Det kan finnas ett ful-trick att ta till, åtminstone för kortvarig "turboknuff": LPG-injection! Jag har läst om detta för länge sedan men nu fann jag det också på Wikipedia när jag sökte efter info om motorgas.
LPG may be used for a supplemental fuel for diesels of all sizes. A gallon of diesel contains 128,700 BTU per US gallon, where propane contains 91,690 BTU per US gallon. If LPG is 30-40% less expensive, there may very well be a saving.
"The above systems add small quantities of LPG with the primary aim of improving economy, but much larger quantities of LPG can be injected in order to increase power. Even at full output a diesel engine runs about 50% lean of stoichiometric to avoid black smoke production, so there is a substantial amount of oxygen in the intake charge which is not consumed in the combustion process. This oxygen is therefore available for the combustion of a substantial addition of LPG resulting in a large increase in power output."
Alltså, man pyser på med en lagom avvägd mängd gasol i insuget medan dieselpumpen jobbar på för fullt. Naturligtvis ökar slitaget på motorn och bränslekostnaden blir sannolikt högre än för en motsvarande turbokonvertering men systemet blir i gengäld enkelt och används det bara i korta etapper kan det ju vara intressant nog.