Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovering av hönshuset.  (läst 10548 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Renovering av hönshuset.
« Svar #20 skrivet: 13 mar-12 kl 22:48 »
Vanlig masonit skulle duga gott. Och med riktig oljefärg på om man vill.

För övrigt så är även en helt vanlig, obehandlad träyta fullt tvättbar..

Malines här igen

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 13 mar-12 kl 22:54 »
Vanlig masonit skulle duga gott. Och med riktig oljefärg på om man vill.

För övrigt så är även en helt vanlig, obehandlad träyta fullt tvättbar..

Fast det får ju gärna vara utan springor och skrymslen.

Broberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 13 mar-12 kl 23:11 »
Fast det får ju gärna vara utan springor och skrymslen.

Jo. Ville mest poängtera att trä faktiskt tål vatten hur bra som helst, bara det torkar till emellanåt.

tranicos

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 14 mar-12 kl 06:20 »
Sicken oflyt jag har hela tiden. :)

Jag tänkte som så att om man använder tex byggplast i konstruktionen så tätar man ju inne i väggen typ och då hamnar kondenspunkten eller vad det nu kallas i väggen och det ruttnar. Men om man använder tät färg på väggarna hamnar ju tätningen ytterst och kondenspunkten blir alltså utanpå färgen, inuti huset där det sedan kan ventileras bort. Det var så jag tänkte alltså, jag säger inte att det överensstämmer med verkligheten. :)

Stugan är isolerad, men inte särskilt mycket, och värms upp till strax över nollan på vintern men är ouppvärmd på sommaren. På sommaren brukar det vara torrt och fint men på vintern blir det ganska fuktigt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 14 mar-12 kl 06:48 »
Jag kan inte se att det skulle göra någon skillnad för rötan om man har diffusionstät plast eller diffusionstät färg. Om man får en fuktvandring åt fel håll kondenserar fukten lik f-rb-nn-t innanför det täta skiktet så att väggen ruttnar.

Resonemanget förutsätter att man verkligen får en fuktvandring åt fel håll, vilket jag inte vet. Det brukar kunna hända i ouppvärmda utrymmen när det är varmare ute än inne, men det borde inte vara fallet i ett hönshus.

tranicos

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 14 mar-12 kl 06:56 »
För kännedom så är det den här färgen jag använder. Bad- och köksfärg med hög tvättbarhet, men det står inget om att den skulle vara helt tät så det kanske inte är någon större fara.

Jag kan inte se att det skulle göra någon skillnad för rötan om man har diffusionstät plast eller diffusionstät färg. Om man får en fuktvandring åt fel håll kondenserar fukten lik f-rb-nn-t innanför det täta skiktet så att väggen ruttnar.

Resonemanget förutsätter att man verkligen får en fuktvandring åt fel håll, vilket jag inte vet. Det brukar kunna hända i ouppvärmda utrymmen när det är varmare ute än inne, men det borde inte vara fallet i ett hönshus.

Fast det jag menade var ju att plasten är inuti väggen medan färgen är utanpå men det är ju som sagt mina egna teorier så de är inte så mycket att ta fasta på

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #26 skrivet: 14 mar-12 kl 17:57 »
Tranicos, nu har jag mätt min (eller barnens o:)) lekstuga, den blir 1,40x1,60 när isoleringen är på, det är 1,65 i nock och lägre vid väggarna. Ska rusta i vår. ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

tranicos

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 15 mar-12 kl 08:36 »
Tranicos, nu har jag mätt min (eller barnens o:)) lekstuga, den blir 1,40x1,60 när isoleringen är på, det är 1,65 i nock och lägre vid väggarna. Ska rusta i vår. ;D

Vad kul! Jag glömde mäta på min såklart men jag kanske kommer ihåg det tills nästa gång. En lekstuga är precis lagom stor att renovera. Det går så snabbt så det hinner liksom inte bli tråkigt. :)

Till helgen kommer web-kameran upp igen. :)

lena70

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 16 mar-12 kl 07:40 »

Jag inser förresten själv hur menlös och ointressant den här tråden är än så länge men jag hoppas den blir lite roligare längre fram. :-P

Där har du helt FEL, det är jätteintressant, och du inspirerar oss andra..Läser med stort intresse..Gillade din lucka!!

tranicos

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 16 mar-12 kl 09:29 »
Där har du helt FEL, det är jätteintressant, och du inspirerar oss andra..Läser med stort intresse..Gillade din lucka!!

Tack tack! Ni är allt för snälla! :)

Ja, luckan fungerar bra men det var ganska osmart att göra den i plåt. Den blir väldigt kall på vintern så nu ska jag byta ut den mot en i trä istället.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #30 skrivet: 16 mar-12 kl 09:41 »
Tack tack! Ni är allt för snälla! :)

Ja, luckan fungerar bra men det var ganska osmart att göra den i plåt. Den blir väldigt kall på vintern så nu ska jag byta ut den mot en i trä istället.

kul att se!!
Men mer bilder :D kul att se nya lösningar :D

tranicos

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 16 mar-12 kl 10:28 »
kul att se!!
Men mer bilder :D kul att se nya lösningar :D

Det kommer mer bilder så snart det händer något nytt. :) Ska greja en del med stugan i helgen. Den står kvar hos mitt x i väntan på att jag hittar ett nytt hus till mig själv så därför får det blir lite pö om pö. Jag är alltså singel och jävligt vältränad kan jag passa på att hinta alla singeldamer om!  ;D

tranicos

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 16 mar-12 kl 18:20 »
Fasen vilken dålig respons det var på mitt senaste inlägg, hähähä... :)

Såg helt okej ut idag så jag behöver nog inte göra någon mer strykning. Ska ta tag i listerna imorgon tror jag men idag ägnade jag mig åt lite roligare saker. Tog helt sonika och sågade bort en bit av golvlisten och satte dit två brädor med ett lagom stort hål i. Tänkte måla dem i någon annan färg än vitt så det blir lite mer liv i hönshuset. Helt meningslöst naturligtvis men jag tänkte att det kanske kan bli snyggt när det är färdigt. :) Tog en bild innan jag målade brädorna. Har även börjat montera tillbaka elen så imorgon kommer nog webcameran online igen. :)

edit: om ni undrar varför jag fuskat med målningen i hörnet så är det för att jag inte hade rätt verktyg för att montera bort eldosan men jag ska ordna det så småningom. :)
« Senast ändrad: 16 mar-12 kl 18:23 av tranicos »

tranicos

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 17 mar-12 kl 10:34 »
Nu är kameran online igen! :-)

Länk finns i första inlägget.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #34 skrivet: 17 mar-12 kl 11:01 »
ha ha gick in och kollade och det första man ser är en rumpa över hela skärmen ha ha

ser ut att bli fint =) kul att se projekt och få ideer till när vi ska renovera i sommar
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

tranicos

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 17 mar-12 kl 11:43 »
ha ha gick in och kollade och det första man ser är en rumpa över hela skärmen ha ha

ser ut att bli fint =) kul att se projekt och få ideer till när vi ska renovera i sommar

Ajdå. :) Jag målade golvlisterna och gammal skejtare som jag är händer det lätt att brallorna kanar ner en bit. :)

Kameran och lampan uppe igen

Satte upp en ventil. Naturligvis målade jag fönstret under först och sågade hål för ventilen sedan.  ::)

tranicos

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 19 mar-12 kl 18:24 »
Nu är luckan klar!

Nu är det egentligen bara sittpinnar och reden som är kvar att ordna, och silikona alla skarvar.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #37 skrivet: 19 mar-12 kl 19:46 »
MEn vad snyggt det blir! Jag får nog avvakta lite med mitt renoveringsprojekt, för mycket annat att göra på gården för tillfället (kycklingar, föl, trav-licens-kurs med dottern, starthästar, vanligt jobb, studier)! Men när det är dax ska jag kolla in ditt hönshus igen!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

näshulta

• Uppland
« Svar #38 skrivet: 20 mar-12 kl 10:45 »
Jättesnyggt!!

tranicos

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 21 mar-12 kl 16:42 »
Och nu impulsköpte jag precis ett hus med en så pass liten trädgård att jag inte kan flytta med lekstugan dit utan att det ser tokigt ut tror jag. Fast det finns å andra sidan ett litet brygghus intill en bäck som passar ypperligt att bygga hönshus av. Ja, inte bäcken då utan brygghuset. Fiskerätt fick jag med på köpet så nu jag kan fiska kräftor och bäcköring. :)

« Senast ändrad: 21 mar-12 kl 16:44 av tranicos »

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser