Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktighetstid - avvikelser  (läst 14544 gånger)

voortrekker

• Västergötland
Dräktighetstid - avvikelser
« skrivet: 14 mar-12 kl 10:42 »
Förra lamningen var extremt utdragen och det var påfrestande att vara standby i typ tre månader. Testade i år därför baggsele med krita och har nu stenkoll på vilken dag varje tacka betäckts. Ni som testat detta, hur stor avvikelse plus eller minus brukar det vara från 145 dagar? Jag har mina får ute året om med ligghall och vill inte stalla upp dem i lammboxar för tidigt då detta bara stressar dem, men vill samtidigt inte att de ska lamma ute. Hur långt inpå kan jag ha is i magen? Vissa brukar sätta juver 2 veckor innan och andra dagen innan så det är lite opålitligt.

vallhunden

• Västergötland
SV: Dräktighetstid - avvikelser
« Svar #1 skrivet: 14 mar-12 kl 10:54 »
Allt beror på hur noggrann du har varit i att anteckna rätt datum... :o
Har man många får så kan man missa när betäckningen har varit och inte upptäcka det förrän flera dagar försent. Det kan också vara så att tackorna inte "tar sig" förrän på nästa brunst.
Men när jag tittar i mina böcker så diffar det 1-3 dagar på beräknad lammning och nedkomst. (Fast på vissa diffar det mer och jag tror att jag då inte har upptäckt betäckningen, direkt.)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

voortrekker

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 mar-12 kl 10:59 »
Jag har bara 7 tackor som jag kollat varje dag och är ganska säker på att jag har rätt datum. Jag har inte heller sett att någon av dem brunstat om så jag tror att det tog sig på första brunsten för samtliga i år. Har också läst 3 dagar plus eller minus men tar kanske det säkra före det osäkra och stallar upp de tre första i kväll. Trots att det är en vecka kvar...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 mar-12 kl 11:02 »
Min erfarenhet är att om man sätter som i box för tidigt, så håller dom på sig. Dvs dom lammar senare...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

voortrekker

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 mar-12 kl 13:29 »
Intressant... vad brukar du gå på? Förra året gick jag på juvret och det funkade i vissa fall bra men en del tackor hade sprängfyllt juver i två veckor. En annan hade inte juver alls men lammade ute utan förvarning...som tur var var jag hemma och såg det.

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 14 mar-12 kl 13:40 »
Hej. Jag har 8 tackor,de som jag sett bli betäckta har lammat efter 145 dar,i flera år. En tacka gick 146 dar. Här är det dom ragnhöga tackorna som lammar först,oavsett vilken bagge som har betäckt...hitills ??? Första lammet kommer i regel i gruppen,sen lockar jag tackan till lammbox med ettan. Tycker också att det stressar mer att skilja av tacka i box för tidigt
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 14 mar-12 kl 18:19 »
allmogeföreningen har en tabell i sin kalender där man kan se beräknad lammnin om du skriver datum så kan jag titta efter vad det skulle bli på dina enligt den tabellen  :)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Fårtokig

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 mar-12 kl 19:06 »
Hej!
I år för förstå gången scannade vi tackorna o har alltså haft sten koll på "när" (så när som på att han som gjorde det angav 5 & 10 intervall). Jag har  upplevt att de som lammat först gick över några dagar o sen drogs många med som kom lite tidigare. Vi har djur i två stallar o jag tyckte det var likadant på båda ställe.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #8 skrivet: 15 mar-12 kl 09:16 »
Jag brukar inte ställa mina tackor i box förrän de slutar äta, står och tittar "drömmande", börjar krafsa i bädden, "sjunker ner" (det har jag svårt att förklara, jag bara ser det), lägger sig och reser sig växelvis. Det kan ju vara svårt att se för då är det nära. Mina tackor har i alla tider oftast lammat tidigt på morgonen så jag har försökt vara där tidigt.

Förstaggångslammare har jag inte ställt i box förrän de lammat (man bär lammet/lammen så tackan kan följa med och går baklänges till boxen), De blir oftast nervösa om de skiljs från flocken, då avstannar värkarna.
Åsenfår, hundar och katter

voortrekker

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 15 mar-12 kl 09:33 »
Hej igen
Jag skulle nog ha lite mer is i magen om jag hade fåren inne. Då är det inte hela världen om någon skulle lamma. Nu går de ju dock ute året runt och jag har två tackor som inte är helt exemplariska mammor samt ett par förstagångslammare. Vill inte hitta ensamma kalla lamm ute i hagen en morgon.

Jag brukar inte ställa mina tackor i box förrän de slutar äta, står och tittar "drömmande", börjar krafsa i bädden, "sjunker ner" (det har jag svårt att förklara, jag bara ser det), lägger sig och reser sig växelvis. Det kan ju vara svårt att se för då är det nära. Mina tackor har i alla tider oftast lammat tidigt på morgonen så jag har försökt vara där tidigt.

Förstaggångslammare har jag inte ställt i box förrän de lammat (man bär lammet/lammen så tackan kan följa med och går baklänges till boxen), De blir oftast nervösa om de skiljs från flocken, då avstannar värkarna.
Jag förstår vad du menar. Problemet är att jag inte har möjlighet att bevaka dem hela tiden.

allmogeföreningen har en tabell i sin kalender där man kan se beräknad lammnin om du skriver datum så kan jag titta efter vad det skulle bli på dina enligt den tabellen  :)
Tack!
Betäckningsdatum är 20/10, 2/11, 3/11 och 12/11. Jag har fått det till att de första två skall lamma nu den 20/3 om jag räknar 145 dgr?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 15 mar-12 kl 10:04 »
Men kan du inte ta in de som du beräknar ska föda först tillsammans? Eller hur ser dina utrymmen inne ut, det kanske inte funkar?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

voortrekker

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 15 mar-12 kl 10:33 »
Men kan du inte ta in de som du beräknar ska föda först tillsammans? Eller hur ser dina utrymmen inne ut, det kanske inte funkar?
Jag har ett litet "fårhus" som består av 4 - 5  mindre boxar, varje box lagom åt en tacka med lamm. Där är de när de lammar och ett par tre dagar efter om allt går väl. Sedan ut till flocken. Jag lutar åt att boxa upp de tre första i var sin box brevid varandra.
Egentligen är det ju inte hela världen att ställa in dem tidigt, tillslut kommer ju lammen ut  ;). Vet bara att de är lugnare i flocken och jag vill att de ska må bra.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #12 skrivet: 15 mar-12 kl 19:06 »
Betäckningsdatum är 20/10, 2/11, 3/11 och 12/11. Jag har fått det till att de första två skall lamma nu den 20/3 om jag räknar 145 dgr?

20:e oktober = MEDEL 14 mars....MIN 11 mars...MAX 17 mars
2:e November = MEDEL 27 mars....MIN 24  mars...MAX 30 mars
3:e November = MEDEL 28 mars....MIN 25 mars...MAX 31 mars
12:e November = MEDEL 6 April....MIN 3 April....MAX 9 April

Det är skottår i år så jag tror du får lägga till en dag  ;) och första är nära nu  :D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 15 mar-12 kl 19:51 »
Jag tror du stressar tackorna mer ifall du stallar upp dem för tidigt, de kommer bara stå och skrika och vilja ut. Är det inte en möjlighet att låta dem lamma ute? Kollar du dem så ofta du kan så borde du kunna se när det börjar närma sig, och i så fall stalla in tackan då. Ute/ i ligghallen har de ändå utrymme att lamma lite avskilt från flocken?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #14 skrivet: 15 mar-12 kl 20:04 »
Vi hade baggsläpp 25 sept (ungbaggar) och har ännu bara haft en lammande tacka och det var två veckor sen. När kommer resten? Nästan alla ser ju ut som spärrballonger.... Kan nån räkna?

voortrekker

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 16 mar-12 kl 10:06 »
20:e oktober = MEDEL 14 mars....MIN 11 mars...MAX 17 mars
2:e November = MEDEL 27 mars....MIN 24  mars...MAX 30 mars
3:e November = MEDEL 28 mars....MIN 25 mars...MAX 31 mars
12:e November = MEDEL 6 April....MIN 3 April....MAX 9 April

Det är skottår i år så jag tror du får lägga till en dag  ;) och första är nära nu  :D
Hjälp! Lite tidigare än vad jag räknat alltså... tur att det är helg. Inga tecken i morse... matvrak och skuttande barbamammor. Men så var det förra året och vips utan förvaning stod det två små lamm och darrade bland löven. Tack och lov var jag där och lyckades övertyga den något förvirrade tackan att det var hennes. Vilket hon först inte verkade ha en aaaaning om.

voortrekker

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 16 mar-12 kl 10:09 »
Jag tror du stressar tackorna mer ifall du stallar upp dem för tidigt, de kommer bara stå och skrika och vilja ut. Är det inte en möjlighet att låta dem lamma ute? Kollar du dem så ofta du kan så borde du kunna se när det börjar närma sig, och i så fall stalla in tackan då. Ute/ i ligghallen har de ändå utrymme att lamma lite avskilt från flocken?

Jodå, de har bra ligghall och alla möjligheter. Problemet är att jag inte litar på deras modersegenskaper efter förra lamningen (se ovan). Borde kanske tagit bort ett par av dem men ville ge dem en chans till.

voortrekker

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 22 mar-12 kl 10:59 »
Så här gick det.
Stallade upp de tre först beräknade i boxar brevid varandra och lämnade den fjärde boxen öppen för resten av flocken att gå in och ut i. Alla lugna och nöjda efter nån timme. Då ledartackan är i box håller sig hela gänget intill fårhuset och alla är nöjda. I morse 146 dagar efter baggens märkning föddes två fina friska lamm av en förstagångsföderska som visade sig vara en toppenmorsa. Six more to go! Ser fram emot en hektisk vecka då baggen klarade av alla resterande på mindre än fyra dagar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 3 användare
Oskari, Staem, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser