oj många frågor

Japp det tar sån tid för att linoljan andas, det är därför man skall stryka tunnt flera gånger så att ytan inte torkar och förseglar oljan under. Gäller ju all färg , men linoljan torkar inte bara (dvs avger sin fukt och lösningsmedel) utan den binder syre ur luften och förändrar sin struktur (oxiderar) och därför måste syret nå in till det inre av oljan. Obs att den kan upplevas som den aldrig torkar och sedan nästa dag är den torr :-)
Med 6 månader tog jag nog i ja, men jag avsåg tiden till att linoljefärgen är helt genomoxiderad samt inte längre avger några ämnen, målar"torr" är den ju efter nån vecka.
Alva, ytan blir den samma och hållbarheten är god hos Wibo, fick tipset av en kulturvårdsmålare som jobbat i branschen i 30 år, vi hade en introduktion till att arbeta med jordfärger i restaureringsarbete, tex traditionell almogemålning samt marmorering etc. Med skyddande skick menade jag att man målade över med linoljefärg av någon typ, Wibo har en linoljegrund för finmåleri som är ofärgad (lite juralera i dock tror jag) som vi använde som bas när vi blandade men man kunde ju använda den utan pigment.