Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla konserver  (läst 9454 gånger)

Hallstrom

• Blekinge
Gamla konserver
« skrivet: 11 mar-12 kl 13:34 »
Jag hittade i skafferiet ett par burkar rödkål som gick ut i november.
Är det bara att slänga eller kan det gå att äta?

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Gamla konserver
« Svar #1 skrivet: 11 mar-12 kl 13:49 »
Ät  på! Datum för helkonserver säger i stort ingenting. Det kanske har blivit lite sämre färg på rödkålen eftersom det ligger i glasburk va? Annars är det igen fara.

kurt

« Svar #2 skrivet: 11 mar-12 kl 15:59 »
Är det glasburk så är det knappast helkonserv, men det är inget problem att äta om de inte är äldre än så.

Per K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 31 mar-12 kl 09:29 »
Min pappa brukade berätta om när han låg i militären under andra världskriget så åt de konserver (plåt) med pytt-i-panna från första världskriget. .Han brukade poängtera hur god den var  ;). Det var i alla fall inget fel på den för han dog över sextio år senare i en ålder av 88 år.

Sponny

• Star Wars-nörd, modellbyggare men i övrigt normal.
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 03 maj-12 kl 20:16 »
Jag känner igen de där konserverna. När jag gjorde lumpen -94 käkade vi bland annat försvarets helkonserver med vita bönor från början av 70-talet. I runda slängar 20 år gammal mat men väldigt god.

Annars, när det gäller bäst före datum, så lår näsan och smaklökarna bestämma. Luktar det ok? Smakar det ok? Då är det väl oftast ingen fara att äta det.
Homer Simpson: Att försöka är det första steget mot misslyckande." Och jag ger mig inte, vad är det för fel på mig....

kurt

« Svar #5 skrivet: 13 maj-12 kl 05:09 »
Eftersom 500 000 personer matförgiftas varje år, så fungerar det uppenbarligen inte så bra att bara låta näsan och smaklökarna bestämma!

pyromanen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 maj-12 kl 07:28 »

Annars, när det gäller bäst före datum, så lår näsan och smaklökarna bestämma. Luktar det ok? Smakar det ok? Då är det väl oftast ingen fara att äta det.
Funkar på en del saker, t.ex. mjölk o grädde - lätt att få svar om den är sur eller inte och inte farligt att smaka.

Botulinumbakterier lär däremot inte smaka (och dom kan man dö av). Inte jordbakterier heller (t.ex. persilja som inte blivit helt ren från jordbakterier sch som stoppats i en gryta och man äter rester nästa dag).  Nitrat som bildat nitrit (t.ex. maträtter med spenat eller nässlor som inte gått åt med én gång och värms på nästa dag igen..)lär inte heller smaka konstigt. Listeriabakterier och salmonella verkar folk också mumsa i sig utan att deras smak- eller luktsinne varnar. Vi har jämfört med många andra djur ett tämligen dåligt luktsinne, så lita inte för mycket på det!

När det gäller köpta sakere, t.ex. en rödkålsburk som i detta fall så brukar jag titta på: hur lång var hållbarhetemn från början?  Om det t.ex. var 3 år från tillverkning till bäst före - då lär én månad eller 2 knappast göra någon jätteskillnad.  Om det däremot står: äts inom en vecka efter öppning och burken stått i skafferiet ett halvår då äter jag den inte!

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 2 användare
Brofallsmora, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser