Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  miljövänliga underkläder  (läst 6289 gånger)

Annika Johansson

• Östergötland
miljövänliga underkläder
« skrivet: 07 mar-12 kl 20:50 »
Jag köper nästan aldrig nya kläder utan hittar det mesta på secondhand eller får av någon.. men underkläder måste man ju köpa nytt tillslut.. Har du hittat en skön modell av trosa i hampa eller annat bra miljö-material? Var?
Strumpor när raggissäsongen är över ( och på jobbet ) behövs oxå.. Funkar hampastrumpor?

Malines här igen

• Gäst
SV: miljövänliga underkläder
« Svar #1 skrivet: 07 mar-12 kl 21:04 »
Minimundus tunna ullstrumpor är helt underbara året om. http://www.minimundus.se/

Malines här igen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 mar-12 kl 21:11 »
Sen vet jag inte om du kollat på ekotextil? http://www.ekotextil.se/ Har dock själv aldrig handlat nåt där.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 07 mar-12 kl 22:53 »
Minimundus tunna ullstrumpor är helt underbara året om. http://www.minimundus.se/

Instämmer till 100%. Även deras lite tjockare ullstrumpor är jättesköna och hållbara.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 07 mar-12 kl 23:00 »
Men hampa då? Snart MÅSTE jag köpa fler trosor och det är så trist att köpa något man aldrig känt strukturen på.. Och bh-beståndet borde kontrolleras..  och jag vill köpa "alternativt". Fan va jobbigt det är ibland.. suck, kanske är en sån dag idag.. gnällig perfektionist?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 mar-12 kl 23:09 »
Men hampa då? Snart MÅSTE jag köpa fler trosor och det är så trist att köpa något man aldrig känt strukturen på.. Och bh-beståndet borde kontrolleras..  och jag vill köpa "alternativt". Fan va jobbigt det är ibland.. suck, kanske är en sån dag idag.. gnällig perfektionist?

Hampa är väl bra, men varför har du snöat in så på det?

Köp testpar. Ett par trosor. Ett par strumpor. Hittar du ngt du gillar, köp 10.

Jag tänker såhär när det gäller miljö och kläder: Hellre riktigt bra kvalité och så ofärgat som möjligt än skitkvalité och massa färg, skit samma om det är ekomärkt eller inte. Ekomärkningen är oftast bara själva ODLINGEN, men det är en löjligt liten del i miljöpåverkan.

Vill du vara riktigt moralsäker syr du egna underkläder av gamla t-shirts, lakan, och annat överblivet trasigt söndertvättat.

tinna.m

• Skåne
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 07 mar-12 kl 23:59 »
Tack Tinna, där är de ju, mina blivande trosor!!!                                         *Skyndar mig tillbaka till hemsidan och shoppar loss!!*

Caroline

• Närke
« Svar #8 skrivet: 31 mar-12 kl 15:27 »
Lindex har ett stort sortiment bh, trosor och strumpor i ekologisk bomull. Dessa är billigare än det mesta man kan hitta i olika internetbutiker. Vet dock inget närmare om själva färgningen och trycket, om detta också är miljövänligt.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 02 apr-12 kl 19:02 »
Lindex har ett stort sortiment bh, trosor och strumpor i ekologisk bomull. Dessa är billigare än det mesta man kan hitta i olika internetbutiker. Vet dock inget närmare om själva färgningen och trycket, om detta också är miljövänligt.
Tack för tipset!  :D
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 03 apr-12 kl 00:04 »
Jag har upplevt att Lindex strumpor i ekobomull har haft sämre hållbarhet än de "vanliga". Deras bastrosor är sköna men släpper lätt i resåren - och hur roligt är det sitta och försöka laga trosor? Köp något par bara och tvätta några gånger innan du köper på dig fler.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #11 skrivet: 03 apr-12 kl 00:32 »
jag kör med woolpowers trosor, underbara och jag väger mycket och är stor så trosor brukar hålla dåligt för dom blir snabbare sliten men woolpowers har hållet bra och sitter skönt och bekvämt. hur miljövänliga dom är etc vet jag inte men vi använder alla deras produkter till oss vuxna och till barnen och kvalitén gör att dom håller länge. fast nu handlar vi direkt ur butiken för vi bor inte långt därifrån.
www.woolpower.se
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Caroline

• Närke
« Svar #12 skrivet: 03 apr-12 kl 10:21 »
Ok, jag har faktiskt inte märkt av att det skulle vara dålig kvalité på lindex ekotrosor och strumpor. Använder nästan bara dessa.  :)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 03 apr-12 kl 13:46 »
Ok, jag har faktiskt inte märkt av att det skulle vara dålig kvalité på lindex ekotrosor och strumpor. Använder nästan bara dessa.  :)

Det kan säkert vara olika hur man sliter kläder och olika mellan olika trosmodeller.
Jag har bara testat deras boxertrosa i basmodell - inget fel på själva tyget men de är konstruerade på ett sådant sätt att de lätt släpper i resåren.

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #14 skrivet: 13 apr-12 kl 08:41 »
Bambu. Trosor & boxer.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17173&plats_id=1270

Hm. Är det inte en miljömässigt väldigt destruktiv process att göra bambu till textil? Även om själva råmaterialet är bra, och odlas på bra vis, så skulle jag ändå vara lite försiktig med att köpa just sån textil...

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 13 apr-12 kl 11:00 »
Hm. Är det inte en miljömässigt väldigt destruktiv process att göra bambu till textil?

Det beror på framställningsprocessen, hanteras kemikalierna på ett bra sätt (dvs inte släpps ut orenat i naturen) är det inget fel på bambutextil. Jämfört med bomull kräver själva grödan väldigt lite. Kan heller inte se att bambu skulle vara värre än viskos/modal/tencel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser