Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket nät i kupbotten?  (läst 8691 gånger)

tinna.m

• Skåne
Vilket nät i kupbotten?
« skrivet: 07 mar-12 kl 11:41 »
Bäst & billigast. Galvat? Rostfritt? Hur tätt? Var hittas det?
Ska göra ett antal bottnar med så mycket nät som möjligt.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

jakobsdal

• Halland
SV: Vilket nät i kupbotten?
« Svar #1 skrivet: 07 mar-12 kl 12:16 »
 Joel Svenssons Vaxfabrik har bra nät. Om du inte har allt för långt så åk dit och du får rätt nät.

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 mar-12 kl 12:18 »
Joel Svenssons Vaxfabrik har bra nät. Om du inte har allt för långt så åk dit och du får rätt nät.
De har flera nät av olika slag. Frågan var vilket sorts nät, inte vilken återförsäljare.

klarre

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 mar-12 kl 12:42 »
LPs biodling har redan färdig klippta nät, jag har köpt det största nätet av honom när jag gör bottnar.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 07 mar-12 kl 13:14 »
Rostfritt är bäst men inte billigast maskvidd ca 2,7mm ;D

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 07 mar-12 kl 18:56 »
Galvat tål inte myrsyra om man behöver behandla med det.

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 mar-12 kl 19:21 »
LPs biodling har redan färdig klippta nät, jag har köpt det största nätet av honom när jag gör bottnar.
Rostfritt är bäst men inte billigast maskvidd ca 2,7mm ;D
2.8mm är LP's. Pris anges, dock inte storlek..
Nån som vet?

klarre

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 07 mar-12 kl 19:42 »
Det står ju på sidan i mm 333*333 eller 360*333.

olof

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 mar-12 kl 19:45 »
Vilken design tänkte du använda? Jag gör dig kanske sällskap och bygger lite bottnar, mina räckte inte i somras.

klarre

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 07 mar-12 kl 19:47 »
Jag vet inte vem du frågar Olof men om det är mig så har jag en jätte lätt konstruktion att bygga som jag tycker är väldigt bra. Jag vet inte om jag har någon bra bild på botten, men jag kan leta lite om du är intresserad.

tinna.m

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 07 mar-12 kl 19:57 »
Vilken design tänkte du använda? Jag gör dig kanske sällskap och bygger lite bottnar, mina räckte inte i somras.
Tänkte räkna ut designen efter måtten på nätet.
Jag gjorde några "snabbottnar" på försommaren när bi'na klasade sig i äpplaträt gång på gång..
Det var 2x4 brädbitar, varav en av tunnare sort som "fluster" fast den inte stack ut så mycket. Fyra bitar som en ram, nät på, fyra bitar med skarvarna förskjutna i förhållande till underliggande. Skruvat resp spikat med spikpistol.

Citera
Jag vet inte vem du frågar Olof men om det är mig så har jag en jätte lätt konstruktion att bygga som jag tycker är väldigt bra. Jag vet inte om jag har någon bra bild på botten, men jag kan leta lite om du är intresserad.
Jomen jatack!  :)

olof

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 07 mar-12 kl 19:57 »
Det får du gärna leta fram. Det var egentligen skrivet åt tinna.m eftersom vi bor nära och vi biodlar en del ihop.

Jag vet inte riktigt vad jag har för önskemål, men en botten som är samma bredd som en nackalåda och inte går utanför vore bättre än nackabotten. Flusteröppningens bredd och höjd ska vara på millimetern lika nacka så jag kan använda samma flusterförminskarlister och stängarlister.

klarre

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 07 mar-12 kl 20:02 »
Så här ser min ut, väldigt enkel att tillverka men funktionell, inga problem att ställa på en vanlig eps låda, eller mina egen tillverkade farrar lådor.

Rolle johansson

• Småland
« Svar #13 skrivet: 07 mar-12 kl 20:21 »
Bäst & billigast. Galvat? Rostfritt? Hur tätt? Var hittas det?

Gå till närmaste plåtslageri dom både bokar o klipper till den storlek du vill ha. :D

tinna.m

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 07 mar-12 kl 20:23 »
Gå till närmaste plåtslageri dom både bokar o klipper till den storlek du vill ha. :D
Så klart! Ska kolla plåtisarna i faggorna! Tack!

tinna.m

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 08 mar-12 kl 11:51 »
Jag vet inte riktigt vad jag har för önskemål, men en botten som är samma bredd som en nackalåda och inte går utanför vore bättre än nackabotten. Flusteröppningens bredd och höjd ska vara på millimetern lika nacka så jag kan använda samma flusterförminskarlister och stängarlister.
Fräsa ur?

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 08 mar-12 kl 12:23 »
... en botten som är samma bredd som en nackalåda ... och höjd ska vara på millimetern lika nacka ...

Halvt "off topic", men kan vara intressant för den som har blandat material.
Tydligen gjordes inte pressformarna exakt lika för Nacka-bottnarna  LN och Langstroth vad gäller ingång.
LN flustret är ca 7-8 mm bredare och ca 1 mm högre vilket är synnerligen irriterande.

mantis777

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 24 aug-12 kl 13:17 »
Så här ser min ut, väldigt enkel att tillverka men funktionell, inga problem att ställa på en vanlig eps låda, eller mina egen tillverkade farrar lådor.

Skall också göra enga bottnar. Den ser ju ganska lätt ut. Funkar den bra eller är det något du skulle göra annorlunda om du bygger en ny? Hur rengör du t ex?
Mvh
/Calle

klarre

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 24 aug-12 kl 23:00 »
Jag har inte ändrat konstruktionen efter denna bild jag tillverkar samma typ nu, har kört två år och det fungerar bra. Det finns inga problem med att rengöra denna, jag tycker det är enklare att rengöra trä än EPS. På våren så brukar jag byta botten på kupan och skakar bort döda bin och eventuellt kör med kup kniven om det behövs på botten.

mantis777

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 26 aug-12 kl 08:05 »
Jag har inte ändrat konstruktionen efter denna bild jag tillverkar samma typ nu, har kört två år och det fungerar bra. Det finns inga problem med att rengöra denna, jag tycker det är enklare att rengöra trä än EPS. På våren så brukar jag byta botten på kupan och skakar bort döda bin och eventuellt kör med kup kniven om det behövs på botten.

Har du lust att beskriva lite mer ingående hur de är gjorda? Är flusterbrädan sluttande?

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser