Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammkött  (läst 11013 gånger)

gunnar_S

  • Gäst
Re:Lammkött
« Svar #40 skrivet: 15 mar-07 kl 09:39 »
Nej det menar jag inte, men deras prissättning är inte linjär den är ju i princip
så att du lbir skyldig SM pengar om du lämnar in ett för litet lamm och även du
vet ju att alla tackor som lämnas in och som man får 7 kr/kilot för blir lammkorv
för 80 kronor/kilot.

Att SM har haft lönsmhetsproblem kan ju inte bero på att dom betalat bönderna för mycket pengar.

Tittar du på detta på nationell nivå så har 39% självförsjning på lamm. 50% på nöt
90 på gris osv osv. Danmark har en grisexport på 30 miljarder  per år,
Holland, detta pytteland exporterar kyckling osv osv.

Vi har ju marken för extensivt bete = naturligt ekologiskt. Varför ska vi låta vårt landskap växa igen till förmån för intensivt jordbruk i centraleuropa?

En stor bov i dramat är SM som har i princip monopol.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Lammkött
« Svar #41 skrivet: 15 mar-07 kl 09:51 »
Jag skulle hellre se att en grundkostnad mostvarande de fasta kostnaderna dras av på alla slaktade lamm. Därutöver kunde betalningen vara linjär. håller helt med om att betalningen för tackor är rena rånet. Det finns fina exempel på bra försäljning av tackkött där nettot til bonden blivit 1000 kr/tacka. Den hyllan tycker dock inte SM är lönt att ägna sig åt utan slumpar bort fårköttet till glada invandrare.

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Lammkött
« Svar #42 skrivet: 15 mar-07 kl 13:36 »
Jag skulle hellre se att en grundkostnad mostvarande de fasta kostnaderna dras av på alla slaktade lamm. Därutöver kunde betalningen vara linjär. håller helt med om att betalningen för tackor är rena rånet. Det finns fina exempel på bra försäljning av tackkött där nettot til bonden blivit 1000 kr/tacka. Den hyllan tycker dock inte SM är lönt att ägna sig åt utan slumpar bort fårköttet till glada invandrare.

Det finns nog all anledning att vara kritisk mot SM ledning på många punkter, kanske dock inte i första hand prissättningen av lamm och får. Vad jag förstår är kostnaden för att slakta lamm i stort sett oberoende av lammets storlek. Det samma gäller rimligen även för styckningen. Det skulle innebära att den linjära delen av Hennings modell skulle bli ganska liten. Små lamm skulle även i en sådan modell få ett mycket lågt kilopris, vilket ockå är rimligt om man inte kan ta ut ett merpris för dessa som kompenserar merkostnaderna. Att ha samma pris per kilo oberoende av djurens storlek innebär annars bara att de som levererar lamm i "rätt" storlek får bekosta slakten för de som levererar väldigt små lamm. Det är väl inte rimligt. Vi levererar inte till SM, men det är ändå viktigt att ha rätt storlek på lammen för att få hyggligt betalt.

gunnar_S

  • Gäst
Re:Lammkött
« Svar #43 skrivet: 15 mar-07 kl 14:09 »

 Det är helt riktigt som ovanstående säger men det som SM inte fattat är
marknaden. Enligt dom ska allt ner i samma förpackning.

Ta tex. alla deras kvalitetsintervall på kött. när såg du senast samma märkning
i butiken?

Vad är felet med att ha delikatess butiker för kött i större städer som drivs av SM
eller på franshise basis?

Eller fabriksförsäljning av tex. små lamm?

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Lammkött
« Svar #44 skrivet: 15 mar-07 kl 15:20 »
Kolla först vad slakteriet vill ha för sina tjänster och glöm inte att slakteriet alltid lägger til 25 % moms.


Lamm: 240 kr/kg + moms
Mellankalv: 8 kr/kg + moms
 :o

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Lammkött
« Svar #45 skrivet: 15 mar-07 kl 16:35 »
240:-/st menar du naturligtvis och med momsen blir det 300 :-.  Du ser att slaktkostnaden för mellankalv bara blir hälften. Får du lammköttet hängt, styckat och förpackat i lådor tycker jag det är ett bra pris. Det är dock inte lätt som många tror att göra pengar på köttförsäljning. Om man har tillgång till godkända lokaler och vill jobba lite mer med förädlingen kan det gå riktigt bra om man bor på "rätt" ställe.

Det finns de som fryser ner lämpliga delar och säljer som grillskivor på sommaren. Andra säljer rökta fårlår och fårbogar och får ut ett bra pris för dem.

Jag har aldrig sett färdiglagade frysta snabbmatsrätter med lamm men jag tror det skulle gå fint att sälja.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Lammkött
« Svar #46 skrivet: 16 mar-07 kl 12:32 »
Ja, per st, förstås. Lite väl saftigt annars...  ;D Jag ska ringa och prata vidare, men som jag förstod det var det inkl styckning. Kostnaden för kartonger tillkom.

Den stora fördelen som jag ser det är att jag själv kan köra lammen direkt till slakt, utan att de behöver åka omvägar med stora lastbilen. Och att det inte är så viktigt hur de klassar sig.

Jag har sett dem som säljer grillådor, och det är kanske ingen dum idé, framförallt om man kan kombinera det med kalv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 3 användare
ärt, Gröfre Slissing, Freddy Rindehed

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser