Jaaa,
att jag höll på så länge i fjol var mest för att jag såg att tackan hade mjölk åt alla tre och börjar lammen att äta grönt blir jo mjölken mer och mer tillskott. Jag slapp i alla fall pontus-kostnader och eftersom jag bara höll tackan sprang lammet då mellan mig och mamman för det var jo inte jag som had mjölk i alla fall. Blev inte alls den vanliga flasklamm-effekten och det var skönt. Och tackan är den tamaste nu som finns här så visst kan det har fördelar;) men slitsam var det.
Nu har jag fyra förstföderskor här som ska lamma inom en månad och tar jag bort svarta lammet nu står jag säkert med ett ensam flasklamm av en av den andra tackorna (murphy's law). Så ja, det gäller att överleva 10 dagar.
Lammbar ochflaskor, även lammnäring finns här i beredskap, så klart och jag mjölkade ur tackan innan jag la mig. Hon ska ha så mycket mjölk att hon behöver 2 diande lamm

och diandet blir skön för henne. Så övertalade jag en tacka för några år sedan. Hon förstog efter 3 eller 4 dagar att det var skönt när lammet diade

Ska hålla er uppdaterade.