Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  måla inomhus  (läst 11067 gånger)

vårlök

måla inomhus
« skrivet: 22 okt-06 kl 21:38 »
Hejsan!
Vi ska flytta till ett äldre hus (mitten av 1800-talet) som har ganska förskräckliga tapeter. Min fråga är vad ni har för tips till färg att måla med? Vi vill helst inte måla med plastfärg och äggoljetempera tar visst flera veckor på sig att torka...  Tapeterna är t o m lite "plastiga" i vissa rum, t ex köket, men de verkar sitta bra så vi hoppas att vi bara kan måla över dem. Tacksam för tips!
Alternativare i startgroparna

Attis

• -
Re:måla inomhus
« Svar #1 skrivet: 22 okt-06 kl 22:35 »
Vill man inte måla med plastfärg går det att köra på med vanlig linoljefärg. Finns numera ett gäng olika "seriösa" (ej becker/flügger mfl) företag som säljer bra färg.

Kan bara Ottosons färg i huvet, men kolla in på någon byggnadsvårds butik, eller välsorterad "vanlig" färgbutik så finns det nog :)

Priset kan avskräcka, men eftersom pigmenthalten oftast är mycket högre i "riktig" linoljefärg är den därmed mycket drygare. Så anting går det jämt ut eller blir lite billigare än vanlig färg.

Lycka till.

Kan bara tillägga att vi tyckte vi hade fula tapeter i ett av rummen (i nyköpt hus). Efter ett tag vande vi oss och nu vill vi absolut inte tapetsera/måla om i det rummet. Så om tapeterna ni har verkligen inte är gräsliga kanske det kan vara klokt att vänta och se ett tag.
« Senast ändrad: 22 okt-06 kl 22:38 av Attis »
/Attis

milis

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 nov-06 kl 16:25 »
Hej.
Jg har sysslat med färg och ekologiskt byggande i hela mitt liv(vuksna) jag har kommit fram till att äggoljetempera med naturliga jordpigment är det överlägset bästa ur alla aspekter. om man gör rätt så är både hantering och oxidationstid mycket snabb, det går även att måla på förut målade ytor och plastbelagda tapeter. Jg och min dotter har skrivit en bok om hur man gör som också innehåller resept till både grundfärg och 210 olika kulörer.
om man blandar äggoljetempera rätt så är det både det billigaste och bästa alternativ man kan tänka sig.
Kolla på bibliteket efter vår bok Jordens färg, heter den.
Milis Ivarsson

Sågaren

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 08 nov-06 kl 16:39 »
själv skulle jag nog tapetsera på nytt att måla på tapeter är inte att rekomendera, i alla fall inte om man inte söker reda på alla bubblor och river bort samt bredspacklar.
om man tapetserar måste man ju oxså leta reda på bubblor samt spackla i tapetskarvarna, skulle aldrig måla direkt på tapeten det kommer att se förjävligt ut särskilt på tapeter med plastskikt där är risken stor att färgen inte ens fäster.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Sågaren

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 08 nov-06 kl 17:09 »
Om det är så kallade vinyltapeter antagligen är det sånna som du säjer är plastiga så är det bara att riva ner då varken färg heller tapetklister kommer att fästa.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #5 skrivet: 08 nov-06 kl 17:27 »
Hejsan Vårlök

Vi har inte haft vare sig tid, pengar eller ork att lägga ned jättemycket arbete på upprustningen av vårt hus.

I tonåringarnas rum fick det bli enkel och billig uppfräschning av papptapeterna. Vi köpte billig väggfärg på Ö&B( saffransgul och kaktusgrön), tejpade alla lister, borstade bort spindelväv och damm och rollade ett varv med utspädd färg och ett med outspädd färg.(Torr och övermålningsbar på 1 timme).

Resultatet blev över förväntan= står sig tills tid och lust för en mer genomgripande renovering innfinner sig.

Mvh Ulva

If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

PetraW

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 nov-06 kl 20:05 »
Hej!

Jag har målat med linoljefärg och kan rekommendera http://www.linoljeprodukter.se/  Här finns suverän färg både för inomhus- och utomhusbruk.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #7 skrivet: 17 nov-06 kl 22:00 »
Först rekommenderar jag er att vänta för att se om tapeterna vinner sig i längden, har ni gammal el som måste bytas är det klokt att vänta med ev. omtapetsering tills detta är gjort. Vi bor själva i ett gammalt hus (1700) och har använt oss av Gysinges linoljefärg (matt) som vi varit väldigt nöjda med. Rusta hade också en utmärkt linoljefärg som de tyvärr slutade med. Vi har dock använt färgen till tak och lister, inte för övermålning av tapeter. Det finns färdig linoljefärg att kunna blanda i vitfärgen för att få exakt den nyans man är ute efter (om man inte vill använda "torra" pigment). Viktigt att tänka på är att man alltid måste bryta den vita färgen trots att man vill ha det vitt, annars gulnar den om rummet är mörkt.
Har ni någon möjlighet att åka till Gysinge kan ni få massor av inspiration till nyanser. Bestämmer ni er för att tapetsera något rum kan jag varmt rekommendera Sandbergs tapeter (de få rum vi har hunnit renovera har alla fått Sandbergs på väggarna). Lycka till!
« Senast ändrad: 17 nov-06 kl 22:01 av Sar »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 nov-06 kl 23:28 »
Nej! Har Rusta slutat sälja linoljefärg? Det var den enda bra linoljefärg som dessutom var billig nog att ha råd med.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #9 skrivet: 22 nov-06 kl 00:14 »
Vi sökte som galningar i somras men fick svaret att de slutat :'(. Men det kanske bara är här uppe?
Kanske du har tur och lyckas norpa några kvarvarande burkar från närmaste Rusta, jag önskar sannerligen att vi hade gjort det!
« Senast ändrad: 22 nov-06 kl 00:14 av Sar »

hannaåsamuel

« Svar #10 skrivet: 07 dec-06 kl 16:59 »
Hej!
Testa limfärg, med pärllim i. Absolut rätt i ett gammalt hus + att det är väldigt billigt och lätt. Schabloner är med limfärg urenkelt (men tar tid) alla kan, det blir snyggt (folk tror vi har tapet..). Det är inte lämpligt i kök då de inte är tvättbara, men är annars bra. Det är viktigt dock med animaliskt lim, annars kritar det. Låna böcker av Lena Nessle på biblioteket. Hon har många bra med recept i och hur man gör med förberedelser. Pris för hemmablandad färg till ca 18 m2 stort rum med 2,70 i takhöjd är ca 300 kr. Beroende på kulör. Torktid ett par timmar.

Annars rekomenderar jag också äggoljetempera. Det är härlig färg.
Lycka till Hanna

Farmer John

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 dec-06 kl 09:39 »
Jag instämmer i rekomendationen om limfärg. Blir en fantastiskt fin och levande yta. Limfärgen verkar dessutom fästa på det mesta. Till och med bättre med en yta som inte suger än tvärtom. Målar man direkt på papper kan man behöva grunda med limvatten och på trä med linoljefärg för att det skall vara lättare att måla.

Om man vill minska risken för att färgen skall krita av sig kan man linoljeförstärka limfärgen lite, på samma sätt som man gör med slamfärg, dvs några procent. Det har funkat bra tycker jag. Å andra sidan har jag sett att Gudmundsson på Gysinge byggnadsvård liknat linoljeförstärkt limfärg med plastfärgsförstärkt slamfärg, men vad han grundar det på vet jag inte.

Lycka till med det nya huset!
« Senast ändrad: 22 dec-06 kl 09:42 av Farmer John »

marivio

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 dec-06 kl 19:23 »
Jag har målat över tapeter i mitt hus med filmjölk där jag tillsatt äkta pigment. Lättmålat och trevligt att arbeta med eftersom det är helt ogoftigt. Är nu snart 1,5 år sen jag målade och det ser bra ut fortfarande. OBS, skulle inte rekomendera det i ett kök där man kan vilja torka av väggarna.

Eter

« Svar #13 skrivet: 30 dec-06 kl 21:29 »
hej jag undrar om någon kan tänkas veta vad jag gjorde för fel när vi målade vårt tak med vit linoljefärg? Taket är ett så kallat spackelfärgstak av pärlspont från 1905 som vi plockade fram bakom en trasig spänpapp. Jag tyckte vi gjorde det mesta rätt, vi tvättade av det flera gånger samt slipade ytan lätt innan vi målade. Vi målade bara två gånger (jobbigt att måla i taket) med svinborstpensel  men när vi pillar på färgen så kan man dra med sig färgen som ett gummiskikt.. känns inte helt bra då jag är orolig för att den kommer flagna om nått år eller så. Vad kan vi gjort för fel? Färgen kan väl inte vara "plastfärg" då den satt under en gammal spännpapp? Borde jag skrapa bort färgen och börja om?

Yehala

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 03 jan-07 kl 01:25 »
Är linoljefärg verkligen "bättre" än plastfärg inomhus? Med allt lösningsmedel som ingår?

fast bäst är givetvis något annat vattenbaserat, kanske med några procent olja i. Filmjölk tror jag på (fast har inte provat).

hasteus

« Svar #15 skrivet: 12 jan-07 kl 11:26 »
på tal om lösningsmedel..
Visst tar linoljefärger nån vecka att torka och sluta lukta samt sex månader till det fullständigt härdat klart, men sedan finns det heller inga! lösningsmedel i luften alls. Med modern färg som torkar på en halv dag så kan du mäta lösningsnivåer efter 10 år...
Annars kan man köpa linoljefärg från Wibo, dom har inga lösningsmedel i alls, inte ens terpentin, dom arbetar med linoljans naturliga viskositet istället.

Priset, tja linoljan innehåller kanske upplevs dyrare men så innhåller den i sämsta fall över 80% pigment mot moderna färgers i bästa fall 50%, bla därför den är betydligt drygare och räcker till dubbla ytan så kolla "kvadratmeterpriset" först.

Kacinfärg (dvs mjölk och jordfärger) är jättekul, gör du fel är det bara att torka bort med en fuktig trasa :) provade för någon månad sedan, grundade med vattenfast färg av någon typ, sedan kacinfärg på det och när man var nöjd med sina mönster/almogemålning så på med ett skyddande linoljeskickt  ;D   Varvar man kacin och linolja kan man ha riktigt kul, gjorde bla ekpanel och björkpanel av en trist masonitskiva..

ps
det kan omöjligt vara linoljefärg om du kan dra av den! linoljans molekyler är små nog att tränga ner i träts naturliga porer och binder sig med trät, plastfärgsmolekyler är stora (meterstora)  lägger sig ovanpå, i extremfall så består din vägg av en enda målarmolekyl som klammrar sig fast på väggen
« Senast ändrad: 12 jan-07 kl 11:29 av hasteus »

Alva

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 jan-07 kl 11:32 »
Kul bild med en molekyl som klamrar sig fast på väggen  ;D .
Men du, den här linoljefärgen utan lösningsmedel i, hur är hållbarheten med den jämfört med vanlig linoljefärg ? Och blir ytan densamma ?

Alva

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 jan-07 kl 11:34 »
Och...när du talar om ett skyddande linoljeskikt, vad menar du då ?

Attis

• -
« Svar #18 skrivet: 12 jan-07 kl 11:36 »
på tal om lösningsmedel..
Visst tar linoljefärger nån vecka att torka och sluta lukta samt sex månader till det fullständigt härdat klart, men sedan finns det heller inga! lösningsmedel i luften alls. [/i]

Har aldrig läst eller hört att det tar så lång tid för linoljefärg att torka/härda. Kan du ha blandat ihop det med rå linolja som brukar ta väldigt lång tid att torka/härda. Till färg brukar man ju använda kallpressad kokt linolja.

Annars håller jag med dig helt  :D
/Attis

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 12 jan-07 kl 13:42 »
Jag har köpt "färdig" linoljefärg, och det tar också närmre en vecka innan det är riktigt torrt här. Jag har bara tagit för givet att det tar sådan tid eftersom att färgen andas, men det kanske är något fel i mitt arbete ???

ps Attis: Det är ju en himla kul bild du har, har inte upptäckt förräns nu kattens små rörelser  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare
Nataks, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser