Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammkött  (läst 11023 gånger)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Lammkött
« Svar #20 skrivet: 15 nov-06 kl 01:09 »
Grimla, hur är det möjligt att du inte kan ta mer betalt?

Jag bor på landet i Norrland  ;D

mvh /Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Lammkött
« Svar #21 skrivet: 12 mar-07 kl 14:23 »
Jag funderar på om jag ska slakta lokalt och sälja köttet till bekanta, ev. sätta in en annons.
Dels undrar jag om det finns något regelverk runt det här, typ hur mycket man får sälja själv, hygienkrav, eller något åt det hållet?

Sedan undrar jag förstås vad det finns efterfrågan på? Är det hela "lammlådor" som gäller? Vad tar man i så fall betalt för det?

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Lammkött
« Svar #22 skrivet: 12 mar-07 kl 15:49 »
Hej Det finns tydliga hygienregler utformade av livsmedelsverket. Det är i princip slakteritvång på får och lamm. Det innebär att man får inte sälja hemslaktat kött. Det ska konsumeras inom hushållet. Man tycker att konsumenterna tryggt ska kunna köpa svenskt kött. Djuren ska vara veterinärbesiktigade före slakt och sedan sker en ytterligare en noggrann besiktning av den flådda slaktkroppen samt av inre organ.

(Förr i tiden fanns det i vissa kommuner en besiktningsbyrå, ofta i anslutning till ett slakteri, dit man kunde åka och får sina hemslaktade kroppar besiktigade.)

Om du har någon större fårägare i närheten kanske du kan samarbeta med den. Låt din värd få kontraktstillägget och du kan få det som blir över. Vill du sälja själv är det nog bäst att hitta ett mindre slakteri som ägnar sig åt legoslakt. Problemet brukar vara att besiktnings/slaktkostnaderna blir höra och även dina transportkostnader.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Lammkött
« Svar #23 skrivet: 13 mar-07 kl 10:43 »
Jag mailade livsmedelsverket för att kolla, för säkerhets skull..

Jag var nog lite otydlig, men tanken är alltså att köra lammen (och ev. några kalvar) till det lokala slakteriet själv, och få dem kontrollslaktade och köttet färdigpackat i lådor, typ ett halvt eller helt lamm. (Det är bara 4-5 mil dit.)

Innan dess tänkte jag annonsera i lokalpressen för att ta upp beställningar och se vilket intresse det finns. Det jag funderar mest på är vilken prisnivå man ska lägga sig på. Jag har försökt leta runt på nätet efter motsvarande, men inte hittat så mycket. Det varierar ju säkert geografiskt också.
« Senast ändrad: 13 mar-07 kl 11:53 av Falin »

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Lammkött
« Svar #24 skrivet: 13 mar-07 kl 17:15 »
Kolla på Roslagslamm jag har för mig att det var flera som hade priser med på den sidan.
Du bör också räkna på priset så att det inte går back. Utgå från vad du kan få för lammen om du säljer til ett slakteri. lägg till slakt- o styckningskostnader + transport av levande lamm och hämtning av köttet. Så har du kanske annonskostnader och andra kostnader i samband med försäljningen. Sist men inte minst kommer momsen på 12 % till. Ett räkneexempel: 5 lamm slaktas vid samma tillfälle o väger 15 kg i snitt.
Slakteriet tar 350 för slakt o styckning per lamm. Din transportkostnad blir för 20 mil ca 500 kr, annonsen kostar 100. Det blir sammanlagda kostnader på 2350:- för enkelhets skull räknar vi med att momsen ingår. Lamen ger 75 kg kött och du har kostnader på drygt 30 kr / kg. För att motsvara det man får på hösten inkl moms från ett slakteri måste ditt utpris bli strax över 60 kr, vill du därutöver har ngt betalt för eget arbete får du lägga til mera. Det blir naturligvis lägre kostnader ju fler lamm man slaktar vid samma tillfälle. Kan du få med en hyfsat stor kalv kan det förbättra kalkylen avsevärt. Kolla först vad slakteriet vill ha för sina tjänster och glöm inte att slakteriet alltid lägger til 25 % moms.

Det kan även vra intressant hur dom hanterar skinnen. Det brukar vara svårt att få bra råskinnhantering på små slakterier eftersom de så sällan har kunskaper nog om
rätt flåteknik och kylning, sträckning, saltning, förvaring och packning.

För min del betyder skinnvärdet lika mycket som köttet och det lilla slakteriet som finns i närheten utgör tyvärr inget alternativ.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Lammkött
« Svar #25 skrivet: 14 mar-07 kl 09:16 »
Tack för ett jättebra svar, Henning!  :)

Jag ska kolla upp hur det är med skinnen, för dem vill jag ta vara på. Ett alternativ för mig är att få djuren transporterade till det stora slakteriet, men det känns bättre att göra det lokalt om det är möjligt.

gunnar_S

  • Gäst
Re:Lammkött
« Svar #26 skrivet: 14 mar-07 kl 15:20 »
Hej alla,

lamm som går ute och betar ( ekologiskt ) och närproducerat ska ju inbringa ett HÖGRE pris. Ni måste tänka om alla som postat här.

jag tar 35 kr/kilot för självservice dvs kunden kommer och slaktar själv.

Jag tar 55 kronor kilot för hel och halvfall.

Allt annat betydligt dyrare.

ICA sålde lammracks för 200kr/kilot i höstas och det var från NZ!!!

Kunder är framförallt medvetna människor typ lärare, tjänstemän osv.

Allt säljs på ingen marknadsföring.

Slakta kan ju göra ungefär som rådjur. Huvud och inälvor är delikatesser för
spanska, arabiska  och Afrikanska kunder.

Sälj inte för billigt!!!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Lammkött
« Svar #27 skrivet: 14 mar-07 kl 15:29 »
Men jag är inte intresserad av att någon kommer och slaktar hos mig. Jag tänker följa det regelverk som finns.


gunnar_S

  • Gäst
Re:Lammkött
« Svar #28 skrivet: 14 mar-07 kl 16:53 »
Då ska du ta ännu mer betalt.  8)

gunnar_S

  • Gäst
Re:Lammkött
« Svar #29 skrivet: 14 mar-07 kl 19:38 »
Saxat från tidningen småbrukaren! Läs och begrunda alla!

[i]Rånad av Swedish Meats
 
En upprörd Magnus Gustafsson i Sollebrunn ringer när han just fått avräkningen för 1 får och 5 lamm till Swedish Meats i Skara. För de sex djuren har han fått sammanlagt 162 kronor. Det är inget mindre än ett rån säger Magnus.
För fåret som vägde 22 kg fick han 1:80/kg, för två lamm på ca 13 kg fick han 7 kr/kg. För två lamm på ca 12 kg fick han noll kronor och för det minsta fick han betala 4 kr/kg.
Slaktdjuren var av Guterasen som är småväxta men betingar ändå i affären ett pris på minst 60 kr kilot.
Till detta så avdrag för besiktning, avgift till Svensk Köttinformation, slakteriets djurhälsovårds- och kadaveravgift.
När Swedish Meats tagit sitt återstår 135 kronor för ett års arbete, omsorg och foder till sex får/lamm.  
[/i]

skruvmejsel

  • Gäst
Re:Lammkött
« Svar #30 skrivet: 14 mar-07 kl 20:12 »
Saxat från tidningen småbrukaren! Läs och begrunda alla!

[i]Rånad av Swedish Meats
 
En upprörd Magnus Gustafsson i Sollebrunn ringer när han just fått avräkningen för 1 får och 5 lamm till Swedish Meats i Skara. För de sex djuren har han fått sammanlagt 162 kronor. Det är inget mindre än ett rån säger Magnus.
För fåret som vägde 22 kg fick han 1:80/kg, för två lamm på ca 13 kg fick han 7 kr/kg. För två lamm på ca 12 kg fick han noll kronor och för det minsta fick han betala 4 kr/kg.
Slaktdjuren var av Guterasen som är småväxta men betingar ändå i affären ett pris på minst 60 kr kilot.
Till detta så avdrag för besiktning, avgift till Svensk Köttinformation, slakteriets djurhälsovårds- och kadaveravgift.
När Swedish Meats tagit sitt återstår 135 kronor för ett års arbete, omsorg och foder till sex får/lamm.  
[/i]

va? jag trodde man fick tusenlappar när man slaktar djur?

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Lammkött
« Svar #31 skrivet: 14 mar-07 kl 20:43 »
Med fel vikt eller fel fettklass blir det = 0:- på Får.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

skruvmejsel

  • Gäst
Re:Lammkött
« Svar #32 skrivet: 14 mar-07 kl 20:52 »
Med fel vikt eller fel fettklass blir det = 0:- på Får.


men vaddå FEL vikt? får dem inte väga vad som helst?
(jag vet inget om slakt som sagt,haha, det rimmade)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Lammkött
« Svar #33 skrivet: 14 mar-07 kl 21:43 »
va? jag trodde man fick tusenlappar när man slaktar djur?

Ja, allt är inte som man tror. För någon tid sedan talte jag men en man som lämnat 14 lamm, och fick 80 kr för dem.

Edgar

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Lammkött
« Svar #34 skrivet: 14 mar-07 kl 22:09 »
men vaddå FEL vikt? får dem inte väga vad som helst?
Absolut inte! om du vill få betalt för dem  ;)

Det skall vara rätt vikt - rätt fett % i slaktkroppen- och rätt form på slaktkroppen!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gunnar_S

  • Gäst
Re:Lammkött
« Svar #35 skrivet: 15 mar-07 kl 08:30 »
Hej alla,

Det är ju här som Swedish meat tänker fel. I och med att de fortfarande tänker
som en sovjetisk planekonomsikt slakteri så tänker dom inte i kunder och kundnytta.

ett lamm på 10-13 kilo är en delikatess i spanien där dom äter hela djuret inklusive
hjärnan. i Sverige bor 10% invandrare och 300000 med islam som religion. Det är en stor kundgrupp.

För konsumenten spelar det ju inte någon roll om lammet är felbyggt, köttet smakar
lika.

i och med att det var torrsommar i år så blev mina lamm väldigt olika i vikt. Jag hade gäster som har fött upp lamm i Colorado dvs tusentals får på samma ranch. Han hade aldirg smakat en så god lammgryta och då var det med delar från någon av
dessa knytten.

Enligt mig enda sättet att få någon ekonomi i detta är att ha mer kontroll över
hela kedjan till slutkund dvs idagsläget låta något slakteri legoslakta och sedan
stycka själv och sälja.

Dvs som hemsidan anbefaller alternativ! ;)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Lammkött
« Svar #36 skrivet: 15 mar-07 kl 08:41 »
Ja, allt är inte som man tror. För någon tid sedan talte jag men en man som lämnat 14 lamm, och fick 80 kr för dem.

Edgar

Hade han ingen våg?

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Lammkött
« Svar #37 skrivet: 15 mar-07 kl 08:59 »
Hej alla,

Det är ju här som Swedish meat tänker fel. I och med att de fortfarande tänker
som en sovjetisk planekonomsikt slakteri så tänker dom inte i kunder och kundnytta.

ett lamm på 10-13 kilo är en delikatess i spanien där dom äter hela djuret inklusive
hjärnan. i Sverige bor 10% invandrare och 300000 med islam som religion. Det är en stor kundgrupp.

Inte för att jag vill försvara SM i alla lägen men lite bakgrundsfakta är på sin plats. Det betalningssystem med hård prisstyrning till vikt mellan 16 o 23 kg 'är bl.a.ett resultat av omfattande marknadsundersökningar som med många fårägares hjälp genomfördes i butiker över hela landet för ca 10 år sedan. Ny Zealändarna är smarta nog att sälja samma storlek på lamm till oss. De har den fördelen med sin enorma produktion att de kan välja att sälja 18 kilos lamm till oss och 13 kilos till Spanien.

I Sverige har vi förhållandevis höga slakt- och transportkostnader. Det kostar lika mycket att slakta ett lamm som ger 10 kg kött som ett som ger 18 kg.. Per kg kött blir det dock en avsevärd skillnad. I sydeuropa har man lägre kostnader bl.a. beroende på lägre krav på djurskydd under transporter.
Jag har mer förståelse för att lamm som inte är värda mer än slaktkostnaden inte betalas för än att priset vänder vid 23 kg. Lammälskare som jag tycker knappast att bitarna kan bli för stora... ;D

gunnar_S

  • Gäst
Re:Lammkött
« Svar #38 skrivet: 15 mar-07 kl 09:14 »
Hej!

Jag träffade Swedish meats VD förra våren strax innan han fick sparken från jobbet.
Han tyckte att Scan var det ultimata varumärket på den svenska köttmarknaden.
det säger en hel del om deras kontakt med konsumenterna.  :-\

dom skulle ju tex. lätt kunna ha några gammaldags affärer med manuell styckning
i storstäderna för att komma runt oligopolet med ICA och konsum.
sälja direkt till konsument osv osv men icke. Storpack och standard.

Titta på Ingelsta kalkon, skebo herrgård osv osv.  Dom har fattat detta.  ;D


Henning

  • Inlägg: 706
Re:Lammkött
« Svar #39 skrivet: 15 mar-07 kl 09:32 »
Gunnar, nu glider du. Du anklagade SM för att inte betala tillräckligt för de små lammkropparna. Även de förbilder som du anger och som jag också beundrar måste ta hänsyn till att kostnaderna är högre för små kroppar. Du skrev att köttet från små och stora kroppar smakar lika. Menar du att små lamm  har ett högre värde per kilo eller att alla led utom bonden ska tjäna mindre på dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 1 användare
ecolina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser