Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordärtskocka  (läst 3317 gånger)

kiik

• Småland
Jordärtskocka
« skrivet: 04 mar-12 kl 21:32 »
Hade tänkt att sätta några till våren ,men känner inte till dem så väl.Hur många får man per satt jorärtskocka?Vilken sort ger stora och goda skockor?Är det någon som har lite man kan få köpa och i såfall vilken sort? ;)
Jag gillar natur och trädgård.

siken

• Blekinge
SV: Jordärtskocka
« Svar #1 skrivet: 04 mar-12 kl 22:02 »
Mina är väldigt produktiva. Vet dock inte vad det är för sort. När jag fick mina första fem knölar och grävde ner dem, så blev det nästan en full spann med stora fina knölar. Nu har de tagit över ca 2 kvadratmeter trädgårdsland, och förra hösten (2010) så missade jag att gräva upp dem. Så denna vintern har det varit väldigt mycket knölar, men betydligt mindre storlek för de stått för trångt. Så om man håller efter dem, så att inte så många blir kvar i jorden över vintern, så blir nästa års skörd bättre, dvs större knölar. Mängden blir dock alltid väldigt stor. Vill du ha av mig, så finns här säkert en 40 liter minst.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #2 skrivet: 05 mar-12 kl 09:19 »
Får de bara vatten och näring kan det bli hur mycket som helst, men de gillar inte torka, då får man nästan inget alls. Jag har sortern Bianca, för den blommar så vackert och det känns som en rolig bonus.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #3 skrivet: 05 mar-12 kl 10:49 »
klart du ska odlar skockor, väldigt enkelt och en kul växt. visst är det svårt att gräva upp alla, det räcker med en liten rotbit kvar i jorden så växer där skockor nästa år. men trots detta är det positiva övervägande. du får en bra skörd av något som smakar gott. du får en häck under sommaren och hösten så du får gratis lä. du får mycket grönmassa om av blasten.
jag flyttar skockorna varje år då om de växer på samma plats finns risk för nematoder som begränsar tillväxten. lycka till!

vicky-g

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 05 mar-12 kl 14:18 »
Jag älskar mina Bianca. Blommar så fint. Växer och blir jättehöga och ger mängder av skockor.

Vad jag funderar på är smaken. Hade bara ätit mina egna skockor till för ett par veckor sedan. Mina har kraftig smak. När jag gör mos blandar jag i minst lika mycket potatis. Fick lite skockor i matkassen vi prenummererar på och de smakade inte alls mycket. Beror det på sort eller hur man odlar? De köpta var ekologiskt odlade precis som mina. Men de kanske har blivit mer stressade av mycket gödsel eller något? Olika jord? Mina har jag odlat på flera ställen men alla runt Kungsör och Västerås. De köpta kom från Gotland.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #5 skrivet: 07 mar-12 kl 10:54 »
Jag älskar mina Bianca. Blommar så fint. Växer och blir jättehöga och ger mängder av skockor.

Vad jag funderar på är smaken. Hade bara ätit mina egna skockor till för ett par veckor sedan. Mina har kraftig smak. När jag gör mos blandar jag i minst lika mycket potatis. Fick lite skockor i matkassen vi prenummererar på och de smakade inte alls mycket. Beror det på sort eller hur man odlar? De köpta var ekologiskt odlade precis som mina. Men de kanske har blivit mer stressade av mycket gödsel eller något? Olika jord? Mina har jag odlat på flera ställen men alla runt Kungsör och Västerås. De köpta kom från Gotland.
du kanske skördar dina skockor i rätt tid?

vicky-g

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 07 mar-12 kl 14:37 »
Kanske det. Har inte tänkt på det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser