Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tänkta kostnader i ett framtida husvagnsboende!  (läst 6066 gånger)

Gnovald

• Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
Tänkta kostnader i ett framtida husvagnsboende!
« skrivet: 05 mar-12 kl 21:00 »
Hej,

Jag planerar att inom ett par år bo i en egenbyggd husvagn på min egna lilla tomt och leva på självhushållning.

Det jag försöker göra nu är att skaffa mig en uppfattning om vad det kan komma att kosta i rörliga och fasta utgifter/kostnader med ett sådant boende.

I första hand undrar jag vad exempelvis vad en "normal" sophämtningsavgiften ligger på. Men även tömning av en trekammarbrunn? Kostar det att ha en brevlåda?

Jag planerar att ha solceller, vindsnurra och en luftsolfångare. Gas och vedspis för matlagning och uppvärmning på vintern. Vad kostar ved om man inte har skog själv?

/Andreas

Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Tänkta kostnader i ett framtida husvagnsboende!
« Svar #1 skrivet: 05 mar-12 kl 21:13 »
Jag tror du får börja med ett byggnadslov, men det är ju en 1-gångs-kostnad.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Skogsola

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 mar-12 kl 21:22 »
Bygglov behöver du inte om du inte ställer den på en villatomt mitt i stan. Dina sopor fraktar du själv till en återvinningsstation förutom organiskt avfall som du gräver ner intill din latringrop. Postlåda kan du snickra en annars så kostar de en hundring. Trekammarbrunn?

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #3 skrivet: 05 mar-12 kl 22:00 »
Jag tänker bara nu på driftskostnader, alltså inte byggkostnader, eller köpsumman för tomten, eller eventuellt bygglov och andra sådana engångskostnader (allt det har jag i en annan budget).

Nu ville jag som sagt undersöka och ta reda för planeringens skull (eftersom jag inte har någon aning om vad sådana här saker kan kosta) vad det kan kosta att "driva" tomten. Jag repeterar:

Sophämtning? Har hört att det en del kommuner har krav på att alla fastigheter har sophämtning, så man måste betala.

Trekammarbrunn är alltså ett avloppssystem som måste tömmas med slamsugning. Vad kostar en sån?

Kompost? Jag har även hört att det kan finnas krav från en del kommuner att om man har mulltoa så måste man ha hämtning på det (man får alltså inte kompostera det själv) och då kostar hämtningen såklart.

Ved? Om jag ska värma upp med ved på vintern, vad kostar ved? Alltså om man köper all veden på en gång (exempel på pall) vad är gängse priser idag.

Det finns säkert andra, idag, okända kostnader, men det är dessa jag kommer på just nu.

Tacksam för all hjälp med detta.

/Andreas

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 05 mar-12 kl 22:14 »
I min kommun måste alla ha sophämtning, jag bet för minsta tunnan 1200 om året tror jag... men då har jag en kompost och de drar de av för...

Min trekamarbrunn tömmer jag en gång om året det är ochså ett krav, kostar 1800. de lägger på 19kr per m slang de måste dra ut, om det överstiger visst antal meter.

Lättat är vell att gå in på hemsidas på den kommun du tänker att bosätta dig i, kolla på deras avgifter för det varierar väldeliga. Jag har nu fått reda på att de tänker förbjuda min nuvarande septi tank så det är bara att hostaupp 150 tusen o göra en ny anordning. Kolla det ochså!!! Så det inte kommer som en överraskning.
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Fridur

• Halland
« Svar #5 skrivet: 05 mar-12 kl 22:17 »
200kr kubiken på pall o klyven, tror jag att jag bet sisst ;D fin björk ved.
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Fridur

• Halland
« Svar #6 skrivet: 05 mar-12 kl 22:18 »
200kr kubiken på pall o klyven, tror jag att jag bet sisst ;D fin björk ved.

Jag menar oklyven alltså... ;)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #7 skrivet: 05 mar-12 kl 22:19 »
Jag fick bråka en hel del med min kommun om att kompostera mitt skit men det gick efter lite brevväxlande och förklaringar så det kan vara värt att bråka med dom. :) Trekammarbrunn verkar onödigt om du vill komma billigt undan. Kompostera allt som går och använd på odlingarna.

Vedpris varierar en del som allt annat men i Uppsala betalar vi 500kr kubik kluven och torr har jag för mig. Går inte många kubik i ett så litet boende men det beror ju på isolering och komfortkrav förstås.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Skogsola

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 mar-12 kl 23:19 »
 Skriv dig hos någon anhörig med c/o adress och tala inte om för alla myndigheter som finns var du egentligen bor så slipper du en massa problem. Bor man i husvagn så är det inte för att betala alla avgifter som en villaägare har.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #9 skrivet: 06 mar-12 kl 06:10 »
Skriv dig hos någon anhörig med c/o adress

Box kan vara smidigt om man inte har anhörig i närheten, eller vill att de ska ha tillgång till ens post.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #10 skrivet: 06 mar-12 kl 10:40 »
Tack för alla svar,

Jag tänkte också på att ringa kommunen dit jag flyttar, när jag väl kommer så långt i planeringen. Dit är det ett par år, så jag får vänta med det. Vet inte heller var jag kommer flytta till ännu så...

Att skriva sig hos en släkting eller en vän kan vara ett alternativ, eller ha en postbox på postkontoret (eller privat om det finns).

När det gäller att kringgå en del av reglerna eller kostnaderna så är jag i dagsläget ambivalent, men tack för alla tips.

/Andreas

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 06 mar-12 kl 18:32 »
Min trekamarbrunn tömmer jag en gång om året det är ochså ett krav, kostar 1800. de lägger på 19kr per m slang de måste dra ut, om det överstiger visst antal meter.
Det lät väldigt dyrt, har fått sketbrunnen deltömd (som det så vackert heter) rätt nyligen, och det kostade c:a 500. Å andra sidan skrev du länge ner i inlägget att du hade en septiktank, så det kanske var tömningen av den du åsyftade? En tank rymmer ett antal kubikmeter, och det kostar kulor att få tömt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #12 skrivet: 06 mar-12 kl 19:05 »
Om jag har fattar rätt så är en septiktank bara för toalettavfall, medan en trekammarbrunn är till för gråvattnet från resten av hushållet.

Ska båda "systemen" tömmas med en slamsugare?

Då jag kör 100% miljövänligt och ekologiskt redan idag så jag inga onaturliga föroreningar i avloppet (som fosfor från tvättmedel). Behöver jag ens ha en trekammarbrunn? Det kanske räcker med att bara filtrera gråvattnet i trädgården.

/Andreas

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 06 mar-12 kl 19:10 »
Kolla med kommunen där din tomt ligger, det är enda sättet att få reda på vilka sätt att lösa avloppet som kan bli godkända.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #14 skrivet: 06 mar-12 kl 19:12 »
Kolla med kommunen där din tomt ligger, det är enda sättet att få reda på vilka sätt att lösa avloppet som kan bli godkända.

Jo jag ska som sagt göra det när det väl blir tid för det och jag vet vilken kommun jag flyttar till.

/Andreas

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 06 mar-12 kl 19:20 »
Jo jag ska som sagt göra det när det väl blir tid för det och jag vet vilken kommun jag flyttar till.

/Andreas
Ok, det blir ju svårare om man inte vet vilken kommun det är... Men kommunerna har olika regler, och reglerna är också olika för olika tomter inom kommunen, så det går inte att svara på frågan utan att veta vilken tomt det gäller.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #16 skrivet: 06 mar-12 kl 19:20 »
Just vad jag tänkte säga!  :)

Box kan vara smidigt om man inte har anhörig i närheten, eller vill att de ska ha tillgång till ens post.
Mig veterligt får inte privatpersoner hyra postbox längre.  Men om Du nu bor där någotsånär officiellt, så är Postens fina Lantbrevbärarservice än så länge gratis!  Än så länge ...  :P

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #17 skrivet: 08 mar-12 kl 20:13 »
Mig veterligt får inte privatpersoner hyra postbox längre.  Men om Du nu bor där någotsånär officiellt, så är Postens fina Lantbrevbärarservice än så länge gratis!  Än så länge ...  :P

Det är tillgång och efterfrågan som bestämmer om man kan ha den möjligheten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 09 mar-12 kl 09:21 »
Om jag har fattar rätt så är en septiktank bara för toalettavfall, medan en trekammarbrunn är till för gråvattnet från resten av hushållet.

Ska båda "systemen" tömmas med en slamsugare?

Då jag kör 100% miljövänligt och ekologiskt redan idag så jag inga onaturliga föroreningar i avloppet (som fosfor från tvättmedel). Behöver jag ens ha en trekammarbrunn? Det kanske räcker med att bara filtrera gråvattnet i trädgården.

/Andreas
Det där är väldigt olika från plats till plats, som du redan fått höra. En septiktank är en sluten tank där avloppsvatten (sket- och/eller BDT-vatten) rinner ner, inget rinner ut, så när tanken som rymmer några kubikmeter som regel är full, måste den tömmas av slambilen. Vissa har bara en tank, eftersom kommunen anser det olämpligt med annat avlopp p g a markförhållanden eller vattenskyddsområde eller liknande.
En trekammarbrunn är en slamavskiljare för sket- och/eller BDT-vatten, avloppsvattnet rinner in i brunnen och det näringsrika vattnet rinner ut i en infiltration (eller ett dike om det är en äldre variant :P ), den fasta sketen blir kvar i brunnen och det är den som slambilen måste komma och suga ur en gång om året.

Tvättmedel med fosfater i säljs inte längre, så där är vi alla lika miljövänliga.
Gör dig själv en tjänst och tala inte om för någon kommunal tjänsteman att du tänker "filtrera gråvattnet i trädgården", de uppskattar inte sånt o:) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 09 mar-12 kl 09:26 »
Här är lite matnyttigt att läsa om avlopp.

http://husagare.avloppsguiden.se/
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser