Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Paprika problem  (läst 4466 gånger)

vicky-g

• Västmanland
Paprika problem
« skrivet: 05 mar-12 kl 13:43 »
Här växer det så det knakar. Försådde paprika i slutet av jan. Eftersom jag använde lite gamla frön så tog jag det säkra framför det osäkra och pillade ner 2 frön i varje kruka. Borde väll inte bli förvånad, men nästan alla grodde.

Hur gör jag nu? Kan man ha 2 plantor i samma kruka/hink? Eller är det bättre att knipa bort en planta? Misstänker att det inte blir bra att dela på dem för rötternas skull och dessutom har jag inte plats för mer än en av varje och knappt det.  ;D

Lena i Fjollträsk

• Gäst
SV: Paprika problem
« Svar #1 skrivet: 05 mar-12 kl 14:08 »
Du tar genast och ser till att transportera hälften av alla plantor till min adress i Stockholm  ;D (på din fråga har jag inget svar  o:) )

vicky-g

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 05 mar-12 kl 14:22 »
Du tar genast och ser till att transportera hälften av alla plantor till min adress i Stockholm  ;D (på din fråga har jag inget svar  o:) )

I och för sig löser det lite av problemet.  ;D Men har tyvärr varken bil eller körkort och jag orkar inte släpa allt på tåget.  ;D

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #3 skrivet: 05 mar-12 kl 15:23 »
Hur mycket plats har de? Jag hade två plantor per 10-liters hink förra året och det gick bra, men då var det i och för sig ferec tender som är en ganska liten sort.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 mar-12 kl 16:43 »
Har haft två plantor i 15L hink (bred) utan problem. Vattnade dock oftare. Förra året hadde vi 5 paprika plantor i en storsäck jord och fick fina frukter. En trädgårdsmästare rekomendera två plantor på säck.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 07 mar-12 kl 14:36 »
10 liters hinkar går ju alltid att skramla ihop. Har flera olika sorters paprika. De flesta vet jag inte så mycket om, men några är av "kruk" typ. Så då är det väll bara att prova att stoppa ner dem 2 och 2 och hoppas på det bästa.  :D Alltid blir det väll något. Säckar har vi inte plats med eftersom odlingen sker på balkongen annars har jag sett många bra odlingar direkt i säck.

Vattningen blir inga större problem. Odlar redan tomat och gurka på balkongen så vattnas görs det ständigt och jämt. Tänk om man hade lite pengar och kunde installera fiffig bevattning.

Tack för era svar. Då är de bara att plantera om dem för de börjar få lite trångt om fötterna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser