamla brädor kan man använda till det mesta om inte annat så till fyllning på sunkiga ställen.  Men det gäller att hinna före innan folk tar släpet till tippen eller sätter dit tändstickan på bålet.   Och man kan göra konst av dem också  o:)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

elisah

• Ångermanland
« Svar #32 skrivet: 04 apr-12 kl 20:02 »
Jag hittade en kasserad sängbotten i "kärret" och la den över en sumpig gångstig och sen alla möjliga brådor tvärs över.  Skulle säga att gamla brädor kan man använda till det mesta om inte annat så till fyllning på sunkiga ställen.  Men det gäller att hinna före innan folk tar släpet till tippen eller sätter dit tändstickan på bålet.   Och man kan göra konst av dem också  o:)

Kör saker till tippen gör jag ogärna men samtidigt vore det så otroligt skönt att kunna gå i skogen utan att stöta på sopor överallt. Tidigare verkade det tabu att använda annat än röjningsvirke eller på sin höjd obehandlade plank till jaktpass, avverkningsrastplatser etc. Nu kan man intet ont anande gå rakt ut i storskogen och stöta på en -tv-soffa..! Och ett campingbord..! Vad har detta där att göra kan man undra och vem har orkat släpa dit det men inte bort det? Vissa material bryts ju inte ner, andra bara delvis och kan under tiden vara livsfarliga att trampa igenom både för folk och fä.

Just idag har jag nog slagit rekord i att hitta skräp mitt ute i skogen, var ska man bege sig för att slippa detta undrar jag...

Men jag gissar att du menar sängbotten och brädor på egen tomtmark så jag ska kanske hålla tyst!  ;)

elisah

• Ångermanland
« Svar #33 skrivet: 04 apr-12 kl 20:28 »
För den som inte använt slut på allt tidningspapper finns ett tips till: ogräsbekämpning/ marktäckning.

Gräv bort det översta lagret jord om det finns mkt rotogräs. Eller helst, passa på nu innan det hunnit börja växa. Ta 25-30 sidor dagstidning, blöt i en hink och lägg ut buntarna omlott. På med grus, bark eller ny jord. Ska man odla ovanpå måste rötterna få plats och avrinningen fixas, pappret blir tätare än vad man tror. Har provat detta för både nya och gamla grusgångar och ytor som jag odlat på, direkt eller senare. Vet inte hur länge pappret fyller sin funktion men det har funkat bra åtminstone under de ca 3 år jag hann bevaka det hela. Nedbrytbart material som kan vara gratis om man frågar snällt, inget eller lite ogräs! :D

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #34 skrivet: 04 apr-12 kl 20:44 »
För den som inte använt slut på allt tidningspapper finns ett tips till: ogräsbekämpning/ marktäckning.

Med tanke på att vi har 2-5 dagstidningar om dagen här så har vi så vi kan täcka myyyycket land  ;D
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

LimJans

• Dalarna
« Svar #35 skrivet: 04 apr-12 kl 21:03 »
http://syrholen.blogg.se/2012/march/aterbruksslojd.html

Vad man kan göra av mjölktetror....

elisah

• Ångermanland
« Svar #36 skrivet: 05 apr-12 kl 17:41 »
Med tanke på att vi har 2-5 dagstidningar om dagen här så har vi så vi kan täcka myyyycket land  ;D

Snacka om omvärldsbevakning! Hinner ni läsa alla? ;D Har försökt att minska ner på mitt hushålls sopberg men tidningsapper är alldeles för bra att ha till både det ena och andra. Och när jag slutade prenumerera på div. dagstidningar av miljöskäl så tog jag snabbt igen det med en hel hög andra tidningar som jag varken vill elda upp eller marktäcka med. Så nu läser jag nyheterna på jobbet och ber att få andras returpapper. De andra tidningarna kommer jag nog att behålla ett tag till men ursäktar mig med att de är förhållandevis oskyldig underhållning.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #37 skrivet: 05 apr-12 kl 18:51 »
Vi läser olika tidningar. Men prenumererar inte utan har som lönefôrmån (tidningsbud)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

fleexibusramus

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 09 apr-12 kl 11:57 »
vad är en stumpastake?

Broberg

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 09 apr-12 kl 12:05 »
vad är en stumpastake?

T. ex. en sån här:

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser